Sv: Frågor om Naxos
Jag brukar räkna ca 500 kr/dag plus lite mer för shopping och ev utflykter. Man kan leva jättebilligt om man vill men det kan också rulla på ordentligt utan direkt ansträngning...så himla billigt är det inte men billigare än Sverige för det mesta ändå.
Deposition brukar väl kosta ca 150 kr/vecka oavsett om kassaskåpet är på rummet eller i receptionen.Ibland kan det va gratis oxå.
Har aldrig blivit bestulen i Grekland peppar peppar ! Grekerna är ärliga och jag har tom glömt kassar o väskor i affärer och fått tillbaka dem ! Såklart kan andra turister vara klåfingriga men jag tror du kan vara ganska lugn och lägga värdesakerna under en handduk eller nåt.Man ska ju inte ta med hela reskassan o smyckeskrinet ner till stranden kanske.
I Ag Anna finns den stora rest Gorgona som de flesta lovordar. Vi åt där en em och maten var ok men inget fantastiskt. En liten tjej sprang omkring och gallskrek när hon kastade sig fram mellan borden - dottern i familjen kanske ? Det var ganska livat på ett halvjobbigt sätt just den ggn men vi ska ge stället en ny chans då alla skriver så gott om just Gorgona. Flera andra små mys place finns i just Ag Anna och närbelägna Ag Prokopios där vi skall bo detta år - åker imorgon 2 v !!!
I Naxos stad är utbud at rest o nöjen större och håller på längre. Beror på hur mkt röj man e ute efter och om man vill har by myskänsla eller mer stadspuls o flanering. Båda e trevligt tycker vi och kommer åka mellan dessa orter hela tiden tror jag både dag o kvällstid.Den där siestan ...ja det är väl i mitten av dagen...fast många butiker har öppet även då, beror på vad man ska shoppa.Tycker inte det finns så förtvivlat mkt o shoppa i Grekiska Ö-världen direkt. Ja, Keramik, ostar (Naxos ost är rätt god !)och lokala drycker, honung och olivolja och tvålar, vissa hantverk som vissa speciella smycken och tyger och om man gillar stenfigurer i 1000 olika storlekar...
Ha en trevlig semester !
Snart drar vi mot Arlanda!!
Lena
|