![]() |
restresa
Funderar på att ta en restresa till Kreta i mitten på juni. Ni som gjort det tidigare, vad har ni fått betala? Hur sent "vågar" man vänta med att boka.
Har ni fått hotell som varit ok? Mvh Helene |
Sv: restresa
Är ditt enda krav att "bara" komma till Kreta så kan du nästan garanterat få en resa ett par dagar innan resdatum. Vill du sedan ha mer än ospec så blir det lite svårare. Har du krav på vilken ort du vill till så börjar det bli knöligt. Vill du dessutom ha ett specifikt boende, ja då är det nästan kört.
Som regel kan man väl säga, att ju mer off season du reser, ju större chans har du/ni till bra boende. :confused: Hmm... Undrar om du blev något klokare av mitt svar egentligen? |
Du får ha koll på hur det kan se ut från nu så får du se hur länge du/ni törs vänta. Som föregående skrivare säger... det beror på vad för krav ni har på ert resande.
Vi åkte ner i början på juli förra året och hade väl tänkt en restresa. Men såg att de sjönk inte så himla mycket i pris. Så för att få ett hotell med de krav som jag hade.. ett skapligt hotell med havsutsikt.. så slog vi till redan i april månad. //Monica S |
Tror efterfrågan på Grekland generellt sett kan vara ganska hög i förhållande till platserna. Resebolagen har nog inte direkt överbokat så här i lågkonjunktur.
Sen har vi ju Mamma Mia att ta hänsyn till också, nu ska vi väl trängas med ÄNNU fler! :D |
Kan ju i och försig tänka mig att åka vart som helst i Grekland, men har för mig när att när jag tittat på restresor, just för att se hur dyr vår resa blev, att det är mest sista minuten till just kreta och då främst Chania. Jag tänkte åka med min tonåring och skulle helst betala 1500-2000 per person.
Det åtestår att se, vår längtan kanske gör att vi ändå betalar fullpris, men skulle ändå för första gången vilja testa en restresa. Helene |
Citat:
//Monica S |
Jag har under senare år hjälpt hustru och döttar med restresor till Grekland. Exempelvis kom hustrun iväg till Kreta i juni för ett par år sedan för ca 1100:- inkl. ospec (helt ok) hotell i Rethymnon.
För att få riktigt bra pris tror jag några faktorer är viktiga. Jag försöker rangordna dem här: 1. Du måste vänta tills det bara är 1-3 dagar innan avresa. 2. Direkt när det blir sommarlov är det svårare att få resan till lågt pris, dessförinnan kan det vara superbilligt, ex.vis endast flyg till Kreta 595:-, och utbudet är stort. 3. Vårt sommarväder här hemma, är det dystra väderutsikter fram mot semesterperioden så hålls priserna uppe, även på sista minuten. 4. Större chans att hitta nått prisvärt om man inte är låst till viss ort eller ö 5. Den allmänna konjunkturen för resor. Säsongen efter 11/9-2001 gick det att boka restresor hur billigt som helst. Den lågkonjunktur vi nu är i kan påverka på liknande sätt så att bolagen har svårt att få sålt sina resor. Sedan frågar du om hotellstandard på ospec. Detta är ju lite gambling. Hotell i Grekland är sällan dåliga på det sättet att det är schabbigt utan det är nästan alltid rent och snyggt. Däremot tror jag att det är större risk att man blir besviken på läget, att hotellet ligger lite "off" i förhållande till ens egna önskemål. Men se det så här; du kanske får tag på restresa för 1000:- / person. Det värsta som kan hända (om du har riktig otur) är att du vill byta hotell, detta fixar du på egen hand för 25-30 euro per rum/natt i juni. Lycka till ! Lars |
Lördags flygen till Kreta från Landvetter med Apollo har dragits in för att det är för lite bokningar, Vi fick nytt förslag till hotell
|
T.ex till Kreta kan man ju prova att boka genom det där norska..Norwegian...rum finns alltid:)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01. |