![]() |
Gissa drömöar på plats 1-10!
Hejsan alla nyfikna!
Nu är ju plats 11-40 avslöjade på drömlistan. Men vilka öar finns på plats 1-10 på drömlistan? Jag har kommit på 8 öar som jag tror finns med sedan är det osäkert. Har inte rangordnat dem: Amorgos, Tilos, Andros, Milos, Serifos, Iraklia, Sikinos, Irakia Vilka öar tror du att Kalimerafolket har röstat på? :) Pyttan |
Sv: Gissa drömöar på plats 1-10!
Jättekul tråd, Pyttan! klapp_klap
Så här gissar jag..och i nämnd ordning: Amorgos, Folegandros, Tilos, Andros, Karpathos, Kalymnos, Sikinos, Kreta, Kastellorizi, Patmos. Yanna |
Hej Yanna!
Visst är det jättekul! Tänk om vi tillsammans kan lista ut den rätta raden!:) Jag har nu ändrat min lista lite o lagt till två öar efter att funderat över din lista och kikat på förra årets topp 10. Så här blev det nu och i ordning: Amorgos, Karpathos, Tilos, Andros, Milos, Kalymnos, Sikinos, Ikaria, Kythera och Serifos. Helt lätt är det inte... hur mycket påverkas folk av debatten och berättelser på forumet? Det är många öar som inte kommer med alls! Pyttan |
Nej det är inte lätt! Det handlar ju ändå om en ö man INTE varit på tidigare, så därför faller en del redan populära öar bort för där har många redan varit!
Ja jag tror att forumet påverkar väldigt mycket, de som kan förmedla känslan för "sin" ö, men säkert mycket av Jannes o Camillas resor! Jättespännande när resultatet kommer! Hoppas många vill haka på och gissa 10-i-topp-listan! bye_bye Yanna |
Hvor ser man drømmelisten..? :)
|
Du hittar listan på startsidan
Nytt på Kalimera Mina drömmars Grekland |
Citat:
|
...och jag hoppas givetvis på att TINOS är en ö som många vill åka till...så hoppas den ligger högt....:D...men den kunde ju jag inte rösta på......Kithera ligger högst hos mig för närvarande...där har jag aldrig varit.
Lissi |
Jag tycker känslorna är blandade inför om turistströmmarna ökar. Kanske det är bra för befolkningen och öns utveckling, till en viss gräns i varje fall, men karaktären på en fin plats förstörs lätt om det blir många som reser dit och de som styr ön inte tar ett bra tag om planeringen. En av mina favoritöar kom på 40:e plats och den skulle jag rent egoistiskt vilja ha precis som den är. Det lilla matstället på Gambistranden med ett par rätter att välja mellan behöver inte alls utvecklas. ;) Jag har flera favoritöar och gillar verkligen att upptäcka nya ställen även om jag återvänder ibland. Inget utvecklat sommarstugetänkande här inte.
Hoppas nu bara att grekerna inte fortsätter med sina strejker i år för då tar det defintivt kål på min båtluffarkärlek. Valde helt bort Aten som alternativ att starta ifrån för någon värre plats än Pireus att fastna på i Grekland har jag svårt att tänka mig. Eva |
Citat:
Lissi |
Citat:
|
Citat:
Øverst: Mina drömmars Grekland 2010. Men umiddelbart over listen: År 2009. Er det bare mig som er dum eller..? :confused: |
Hej!
Det mesta är ju tolkningsbart här i livet! Men jag tror att det är så här: Frågan ställdes under 2009 om vilken ö du helst skulle vilja åka till, din dröm-ö? Resultatet visas förstås när 2009 är slut, dvs jan 2010. Men tråden handlar om att gissa vilka öar som är på plats 1-10. Så välkommen med en gissning! :) En god fortsättning! :) Pyttan |
Citat:
"Kalimeras läsare har under hösten/vintern 2010 röstat fram sina grekiska drömresmål. De drömde om 54 olika resmål. Här presenteras de 40 populäraste, och vi börjar med de som kom på platserna 11-40. De 10 populäraste drömresmålen publiceras inom kort." |
2009 (till höger) visar föregående års resultat av röstningen, till vänster är det årets röstning man ser. Det som återstår nu är 10-i-topp och den här tråden handlar om att gissa vilka 10 öar som har hamnat på 10-i-topp. bye_bye
Yanna |
Jag känner mig inte tillräckligt avancerad för att presentera gissning på en fullständig 10-i-topplista, men har följande tankar:
Jag tycker att Monica P har varit en lysande ambassadör för det genuina Grekland på Kalymnos och tror att den ön har klättrat bra i listan. Bra amassadörer för Karpathos och Tilos har inte heller saknats och de kommer i min gissning att hamna på top-5. Dessutom har jag noterat att Paros inte finns med bland platserna 11-40 och det skulle förvåna mycket om den ön då inte är med i top-10. Slutligen måste jag vara realist och inse att Egina, min stora kärlek i Grekland förutom Karpathos, trots allt inte är ett särskilt publikt resmål och därför förmodligen inte finns med i top-10, men visst vore det kul! :) Mats |
Citat:
Det var altså svært... |
Citat:
Ska iaf bli kul att se de 10 drömöarna! :) Yanna |
Hej Larvih!
Ja nu fasen snurra jag till det. Det är ju 11 nu och 10 förra året! flabb_flab Åren går så himla fort och jag hänger inte med alls! Nå, hur som helst, spelar roll! Utmaningen är fortfarande att gissa på de nya topp 10! Vilka tror du? :) Pyttan |
Hej alla!
Intressant analys Masse! :) Så här har jag resonerat: Amorgos - för att den har hängt sig kvar i många år och att folk verkar aldrig uppfylla den drömmen och för att den är en av Jannes topp 5. Karpathos - skrivs det mycket om i forumet och den är lätt tillgänglig Tilos - Beskrivs positivt av alla som har varit där och en av Jannes favoriter Andros - fick mycket uppmärksamhet när Kalimera reste runt i somras och tog fina bilder, många har nog inte tänkt på den ön förut. Milos - har fått mycket beröm för mångfalden av stränder och speciella sådana Kalymnos - här tror jag också att Monicas berättelser har inspirerat många Sikinos - bara för att jag själv vill dit Ikaria - vet inte riktigt men den återkommer ändå ganska ofta i forumet som en fantastisk ö Kythera - tog jag med för den ön drömmer nog Janne om Serifos - känns som om den avtar men jag tror inte den är helt borta , om jag inte har missat den förstås. Men jag kan inte rangordna öarna på min lista. Skulle vara lättare om man verkligen visste vilka öar som var med. Det finns ju många småöar också! Förresten så finns Naxos med på plats 21, år 2010. (Bäst att ta med årtal så det inte blir fler missförstånd! :) Pyttan |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23. |