Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Bröd i restaurangerna eller inte? Ingår det eller inte?? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27908)

Ponika 2011-08-01 22:44

Bröd i restaurangerna eller inte? Ingår det eller inte??

Hur tycker ni det är med brödet på restaurangerna? Upplever ni att dom inte på alla ställen frågar om man vill ha bröd till maten, utan bara ställer fram det?

Det gör jag, o det är mycket irriterande. Så om man inte beställt och dom ställer fram det, så får man ju betala för det. Har man inget beställt, så vill man ju inget ha....och då äter man ju inget bröd heller. Egentligen så borde man ta med sig det...

Sist jag råkade ut för det, frågade jag och sa att vi inte beställt nåt bröd,-så gör man på alla restauranger- sa hon då......hmm det gör dom inte på alla restauranger.

Så det var bara o betala, men dit går vi ju inte igen.

MickeKöping 2011-08-01 23:03

Sv: Bröd i restaurangerna eller inte? Ingår det eller inte??

Brödet "ingår" i dukningen och det tar dom betalt för. Normalt sett så har vi betalat 0,30€ till 0,50€ per person eller kanske 1,00€ för hela dukningen. Lite olika alltså men inte jättedyrt. Vissa ställen har inte tagit något betalt heller. Om man ber att inte få något bröd så har man sluppit betala.
Men visst blir man irriterad på sig själv om man inte vill ha bröd och glömmer att säga ifrån. Vem vill ha extra bröd till en toast eller en fetaostpaj, liksom?

Ponika 2011-08-02 00:45

Citat:

Ursprungligen postat av MickeKöping (Inlägg 247983)
Brödet "ingår" i dukningen och det tar dom betalt för. Normalt sett så har vi betalat 0,30€ till 0,50€ per person eller kanske 1,00€ för hela dukningen. Lite olika alltså men inte jättedyrt. Vissa ställen har inte tagit något betalt heller. Om man ber att inte få något bröd så har man sluppit betala.
Men visst blir man irriterad på sig själv om man inte vill ha bröd och glömmer att säga ifrån. Vem vill ha extra bröd till en toast eller en fetaostpaj, liksom?

På ett ställe fick vi in bröd som vi inte beställt, det tog dom 1.40 för...tänker, om vi inte käkar det, så får nästa det...blir ju en del pengar..

Men, jag får tänka till "innan" nästa gång, o säga att jag inget bröd vill ha;) Sen en annan grej, tar man tex en omelett, pommes till det, tar man en sån där toast (sån på höjden macka, typ 1 decimeter hög, som man blir jättemätt på) så visst kommer det pommes till den med;) MYCKET pommes i det landet:p

Masse 2011-08-02 00:49

Har varit i Grekland c:a 20 ggr och kan inte påminna mig att det en enda gång varit så att vi inte med automatik fått in bröd. Tycker inte heller att det är något speciellt för Grekland utan det är likadant i de flesta länder jag besökt. Det ingår ju i det som kallas kuvertavgiften. Förutom brödet får man ju ofta också en duk på bordet, kryddor, olja, vinäger mm. Skulle inte drömma om att säga ifrån att jag inte vill ha bröd. Det är ju som sagts ovan en del av dukningen. Men det finns kanske folk som ber att få slippa duk på bordet också i hopp om att slippa betala för det.:D

:) Mats

theresa 2011-08-02 07:06

Vi har fått in bröd på nästan alla ställen vi varit på. Dom flesta gånger har vi velat ha brödet men dom gånger vi har beställt tex. vitlöksbröd eller något annat som gjort att vi vet att vi inte kommer äta upp brödet så har vi bett om att vi inte vill ha det.

En dag beställde jag Grekisksallad och då vill jag gärna ha bröd till men eftersom man alltid brukar få in det automatiskt så sa jag inte till att jag vill ha bröd så döm om min förvåning när salladen kom utan bröd :eek: men jag tror det är enda gången detta har hänt på alla år och alla ställen jag varit på.bye_bye

Hellen 2011-08-02 16:40

För oss har det ända tills i år varit självklart att brödet kommer in per automatik, i år upplevde vi två nya bröderfarenheter, det var inte alltid det kom in bröd, men oftast. På ett ställe frågade de om vi ville ha bröd, och det ville vi.
Vi var på Karpathos och fick nästan överallt mörkt bröd, vilket vi inte fått tidigare på andra öar vi har besökt.
Fick också smaka det speciella Spoabrödet som bakas i vedeldadugn, hm undrar vilken månad de bakar.... Ang_elx:D

Lajsa 2011-08-02 17:49

Vi brukar inte bry oss så mycket om brödet. Finns det så finns det och finns det inte så finns det inte. Jag tycker att det "hör lite till" när man är på en grekisk taverna att det dukas fram bröd innan maten. När man går till tavernan brukar man sucka och säga att det blir inget bröd för mig idag, man blir mätt på maten man beställer. Likväl sitter man där och tuggar när de ställt fram brödkorgen;)Ang_elx

Lissi 2011-08-02 18:18

Lajsa, håller med Dig...och vi tar gärna den avgiften för det är så billigt ändå med maten. Hos oss är det maken som äter tre skivor och jag i bästa fall en....;)
Vi sitter och småpratar och tuggar och ser på folk medan vi väntar på maten...Jag ser det som en grekisk tradition med detta bröd och skulle kanske rent av sakna det om det inte kom in:p

Lissi

Hellen 2011-08-02 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 248086)
Vi sitter och småpratar och tuggar och ser på folk medan vi väntar på maten...Jag ser det som en grekisk tradition med detta bröd och skulle kanske rent av sakna det om det inte kom in:p

Lissi

Ja det gjorde vi när vi inte fick något, det är så många rätter som "kräver" bröd tycker jag.

Helén- som aldrig äter bröd hemma till varken lunch eller middag, förutom om det är grekmat :)

Lissi 2011-08-02 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 248094)

Helén- som aldrig äter bröd hemma till varken lunch eller middag, förutom om det är grekmat :)

Samma här, bröd endast till frukost, men det är nog därför det är helt OK på semestern...

Lissi - 15 dagar från Rethymno

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:12.