Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Semestra i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Vilken temperatur föredrar du? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=20296)

Kalimera 2009-08-04 14:32

Vilken temperatur föredrar du?

När man läser i forumet är det en del som vill ha varmt på sin semester, andra vill att det ska vara lite lagom varmt. Jag tillhör den senare kategorin, värme gillar jag inte. Det värsta jag varit med om är 43 grader på Zakynthos, och i Aten. Inte kul alls.

Hur vill du ha det? Vilka temperaturer föredrar du? Lägg din röst här ovan.

Hellen 2009-08-04 14:39

Sv: Vilken temperatur föredrar du?

Hade jag röstat före årets resa, då hade det blivit det näst översta alternativet, jag kröp nu ner ett steg.
Jag älskar värmen, men inte för varmt- kan man få det lagom varmt tack! :D

Amsterdammer 2009-08-04 14:44

Det gäller badvattnet eller?flabb_flab

Arne 2009-08-04 15:16

Badvattnet??? Jag röstade i tron at detta gällde lufttemperaturen....

Arne

Wehou! 2009-08-04 15:26

Varmt ska det vara tycker jag. Så 40+ gillar jag. Det är en så annorlunda värme där borta gentemot här hemma. Jag blir på något sätt överaktiv i den värmen utan att det är jobbigt. Sen är det ett plus också när det gäller sol & bad

Eva L 2009-08-04 15:33

Jag röstade på 25-30 antagligen för att jag sitter på jobbet och halvfryser i våra numera väldigt välventilerade rum. __D Är det mulet vill jag gärna ha runt 28 grader men lyser solen räcker 23-25 bra. På kvällen vill jag också gärna ha kring 25. Medelhavsvärman blir så obehagligt torr och brännande det är för mig inte lika behagligt som värmen jag njutit av i Thailand och Brasilien.

Aktivitet när det är över 40 grader och sol vågar jag inte ens tänka på.

Eva

Lissi 2009-08-04 15:40

Ju äldre man blir desto svalare vill man ha kanske;)
När vi var på Kefalonia sommaren 94 så hade vi 35-40 grader hela tiden och jag NJÖT!!!

Nu klagar jag om det kryper över 30!

Temperaturen på Tinos förra året sista veckan i oktober var helt perfekt! 20-28 grader och växlande med moln och sol och lite regn....

Lissi

Ps När det gäller vattentemp är allt mellan 18-23 lagom!

karinafp 2009-08-04 20:16

Jag svarade 30 - 35, men även upp till 40 går bra för mig. Bara det fläktar lite, får det gärna vara varmt. Det varmaste jag har varit med om var +48 en rekordsommar på Cypern. Då orkade man inte göra mycket annat än att ligga i skuggan och flämta. Det var litet VÄL varmt, även för min smak... Ang_elx

Karin
som alltid längtar ner

Klick 2009-08-05 08:37

Det varmaste jag har varit med om är 43 grader inne i Athen och vi skulle gå upp till Akropolis-klippan. Ingen höjdare. Även jag utgick ifrån att det var lufttemperaturen;). Jag valde alternativet 35-40 eftersom jag utgår i från att när jag är i Grekland så slappas det vid stranden skulle jag leva och jobba i det så skulle det nog vara lite svalare;)

MonkanS 2009-08-05 09:04

25-30 är den temperatur jag mår bäst av och trivs bäst i. Ofta varmare i Grekland.. men å andra sidan.. när man är där så är det under mycket slappare former. Och oftast fläktar det lite så värmen känns inte så jobbig då.
Ska man jobba så är 20-25 grader att föredra. Men.. man kan ju inte välja alltid tyvärr.
Lissi.. det är nog så att man inte tål höga temperaturer lika bra när man blir lite äldre. Förr hade jag inga problem med att ligga och "steka" mig i solen hur länge som helst. Kunde bli lite FÖR länge ibland. Idag tar jag det mera försiktigt.. och måste svalka mig med lämna mellanrum.

//Monica S

yeasou 2009-08-05 15:05

25-30 grader låter precis så som jag vill ha det. I vattnet får det gärna vara 25-26 grader!
Yeasou_B-anana

Elisabet 2009-08-05 15:18

Jag har varit med om både +43 och -43 och om jag måste välja så blir det tveklöst det senare, för det går det i alla fall att klä sig emot och vara ute i! Men +43 är olidligt och gör mig apatisk!

Riitta 2009-08-05 17:20

Jag har inte varit med varken +40 eller -40, men skulle också välja det senare om jag var tvungen:o
Den höga värmen får jag här hemma i bastun, så vill inte ha den i GreklandAng_elx:)

Riittabye_bye

Anna Pernilla 2009-08-06 18:56

Måste bara fråga varför 10-15c är med? Är det för de som gillar "sommarvärmen" i Skandinavien... ;) Själv föredrar jag det dubbla:)

june 2009-08-09 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av yeasou (Inlägg 176468)
25-30 grader låter precis så som jag vill ha det. I vattnet får det gärna vara 25-26 grader!
Yeasou_B-anana

Håller med dig. Blir det varmare så är det oftast också för varmt om nätterna och det är inte riktigt skönt kan jag tycka. Nu tillhör vi dem som inte använder A/C men vi har takfläkt i sovrummet i vår lgh på Kreta, även här hemma.
//June

Homeros 2009-08-10 09:58

Föredrar runt 30 grader och sol.
Har upplevt över 40 grader på tre resor.
1998 hade vi mellan 41-42 grader i tre dagar i Parga.
2007 upplevde jag samma höga temperatur på Kefalonia under ett par dagar, och nu senast för 2-3 veckor sedan hade vi 41 grader på Samos.

/Homeros :)

Nektaria 2009-08-10 11:34

Önskeväder och temperatur är:

5 månaders sommar - minst
Soliga dagar med lätt bris 25-30 grader
Lite regn nattetid och någon enstakta regnig dag
och när sommaren är över här i Svedala......

En tripp till älskat Grekland! :)

Hälsar Nektaria som snart drar iväg - igen!

Netwolf 2009-08-11 08:12

Gärna varmt, bara ölen är kall! flabb_flab

Agda 2009-09-27 22:42

Jag skulle röstat på 15-20,kom jag på efteråt......eftersom jag inte ligger och solar längre (för då vill jag ha 20-25) utan vill påta i trädgården (även i Grekland).
Efter att ha tillbringat månader i +40 så föredrar jag likt några till här minus grader.....kanske inte -40 men +32 var helt OK eftersom man kan klä sig därefter.

10-15 får mig att tänka på grekiska vintertemperaturer och är rätt hopplöst....väldigt svårt att klä sig då tycker jag.....blir gärna förlite eller förmycket kläder.

Ikaros2 2009-09-28 00:01

Det er 28. sept., klokken er 01:00, - - og det er +20 grader!:)
Dagen idag startet med litt regn, men etter kl 11 kom solen, og det ble etterhvert 29 grader. Ideel temperatur for meg!!!......... og når havet holder 23 - 24 grader er dette en flott temperatur for en nordmann.
Juli/august her i Kalamata er litt for varm for meg, med temperaturer som kan krabbe over +40. Men september, oktober, november, etc. etc. .... er helt topp!!! _B-anana

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:09.