![]() |
Bildgåta OT
Även om gåtan har anknytning till Grekland, väljer jag ändå att lägga den här eftersom objektet numera, efter lite experimenterande, lever i den skånska myllan.
Vilkan anknytning avser jag? Åtminstone EN person ska kunna svara rätt :rolleyes: http://i27.photobucket.com/albums/c1...n/80671c86.jpg //Zanét bye_bye |
Sv: Bildgåta OT
Kan det vara en vinplanta? Ang_elx
Moster :) |
Det är ingen vinplanta Moster, inte ens krypande dito från Santorini ;)
//Zanét bye_bye |
Är det platsen för ett älskat djurs sista vila?
Ett grekiskt djur.. |
Oregano gissar jag på.
Kickie |
Nej, det är inte fråga om någon begravningsplats och ej heller oregano :)
Låt säga att en kalimeravän kom med en liten påse handplockad.... att använda speciellt till bifteki - jag använde den inte i matlagningen :cool: //Zanét bye_bye |
Mynta?
Ivi |
Mynta har större blad, kan det vara timjan?
Mynta heter förresten Diosmo på grekiska, det köper jag på marknaden varje år att använda i Boureki... Kickie |
Tycker också det ser ut som timjan.
Jag tror att sköldpaddan är anknytningen! |
Hmm! Ni har nog rätt, det ser mera ut som färsk timjan. :o Min i kruka i somras var av "den taggiga" sorten...men timjan finns nog i många sorter.
Sköldpadda?! Var tvungen att kolla bilden riktigt noga innan jag såg skölden. För mig såg det mera ut som "My little pony" flabb_flab Ivi |
Hade jag inte känt till Zanets faiblesse för sköldpaddor hade jag nog också gissat på det:D
|
Klart det är en sköldpadda, My Little Pony är rosa. Kan växten vara paddört? :)
birgitta |
My little pony finns nog i många färger. Fast den har i regel mer man och svans än Zanets padda.:p
|
Här gissas det hej vilt men fortfarande har inte rätt person dykt upp än. H*n borde i varje fall vid det här laget få en AHA och som extra draghjälp kan, om jag nu minns rätt, jag även ha nämnt händelsen här på forumet :D
Jag efterfrågade ju efter anknytningen och det svaret har inte dykt upp ännu, men däremot kan jag berätta att det gröna vid sidan om den gulliga blomsterpinne-sköldisen, är någon timjansort. //Zanét bye_bye |
Citat:
Citat:
Då fick jag för mig att det var kapris... men det är väl ingen timjanväxt (?) så det stämmer nog inte. |
Exakt vad det är för ört vet jag faktiskt inte :confused: , men den var avsedd att krydda Biftekki med... :( :D ;) Att du lyckades få de torkade fröna att ta sig var inte illa... klapp_klap
Ankntyningen skulle väl då vara att den kommer från Amorgos? Peter |
Kul att du kom ihåg Peter och visst var det biftekikryddorna från Amorgos som jag fick av dig flabb_flab . När plantan växt till sig ordentligt ska jag allt dela med mig och ge dig en bit. Himla kul att odlingsförsöket lyckades :D
//Zanét bye_bye |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:42. |