Citat:
Ursprungligen postat av Stina
Frankrike har bidragit med två flygplan som vattenbombar, men fler länder måste väl kunna hjälpa till tycker man. Vi är ju européer alla och måste hjälpa varandra.
//Stina
|
Også Tyskland og Norge har nå tilbudt fly og helikopter, men det har ikke kommet svar på det norske tilbudet ennå så vidt jeg vet. Og det tar tid å sende et helikopter herfra til Hellas, i beste fall kan det være framme sent søndag ellr tidlig mandag. Og la oss alle håpe man har kontroll over brannene før dette.
Det har også vært noen kommentarer i denne tråden til vårt bidrag til miljøskader, som de fleste ser ut til å bagatellisere. Jeg er redd jeg og min medreisende i betyddelig grad bidrar til miljø-ødeleggelser, og da tenker jeg ikke på å kaste flasker og annet på gaten., men på de mer alvorlige tingene.
Mine to flyturer til Hellas hvert år fører til større utslipp av miljøskadelig gass enn mine 30000 km i en bil som bruker bensin over gjennomsnittet. Disse to turene utgjør iflg en "personlig miljøkalkulator" 60 % av all den CO2 jeg er ansvarlig for å slippe ut med all min aktivitet.
Av hele verdens utslipp av gasser som bidrar til global oppvarming - noe som er en av de alvorligste bekymringene når det gjelder Hellas på lengre sikt - står kullfyrte kraftverk for mer enn 40 %. Verdens samlede biltrafikk er nesten en bagatell i forhold.Og her er Hellas en av de største synderne i vårt område, ved at det aller meste av deres el kommer fra verk som er fyrt med noe av den aller mest skadelige kulltypen. Og her har turismen vært pådrivere for øket forbruk, gjennom AC, sentralvarme, belysning osv osv.
Så vi må bare innrømme at å kutte ut ferien i Hellas og fiske ørret fra telt i de norske eller svenske skoger, ville bety mer, og mye mer, enn noe annet tiltak hver og en av oss kan tenke ut. Så får vi bare vurdere om det er verdt det på kort og lang sikt da........