Hemma igen efter en underbar vecka på Karpathos! Kan bara hålla med alla på detta forum; man blir helt förälskad i ön!!
Philosenia var ett helt OK hotell om man inte är ute efter lyx. Bra placerat nära hamnen med alla badbåtar, 10 min promenad till busshållplatsen och ca 30 min promenad till de fina delarna på stranden vid Pigadia. Nära till alla trevliga tavernor och barer. Bra supermarket vid taxistationen ca 5 min promenad från hotellet. Längre bort på gatan, mot busstationen, fanns en utmärkt fruktaffär med supergoda körsbär och druvor.
Sängarna var rätt hårda, hela badrummet blev en sjö när man duschat, men så tycker jag att det brukar vara i Grekland. Det fanns fungerande aircondition och litet pentry. Safetybox i garderoben. Aircondition och box kostade tillsammans 52 Euro för en vecka. Betalas vid utcheckning. Balkong till alla rum, men inte med havsutsikt. Jag hade balkong mot baksidan och hade sol på morgonen (skönt vid frukosten på balkongen) och skugga på eftermiddagen när man kom från stranden, vilket var bra eftersom man då förmodligen hellre sitter i skuggan med ett glas kallt rosé...

Jag hyrde inte bil eller moppe, utan åkte med badbåtar och lokalbussar till en massa olika stränder, och det funkade hur bra som helst! Köpt INTE badbåtsutflykt via resebyrån, utan gå ner i hamnen på kvällen och boka plats på en båt till dagen efter. Exakt samma resa till mycket bättre priser. Det kostade mellan 17 och 25 Euro inkl lunch för en heldagstur. Mycket trevligt! Jag åkte bla till Apella och Kato Lako. Underbara stränder!
Ta gärna lokalbussen till Amopi, ca 15 min. Kostade ca 1.30 EUR. Härliga sandstränder. Jag gick längst bort till vänster, förbi den stora stranden, och där var perfekt! Blir dock fullt fram på förmiddagen, så om du vill ha en solstol är det nog bra att ta den tidiga bussen 8:20. OBS! Bussarna går när de är fulla, så var gärna i god tid både dit och hem.
Jag tog också bussen till Lefkos en dag, och den resan var inget för höjdrädda! Resan tog ca 1,5 h och gick på MYCKET slingriga, smala vägar, högt upp i bergen utan räcken och vägren... (En familj steg av efter halva resan...) Stränderna i Lefkos var fina, men jag tycker noga att Amopi var bättre, så Lefkos kan man nog hoppa över...
Hoppas du får en härlig resa!
//Anna