Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Matmissar (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24024)

Riitta 2010-06-26 11:13

Matmissar

Två gånger hände det att jag inte var nöjd med matenAng_elx Den första gången får jag skylla mig själv som visste precis hur det skulle bli:eek::)

Har ju lovat mig själv att aldrig mer beställa "grillmix", men då fick jag ju syn på att det fanns korv på mixen och jag som älskar korv:)
Då fick vi ett stort fat med grillat på bordet och det fanns EN korv:eek:
Mannen ville också ha korv, så vi delade på den:D
Resten var som det brukar, segt och osmakligt:mad: Allt detta visste jag och ändå gjorde jag så:eek::mad:

Andra gången var det när vi beställde lite smårätter. Jag trodde mannen beställde småfisk, men han hade beställt friterade räkorAng_elx
Jag smakade på en,men kunde inte få ner mer. detta var dock inte fel på räkorna, för mannen käkade glatt upp allihop:D Det var bara jag som inte tyckte om dom. Hade aldrig smakat förut heller:o

Smakade annars på många nya rätter och tyckte om dom:p

Riittabye_bye

camilla34 2010-06-26 13:00

Sv: Matmissar

vi hade nog otur på thassos. Inte en enda gång åt vi god mat :-(
En kväll åt vi fylld hamburgare, det var någolunda gott. Men absolut ingen smakupplevelse. Vi åt ute på kvällarna på olika restauranger. Vi hade nog bara otur. Eller är grekisk mat så tråkig? Slovakin eller hur det stavas, var katastrof, en pinne med grillat hårt kött utan smak, sen några pommesfrites.

Riitta 2010-06-26 15:35

Det var ju tråkigt och höra:( Maten är ju en stor del av semsterupplevelsen. Hoppas på bättre lycka nästa gång, för det finns ju så mycket gott och äta i Grekland:p

Riittabye_bye

Lissi 2010-06-26 16:07

Jag äter aldrig souvlaki, tycker också att det är segt och tråkigt...men BRIAM, PAPOUTSI, STIFADO, MOUSSAKA, SAGANAKI, GIOVETSI, MESE av alla de slag,KLEFTIKO mm mm:p:p
Riktigt lagad grekisk mat är supergod och på de allra flesta ställena där vi äter får vi om vi vill gå med ut i köket och välja....MUMS!!!

Lissi -66 dagar från Malamatenia på Tinos:D

Riitta 2010-06-26 16:17

Souvlaki och grillmix har jag lagt ner också:)
Din matlista stämmer bra på mig också.Lissi:D

Riittabye_bye

inkfish 2010-06-26 16:19

Ska fundera över matmissar...

Men Riitta, om du vill ha korv, titta efter loukániko på menyn! Ofta är det lokalt tillverkad korv som är jättegod. Orea Karpathos, t ex, har väldigt god loukániko.

Riitta 2010-06-26 16:22

Då skall jag rusa dit när jag kommer till Karpathos nästa gångklapp_klap

Riittabye_bye

inkfish 2010-06-26 16:26

När jag åt det senast orkade jag inte äta upp all korv, jag hade ju ätit andra rätter också.

Så när jag skulle be om notan sa jag lite ursäktande att korven var jättegod, jag var bara för mätt för att äta nåt mer. "Men sitt då kvar ett slag, du får en liten kanna vin till att skölja ner korven med", sa servitören - och det kunde jag ju inte säga nej till:D

Om du ändå äter där, pröva deras fava också. Den är by far den bästa jag fått i Grekland. Är inget superfan av fava men just den är suveränt god. Och du kommer att hitta fler fina smårätter, traditionellt tillagade.

Riitta 2010-06-26 16:28

Detta kommer jag inte och missa;)

Riittabye_bye

inkfish 2010-06-26 16:37

Förresten - du kan även kika efter spetsofai på menyn. En kryddig korvgryta. Hur god den är beror säkert på hur bra mat stället har i största allmänhet.

Riitta 2010-06-26 16:46

Spetsofai åt jag på Dinos på Amorgos:p

Riittabye_bye

Lissi 2010-06-26 16:55

OJ, missade ju favva på min "favvolista".:p

Lissi

Riitta 2010-06-26 16:56

Bildbevis på spetsofai:)

http://i80.photobucket.com/albums/j1...s/Spotifai.jpg

Riittabye_bye

inkfish 2010-06-26 16:57

Ja, då vet du ju:)

Jag kom på en matmiss, på To Kamari i Katapola på Amorgos.

Jag var sen och hungrig, tittade inte på menyn utan beställde det lamm de annonserat på griffeltavlan utanför. Skulle ha lamm och vitt vin.

Servitören kom snabbt tillbaka med vinet och ett större glas fyllt med vatten. Trodde jag - men just när jag skulle ta en rejäl klunk insåg jag att det luktade sprit. Ordentligt också. Precis sån där finkeldoftande smörja som jag inte kan dricka.

Har de börjat med bjudsprit FÖRE maten, tänkte jag förbryllat.

Sen blev jag hungrigare och hungrigare och maten kom aldrig, hur länge jag än väntade. Till slut fick jag fråga: "Ursäkta, när kommer mitt lamm?" Servitören tittade förbryllat på mig och sa fundersamt: "Men du har inte beställt nåt lamm...?"

Då fattade jag. Det var rakí i glaset och han hade alltså hört fel på arní och rakí :o

Efter det insåg jag hur luttrade grekiska servitörer är när det gäller konstiga beställningar från turister. Vem beställer vin och rakí samtidigt, och ingen mat? Men han rörde inte en minflabb_flab

inkfish 2010-06-26 16:57

Jag som sitter och är hungrig... Var den god?

Riitta 2010-06-26 16:59

Den var bra:D

Riittabye_bye

Monica P 2010-06-26 18:13

Jätteroligt, Inkfish!!!!!Arni-raki!!!!

Eva L 2010-06-26 19:18

Riitta Spetsofai är en god korvgryta. Osäker på stavningen.

Grekland är långkokens och smårätternas land. Souvlaki har jag smakat högst tre gånger trots att jag regelbundet dvs nästan varje år besökt landet sedan 1979. Grytorna, ungsrätterna är det ni skall titta efter. En nygrillad skiva lever med pressad citron kan vara riktigt bra men långkoken slår allt.

Eva

Ser att du redan provat spetsofai.

inkfish 2010-06-26 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 211300)
Jätteroligt, Inkfish!!!!!Arni-raki!!!!

Jag vet:o. Gissa om jag kände mig som en komplett idiot:o

Men det var imponerande hur servitören höll masken. Ingen beställning kan vara för galen om den kommer från en turistflabb_flab

När vi väl rett ut det där så var lammet dessutom slut, visade det sig. Så jag fick beställa nåt annat, minns inte vad. Och då var jag nästan förbi av hunger efter att ha druckit vin och försökt få i mig rakín, för artighetens skull:o

Gita 2010-06-26 20:17

Otroligt... raki på fastande mage - hur mår man då? Hu! :eek:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.