![]() |
Magsjuka?
Vi reser till Karpathos i augusti, och undrar hur färsiktiga vi måste vara med tex att äta sallader? Är risken stor för magsjuka?
Behöver vi förresten vaccinera oss mot något innan vi åker? |
Sv: Magsjuka?
Citat:
Citat:
|
Tack, det verkar ju vara helt okej då! :)
Citat:
|
Det enda jag har drabbats av är uttorkning och för mycket sol...och det var helt mitt eget fel...;) jag märker inte när jag är törstig eller hungrig...jag har fullt upp med att utforka sola bada mm. Jag märkte inte tecknen...helt plötsligt blev jag alldeles yr och det kändes som jag skulle svimma...jag tittade på klockan den var 16 och jag hade bara ätit frukost vid 9-tiden och inget vatten på hela dagen.:o vansinnigt det gör jag alldrig om mer jag var sjuk hela kvällen :mad: fick tvinga i mej mat o vatten och salt. Så nu har jag alltid en vattenflaska med mej var jag än går och äter alltid lunch fast jag inte är hungrig...maten har jag alldrig blivit dålig av...gör som Janne säger...Tvätta händerna OFTAflabb_flab
//bye_bye |
Om du är orolig kan det vara idé att ta med läkemedel mot diarrée typ; Imodium, Dimor el Travello. Jag tror inte diarrésjukdommar är jätte vanliga, men förekommer helt säkert i större utsträckning än ex i sverige. Tex salmonella är betydligt vanligare. Jag tar med något läkemedel om olyckan skulle vara framme och jag ska åka tåg eller buss längre sträckor. -Har några hemska minnen från tågluffartiden på 80- talet som jag inte vill återuppleva. Men oftast är det bästa att låta det vara och kanske ta en dag på balkongen med några vattenflaskor och en bok! Bakterierna måste ändå ut....
|
Om ni blir magsjuka så pressa en citron o drick det! En matsked ca var 10-15/minut.
Sonen hade ätit alldeles för mycket tsatziki en gång och blev magsjuk.:( Då gick våran grekiska väninna och hämtade två citroner som hon hade pressat.flabb_flab Det fungerar faktiskt! Har även testat detta på ett av mina gudbarn gär hemma i Sverige och det gick hur bra som helst!_B-anana |
Jag har aldrig varit sjuk i Grekland, föutom förkylning som man dragit med sig hemifrån.
Kanske beror det på att jag grundar väl med ouzo och dylikt? Ett tips kan annars vara något som jag såg på tv som handlade om bushmännen. De låter sina spädbarn smaka ruttet kadaver. Många dör av det, men de som överlever kan därmed äta i princip allt som innehåller bakterier framöver i livet. klapp_klap |
HAHA! Dö eller magsjuka? hmm... svårt val :p
Citat:
|
Citat:
Eva |
Vi tar med oss medicin och handsprit så har vi gjort det vi kunnat i alla fall!
|
Skippa du handspriten, normalt är det helt riskfritt att äta och dricka i Grekland:)
|
Vi ser till att äta lokal youghurt, för att s a s få i oss den lokala bakteriefloran. Myt eller ej, men vi har då aldrig blivit sjuka. Varken i Grekland eller någon annanstans.
Sen undviker vi ställen där det serveras bufée, men det gör jag iofs även hemma :p /Netwolf |
Japp, skippa handspriten. -Det känns som lite "overkill"! Sunt förnuft räcker långt. Ät salladen (borde vara spöstraff om man inte gör det, -grekisksallad är de bästa som finns) och njut av semestern.
|
Vi har ALDRIG , repeterar, ALDRIG haft några magproblem under vistelser här, sånt som kan härledas till vatten och mat. Däremot blev barnen någon gång illamående under bilresor genom Europa.
Normal handhygien, val av mat som tillagas ā la carte och inte står i timmar. |
Ja, handsprit är nog överdrivet. Men....två (2) ggr har jag blivit mycket magsjuk, en gång efter att ha ätit " Lever Anglaise" och en gång efter att jag ätit Stifado. Vilken ö och vilken/vilka tavernor låter jag vara osagt, men jag har ej besökt dessa tavernor igen. F.ö. är maten halva njutningen när man är i Grekland.
/JoLo |
Vi har varit många gånger i Grekland och aldrig varit drabbade...Men förra året i den otroliga värmen så drabbades min svärfar av campylobacter efter ha ätit kyckling. Det var ingen rolig resa, men däremot kom vi i närkontakt med den grekiska sjukvården och kan konstatera att den fungerar, måhända lite primitiv men fungerande. Bl.a fick jag springa med blodprov från läkaren till labbet som låg ett kvarter bort, men vi fick svar så det funkade :rolleyes: Till saken hör att min svärfar hade nyligen haft en infarkt, så något stirrig blev man... Det slutade dock bra även om det säkert tog ett halvår innan han återhämtat sig.
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag har troligen haft campylobacter en gång efter att ha thai i Göteborg. Jag betraktade det dock som en slump och har ätit på samma ställe många gånger efter det. |
Jag ser det som en slump, det skedde på vår favorit restaurang som vi varit på massor av gånger, dessutom har dom ett av dom mest välskötta och rena kök jag sett i Grekland. Det visar bara att vad som helst kan hända när som helst...
Citat:
|
Citat:
Jag äter iofs sällan kyckling jag inte själv har tillrett i Sverige heller... ;) / Ex-kocken |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:38. |