Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Du får ursäkta Eva,men var tycker Du att charterturister ska åka...?Lugnt för mig som nästan bara åker till Kreta,men en del kanske vill åka charter till nån annan ö..
|
Jag har väl inte skrivit att varken du eller någon anan inte ska åka dit. jag tycker massturismort är en bra beskrivning av en ort där mängden turister överstiger den inhemska befolkningen och där turismen sätter en stark prägel på orten genom förändringar som inte skulle ha kommit till utan mängden turister. Jag åker själv till såna orter och åker även på charterresor men tar mig ändå friheten att använda begreppet.
Ibland leder massturismen till att den egna befolkningen flyr orten, lägger ner sina affärer som ex skett på en del ställen i joniska ö-världen och i Malia på Kreta. Sunny beach och skandalerna därifrån är ett annat avskräckande exempel samt Kos för några år sedan där en hel ö av många människor förknippades med skumdisco och allmän dekadens. Ansvaret finns naturligtvis både hos lokalt ansvariga politiker, näringsidkarna, researrangörerna och de som reser dit.
Eva