Sv: Pigga upp mig!
Som med många andra semestermål blir väl en semester på Santorini ungefär vad man gör den till! Första gången jag kom till Santorini för ca 15 år sedan ångrade jag mig redan på flygplatsen o när jag sedan kom till Perissa undrade jag verkligen vad det var för öken! Fångades dock snabbt av öns charm o har därefter årligen återvänt 2-3 veckor varje höst!
Om jag skall försöka ge svar på några av Dina funderingar, så finns det t ex massor av bra matställen i Perissa/Perivolousområdet. Mina grekiska vänner brukar rekommendera Perivolous Taverna precis på strandpromenaden i Perivolous, men om man inte vill promenera så långt från hotell Meltemi så kan Du få en ljuvlig Stifado på "Mermaids" o riktigt god mat på t ex "Finikas". Stora goda pizzor o bra italienskt/grekiskt kök hittar Du på "Aquarius" nära kyrkan i Perissa. För att verkligen njuta av Santorini måsta Du givetvis göra utflykter från Perissa! Busshållsplats finns just utanför Meltemi o bussarna går ofta in till Fira, där Du sedan byter till övriga destinationer. Att hyra bil några dagar rekommenderas! För bad kan Perivolous-stranden rekommenderas, men bottenförhållandena varierar enormt utmed Santorinis stränder. En RIKIGT bra strand finns vid Vlychada - flera kilometer lång o kantad av otroligt spektakulära vinderoderade berg! Den berömda "Red Beach" bortanför Vlychadaär nog mer ögonfägnad än skön badstrand. Vad man sedan uppskattar för sevärdheter beror naturligtvis på vilka intressen man har! Vackra vyer ges vid de av andra tipsare rekommenderade vandringarna utmed Calderan, från Fira via Firostefani till Imerovigli. Oia naturligtvis också ett måste med den fascinerande solnedgången i havet. Med hyrbil kan Du lätt komponera några trevliga dagsutflykter: Varför inte köra från Perissa till Emborio o där titta på dem gamla byn, sedan fortsätta till Pirgos o vandra i den labyrintartade byn upp till Castellet. På vägen upp till Castellet finns ett litet museum med gamla ikoner o antika kyrkliga ting som räddats från olika kyrkor efter jordbävningen. Från Pirgos går vägen vidare upp till Santorinis högsta topp, Profitis Elias. Klostret är tyvärr stängt för besökare, men man har strålande utsikt över hela ön! Är Du intresserad av konst o kultur så finns det på vägen från Pirgos till Kamari en känd kyrka, Episkopi Gonias, uppförd på 1000-talet av Kejsar Alexios Komnenos. Arkeologiska utgrävningar av den antika staden Thira finns på berget Mesa Vuono mellan Kamari o Perissa o dessa når Du antingen till fots från Perissa (jobbig bergsklättring), eller via bil från Kamari. Inne i Fira finns två små väldisponerade museer för arkeologiska fynd. Den världsberömda antika staden Akrotiri har de senaste åren EJ varit tillgänglig för besökare, men rykten säger att utgrävningen där KANSKE öppnar i sommar igen?? Blir det för varmt att resa runt eller ligga på stranden kan en båtutfärd på Calderan vara uppfriskande o se vulkanranden med de vita inhuggna, klättrande vita byarna har sin tjusning! Sedan finns alltid "Fira by night" - det kan man älska eller hata allt efter tycke o smak! Jag tycker att Santorini har mycket att erbjuda o längtar alltid tillbaka!
|