Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Tabepnor i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42703)

Kalimera 2019-02-03 14:48

Tabepnor i Grekland

När jag började resa till Grekland i början av 1980-talet trodde jag att grekiska restauranger hette TABEPNA. Jag hade så klart ingen aning om att bokstaven B var ett V, och att bokstaven P var ett R. Det tog några år innan jag fattade att det hette TAVERNA. Jag var så van vid att säga TABEPNA att det tog många år innan jag gick över till att säga TAVERNA.

Är det någon av er som har samma erfarenhet?

https://www.kalimera.se/bilder/grekl...erna-vigla.jpg

Bilden är från Taverna Vigla i Kolymbithres på Paros. Det är en av mina favorittavernor i Grekland och har så varit ända sedan den hette Tabepna Vigla

Spizeman 2019-02-03 17:42

Sv: Tabepnor i Grekland

Du är inte ensam att ha svårt med alfabetet
Vi har i svenskan några felöversatta ord ex.vis bibliotek som kommer från grekiska βιβλιοθήκη, i svenskan har β översatts till "B"
Ett annat ord på samma tema är βιβλίο, som betyder bok och som sedan blivit Bibel på svenska.
Jag lärde mig grekiska alfabetet direkt efter min första resa, på den tiden fanns bara gatuskyltar på grekiska.
Eftersom jag även pratar o läser en del ryska, som är liknande, men inte samma så underlättar det naturligtvis.
Nu skottar vi snö i Småland och väntar på att det ska bli mars och att vara tillbaka i Grekland, elda i öppna spisen och mysa. Uppleva Grekland i blommningstid.

sjöborren 2019-02-03 18:09

Spizeman! Låter underbart! Var i Grekland har ni boendet? Just nu står jag eller rättare sagt roterar, framför kakelugnen tillsammans med ett glas Retsina, och drömmer om 🇬🇷

Spizeman 2019-02-03 19:29

Bästa Sjöborren.
Vi har ett av våra boenden i Alepochori hos vänner, sedan hyr vi ett hus av en dam från Jönköping i Loutraki.
Genom våra alternativa boenden så reser vi och bor som det passar oss. Utöver dessa bostäder har vi en tämligen stor segelbåt på Lefkas.

Netwolf 2019-02-03 22:23

Ja, man har ju blivit van vid de grekiska bokstäverna, så det är många ord som man läser "fel". :D

/NW

RobEri 2019-02-04 12:09

Jag har aldrig använt ordet "taverna", för mig är det restaurang. Ordet "taverna" misstolkas och missbrukas nuförtiden. Jag tror "taverna" var förut (för länge sedan) ett enkelt matställe, ofta billigare och med begränsat utbud. Och därför blev det vanligt att affärsinnehavare började kalla sina ställen för "taverna", med anspelning på enkelhet samt att det är billigare än "restaurang". Motsvarighet till "taverna" är ju "trattoria" i Italien. Samma sak där, allt är egentligen restaurang. Taverna/Trattoria, det är fikonspråk.

Ylva A 2019-02-05 13:31

Nu undrar jag: Varför är mitt inlägg bortplockat, Janne? Var det provocerande att fråga, om besökarna förstod vad ΜΠΑΡ betydde eller att jag föreslog språkkurs för de som inte förstod? För mig var ordet jag undrade över, en start för att vilja lära mig det konstiga språket!
/ Jannis

Athanasia 2019-02-05 14:20

Funderade faktiskt också vart det försvann...såg det och nästa gång jag kikade in var det putsväck:confused:..det kanske är alkoholförbud i forumet så man får inte prata om barerflabb_flab

Kalimera 2019-02-05 14:47

Det var den otrevliga tonen i inlägget som gjorde att jag tog bort det.

Baeckman 2019-02-05 15:07

Vi brukar också säga både Tabepna och Koybep. :)

Öl har vi kallat för Koy länge då det oftast handlar om Öl på en Koybep. :D

Ylva A 2019-02-05 15:19

Tack Janne! Nu förstår jag varför det är så många som lämnar kalimera.
Lägg ut mitt förra inlägg och ställ frågan: Är tonen otrevlig?
Jag trodde att på detta forum var man också intresserad av det grekiska språket och inte bara av turistfoton och åter turistfoton. Du hade ju själv tagit upp ordet "taverna"!
/ Jannis

sjöborren 2019-02-05 15:36

Spizeman! Flera boende...låter underbart! Det är många svenskar som har segelbåt i Grekland. Vi har träffat några, senast på Tilos och Leros.

Spizeman 2019-02-05 15:54

Sjöborren. Vi är många svenska båtar i Joniska delen, en del, som vi ligger vid Lefkas stad, men många i de olika marinorna i Preveza.
Sen att både ha hus o sommarstuga, gör att det alltid finns att göra. Vi åker oftast mc mellan, vilket tar 1 Tim.

Alala 2019-02-06 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av Ylva A (Inlägg 415201)
Lägg ut mitt förra inlägg och ställ frågan: Är tonen otrevlig?
Jag trodde att på detta forum var man också intresserad av det grekiska språket och inte bara av turistfoton och åter turistfoton. Du hade ju själv tagit upp ordet "taverna"!
/ Jannis

Tror absolut inte att du menade något illa, Jannis. Tyvärr är det många som tar illa upp utan till synes någon anledning alls så det är kanske därför Janne var så försiktig och top bort inlägget. Men vi skall inte vara så känsliga annars blir det ju ett tråkigt forum. Och tack, jag lärde mig ett nytt ord! :D Skulle gärna lära mig mera grekiska, eller ens lite :o, men är nog för lat nuförtiden.

/ Anne :)

Netwolf 2019-02-06 14:42

För mig är faktiskt ΜΠΑΡ rena grekiskan... :cool:

Kajja 2019-02-06 20:16

Jag är en ordnörd och älskar bokstäver (ska bli copywriter eller författare i nästa liv).Tabepna är för mig ett jätteroligt ord som har fått mig att knäa av skratt i tid o otid i Grekland. Samma sak med Enserettet i Danmark. Tänk så länge jag trodde det betydde Lasarettet:o:o!!
Bara att byta plats med första bokstaven i för- och efternamn kan få mig att bryta ihop: Bajsa Kergqvist snyft_drop flabb_flab
Eller att säga namn baklänges, som mitt: Nitsrek.. Ja man får inte roligare än man gör sig!
/ Kajja bye_bye

piam 2019-02-06 20:48

Kajja det där varfb_gilla

Netwolf 2019-02-06 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 415224)
Bara att byta plats med första bokstaven i för- och efternamn kan få mig att bryta ihop: Bajsa Kergqvist snyft_drop flabb_flab

Det där fattar jag inte. Det är väl inge kul. Har provat med flera som Sarah Sjöström och Björn Borg, men det blir ju inte ett dugg kul...eller vänta. Menar du att det inte får vara samma bokstav som byts. Okej, provar med Karolina Cluft...nä, det var ju inge roligt det heller... ;)

Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 415224)
Eller att säga namn baklänges, som mitt: Nitsrek.. Ja man får inte roligare än man gör sig!
/ Kajja bye_bye

Ja, baklänges är roligare. Kommer ihåg en gång på en perrong i snöglopp, där jag svor och var förbannad på det försenade tåget som aldrig kom. Mellan spåren stod det en låda märkt SJ AB och läste man det baklänges, så blev man muntrare.. flabb_flab

/Flowten :cool:

Spizeman 2019-02-06 22:49

Nu tror jag ni har suttit för länge på μπαρ, börjar bli tramsigt.

Netwolf 2019-02-07 05:22

Citat:

Ursprungligen postat av Spizeman (Inlägg 415236)
Nu tror jag ni har suttit för länge på μπαρ, börjar bli tramsigt.

flabb_flab

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.