![]() |
Avslappning...
Jag har en spikmatta som är så plågsam att ligga på - men så skönt det blir efter en stund! Man bli så avslappnad, blodcirkulationen ökar! Och så har jag prövat olika avlappnigstekniker - den som jag tycker fungerar absolut bäst är Hemi-sync musik. Testade det senast idag, och det är otroligt hur den musiken lugnar, kopplar av stressiga tankar. Det blir en mental "reset".
Har ni tips på andra sätt att koppla av, att bli kvitt stress med? Och något som hjälper när man har svårt att somna? (Vid fullmåne är det helt hopplöst...) Motion, bastubad och lite rödvin kan hjälpa, men kanske har ni fler användbara tips? Som en full tallrik med risgrynsgröt samt några mogna bananer, att njutas av på sängkanten strax före sänggåendet som en missionär från Nya Guinea lärde mig i min ungdom... |
Sv: Avslappning...
Citat:
Bästa botemedlet när jag inte kan somna, det är att jag lägger mig och läser. Då brukar jag somna ganska fort. |
Sudoku...oöverträffat sömnmedel.
|
Som avslappning använder även jag spikmatta - och lars-eric uneståhls avslappningsövningar. (Har tid bokat hos sjukgymnast för att lära mig mer liknande övningar, alltså progressiv avslappning).
Övningar för att somna brukar jag inte behöva, men jag brukar alltid ställa in mig på positiva tankar när jag ska sova. Och då är det väldigt ofta Grekland det handlar om. Föreställer mig en framtida resa, minns något från en tidigare osv:) |
Jag kan aldrig sova när det är fullmåne. Kanske komma i drömstadiet, men inte mer.
Även om det är molnigt. Det beror på ebb och flod (i kroppen) har någon sagt. Birgitta |
Ebb och flod i kroppen - vad fint sagt. Inte kände jag av månen när jag var ung, nu störs man av det ena och det andra.
Jag har hört att folk sover på spikmattan, men jag fattar inte hur det skall gå till, det gör ju så ont att röra på sig när man ligger på den. Men jag kan ligga en stund och koppla av, kanske en timme tom. Kan man sova en hel natt på den, någon som ha testat? |
När det är fullmåne drar jag oftast inte ner persiennen utan låter ljuset flöda in i rummet men jag är född nära polcirkeln och klarar av att sova under mindattssolen. Kanske det har betydelse.
Eva |
Gita och Inkfish! Vad har ni för spikmatta?
Första gången jag låg på spikmatta testade jag en "Shakti" och det var, efter det första onda, en jätteskön känsla av välbefinnande och avslappning. En sån bara måste jag ha och köpte en "Yantra" .Tyvärr tror jag faktiskt inte den mattan passar mig lika bra:confused: den gör inte tillräckligt ont och då det blir inte samma effekt. Funderar nu på att köpa en annan sort i stället. Det där med månen har jag också upptäckt på senare år, men det hade jag inte trott på, om någon sagt det till mig för 10 år sedan. Avslappning då tycker jag också musik är det bästa eller att vara vid havet. Fast en promenad till havet är ju inget man tar till när man ska sova precis;). Jag brukar inte ha svårt att sova, men någon gång händer det ju i alla fall. Tankarna snurrar och man vrider och vänder sig. Att tänka på något trevligt kan fungera, men jag tycker då att tankarna lätt vill tillbaka. Jag har kommit på ett bra knep. Detta låter säkert helt idiotiskt, men det brukar funka, för mig. Det är att ligga bekvämt men helt still man får inte röra en fena. För att göra det krävs full koncentration och jag får inte tänka på något annat. Fortare än kvickt sussar man gott:). |
Här har ni en som aldrig kan sova när det inte är någon måne alls!! :eek:Ang_elx Det sägs ju att vattendjur är beroende av månen, och jag är kräfta, så... :D
|
Jag har en Shakti. Och den gör förbaskat ont! Men efter en stund blir det varmt och blodet cirkulerar, som att sitta i bastun! Och man vill nästan att det skall göra mera ont! Men rör man på sig, är det som att gnugga sig mot ett rivjärn!
När tankarna snurrar, och är det svårt att få tyst på huvudet, så lyckas jag ibland lura skallen, jag tänker på min kompost. Hur maskarna äter upp allt, sakta, sakta. Och det är så tråkigt att då somnar jag! :p Men det "biter" inte alltid. Eva, att ha persiennerna uppe, det låter helt galet för mig! Jag har persienner, svarta rullgardiner och vanliga gardiner. Och du kan sova med månljuset?! |
Citat:
Fast den ska inte vara så uppumpad som på bilden. Man blåser bara upp den till cirka en tredjedel så att luften flyttar sig när man lägger sig på den, då formar den sig efter kroppen. |
Jag gör som Inky. Lyssnar på gubben Unestål. Om ni inte vet vad djup avslappnade andning gör för hälsan, sömnen och välbefinnadet bör ni lära er det.
Själv har jag jobbat professionellt som massör och chiropraktor mellan 1987 till 2002 och under desa år försökta jag tuta i medmänniskor vad jag lärt mig om avslappning. Likt förbaskat tog jag slut efter att 3 gånger gått in i väggen. En av de saker som gjorde att jag tog mig tillbaka var när jag fick boken "Livets sju andliga lagar" i min hand. Toppenbra läsning för den som bränt ljuset i bägge ändarna. Deepak Chopra skrev boken. Den kan jag verkligen rekommendera. Köpte mig idag en spikmatta så nu skall jag bli fakir också. Har bara provat en sådan en gång under tio minuter men tyckte det var en behaglig upplevelse då. Lite smärtsam i början men skön känsla efteråt! Yeasou_B-anana |
Shakti är ett säkert kort:)! Vad bra med uppblåsbar, den sorten kände jag inte till. Nu blev det en till att välja på:rolleyes:. Rolig bild, jag skulle vilja se hur det ser ut när man ligger på den fullt uppblåsta kuddenflabb_flab.
[quote=Gita;183307] När tankarna snurrar, och är det svårt att få tyst på huvudet, så lyckas jag ibland lura skallen, jag tänker på min kompost. Hur maskarna äter upp allt, sakta, sakta. Och det är så tråkigt att då somnar jag! :p Men det "biter" inte alltid. quote] Maskar i sängen:eek::)... visst det är ju det som det handlar om, att få tankarna att sluta snurra och att ha det tråkigt. Bra tips, jag ska testa det någon gång: Här hittar jag ett smaskigt litet äppleblad...namnamnam ... här var det ett väldigt mumsigt grässtrå ..zzzzz:) Jag tror absolut att det funkar. |
Ett tips som jag kan rekommendera att använda spikmattan till är: Rulla ihop den från långsidan, linda ett eller två snören om den så den blir som en korv. lägg den under nacken, det gör underverk på en trött o stel nacke. Har sett att det har börjat säljas speciella "nackspikmattor" för ca. 400 kr. nu. Men detta är ju billigare om man ändå har en matta.
Irene |
"Gubben" Uneståhl har gjort många olika CDn, hittade också ett som heter "Bättre sömn genom mental träning". Det vore kanske värt att testa?
|
Förklaring till Evas inlägg: Vi i Umeå har midnattssol nästan i två månader på sommaren. Den älskar vi! (Kanske inte min man). Några persienner kan man inte dra ner!
Att gå ut vid midnatt i slutet av juni och fota solnedgången. Och sedan fota soluppgången en timma senare! Att sitta vid brasan i juli vid 11-tiden på natten och se månen gå upp. Tänk i början av augusti, när solen går upp över havet vid pass 4 på morgonen och konstatera att morgonen inte kan förfaras. Men... Nu väntar 6 månaders mörker. Men fullmånen är ett ljus i mitt mörker1 Birgitta |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59. |