Sv: Frågor om Naxos
Det jag fick berättat under årets ö-luff av greker var att stölderna ökat dramatiskt i Grekland under de senaste två åren. För mig är det en självklarhet att aldrig ta med stora summor pengar till stranden oavsett jag besöker en liten inlandssjö i norrland eller en strand i Grekland eller någon annastans i världen.
Jag är född i en by i Norrland där folk så sent som för några år sedan inte låste dörrarna när de besökte grannen men idag händer otrevliga saker även här. En gammal faster som numera inte lever blev för några år sedan rånad grovt i sitt hem av ett kringresande sällskap som ville ha ett glas vatten. Den kvinna som senare dömdes för rånet slog både min faster och den mer skröplige maken trots att båda var över 90 år så den rånerskan var ganska förhärdad.
Även om riskerna inte är stora för stölder på öarna låste jag alltid under årets resa in min reskassa, kort och pass i de gratisfack som hotellen tillhandahöll antingen på rummet eller i receptionen. Verkar bara vara charterturister som får betala avgift för facken.
Jag blev också bestulen på mitt pass vid en Greklandsresa det var medan kriget på Balkan pågick. Lämnade väskan med pass och lite pengar på bardisken till ett ställe jag ofta besökte. Vid hemresan nästa morgon upptäckte jag att passet var borta. Svenska pass såldes vid den här tiden dyrt och jag fick några veckor senare hämta mitt pass på polisstationen här hemma. En kvinnan hade förskt ta sig in i Sverige med mitt pass men fastnat vid kontrollen på Arlanda.
Eva
|