Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Vi har ÄNTLIGEN bestämt oss/bokat! (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=12929)

Paddington 2008-02-06 17:43

Vi har ÄNTLIGEN bestämt oss/bokat!

Hör och häpna. Men det var jobbiga dygn :)! Ont i skallen o knappt sovit av alla alternativ som snurrat i huvudet. Men nu har vi bokat flygstolar till Aten mellan 24 juni (kommer på kvällen) till 10 juli (åker på kvällen). O nu då :)?
Antar att vi får bo i Aten första natten. Frågan är nu bara VAR man bor på bästa sätt för att nå båtarna dagen därpå. Och VAR man ska ta båtarna ifrån (har förstått att man kan ta från oilka ställen)? Och OM man måste förboka hotellrum i Aten och OM man måste förboka båtbiljetterna (efter att ha läst här att man kan bli utan). Och VAR man börjar åka :) Och NÄR man ska bege sig av mot Aten igen och VAR man ska bo då och OM man ska förboka det med ;)
flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Någon som ska åka samma datum med Sterling till Aten månne? Lustigt att det verkar ta nästan 5 dit utan byte o drygt 2,5 h utan byte?:confused:

Familjen Leijon
Anna, 33
Henrik, to be 36
Storsonen 7 (to be 8 i september)
Lillsonen 5 (to be 6 i augusti)

nilam 2008-02-06 17:51

Sv: Vi har ÄNTLIGEN bestämt oss/bokat!

Citat:

Ursprungligen postat av Paddington (Inlägg 115930)
Lustigt att det verkar ta nästan 5 dit utan byte o drygt 2,5 h utan byte?:confused:

Tror det tar lika lång tid men det är lokala tider som anges..alltså + 1 timme på nerresan och minus en timme hem;)

Malin

babsan 2008-02-06 17:52

[quote=Paddington;115930] Lustigt att det verkar ta nästan 5 dit utan byte o drygt 2,5 h utan byte?:confused:

/quote]

Man ställer fram klockan 1 timme när man kommer till Grekland, så det beror på det.

Barbro :)

laero 2008-02-06 18:50

Grattis till bokningen.
Förstår att det blev öluffning till slut, ni kommer INTE att ångra det valet.
Förboka färjan ?... Ja, vet ni bestämt vart ni vill (Naxos?), så kan ni lika gärna boka när tidtabellerna ligger fast i början av maj. Vi hade faktiskt lite strul med fullbokade färjor i juni förra året till och från Aten. Alltså att de billiga ekonomibiljetterna var slut. Däremot behöver ni inte förboka boende, det blir billigast om ni fixar det på plats på ö.
I Aten bör ni förboka men där har ni väl fått tips tidigare?

/Lars

Paddington 2008-02-06 18:57

Tack för svar.. AHA :) Det förklarar saken med planen :) Skönt, så slipper man flyga en minut mer än man behöver. Vägrade köra en rutt med byte... (förstår inte hur jag ska ta mig in på ett plan :))

I Aten nej, inte frågat om tips där ännu... var så osäker på allt tills nu! Okej... Ekonomibiljetterna kan vara slut (vad kostar såna? Och är det lika dyrt för vuxen som för barn?)? Men aldrig "alla" biljetter? Vad kostar de andra biljetterna då månne?

Lissi 2008-02-06 19:02

Om ni landar i Aten på eftermiddagen hinner ni med kvällsbåt till Naxos från Rafina....Dit går buss som tar ca ca 30 min från flygplatsen och den stannar alldeles vid färjorna......ÄVEN om ni skulle komma fram efter midnatt till Naxos så finns där rumsuthyrare så ni kan ta första natten där istället vilket blir MINST hälften så dyrt och ni är redan ute i övärlden och tappar inga dagar!!! Där finns alltså pengar att spara!
Efter första natten på Naxos har ni gott om tid att boka rum där ni vill bo eller bo kvar om ni fick bra boende direkt.........ELLER: Vill ni vara riktigt säkra på boende så kollar ni i april hur båtar går i förhållande till er landningstid och då kan ni boka rum och bli hämtade vid båten......
Vill ni ha tips på boende kan ni titta på en annan tråd om boende på Naxos som fanns för några veckor sen och där finns många namn.
Jag tycker ni gjort ett JÄTTEBRA val!!!
Lycka till

Lissi

Ia 2008-02-06 19:09

Bestem deg først for hvilken øy dere vil begynne med, dernest må dere finne ut hvilken havn båten til den øya går ifra, eller den beste/korteste ruten... ;)Så kan dere begynne å lete bosted. Dere bør absolutt forhåndsbestille i Athen!! Athen er superstort og dere blir bare slitne og frustrerte av å gå i den byen å lete..., det prøvde nemlig jeg da jeg reiste på min første øyloffing for noen år siden..
Ankom Athen tidlig en morgen i juli fra Paros...og gikk rundt i tre timer før vi fant noe som passet vår lommebok og hvor det i det hele tatt var ledig.
Aldri vært så slitne..., og gjør aldri det om igjen flabb_flab

Går det båt til dit dere vil fra Rafina ville jeg ha valgt det, har ikke prøvd selv (ennå), men det høres veldig lettvindt ut og det finnes bosteder der..., buss rett fra flyplassen.

Må dere dra fra Pireus , så hadde jeg valgt et bosted der nede om fergen avgår tidlig på morgenen, om ikke så kan dere like gjerne bo i Athen..
Metroen går fra Athen og stopper rett ved fergene i Pireus..

Ia

Paddington 2008-02-06 19:35

Tror planet landar vid 22.15 på kvällen i Aten den 24:e, så då kanske det inte är läge att hålla på halva natten att ta sig till en ö med två trötta barn?

Vet inte vilken hamn jag blev rådd att INTE åka till av en väninnna. Hon sa att Pireus var att föredra.. Inte "den norrut". Undrar varför? Finns det två hamnar?:confused:

Lissi 2008-02-06 19:44

Landar ni så sent är det nog övernattning som gäller...I Rafina är inte hotellutbudet stort och det billigaste vi kunde hitta för 2 var 75 euro på Coralli och då prutade vi........De övriga hotellen kostade över 100euro!
Ni kan säkert hitta billigare i Pireus.....Svenska sjömanskyrkan kanske?? Men då måste ni nog boka redan nu.....Jag skulle INTE ge mig in i Aten om jag slapp bara för några timmar från midnatt till morgon.....I Pireus finns säkert enkla boenden, det är ju bara för några timmar! Tar ni sen morgonbåt ut till Naxos så har ni inga problem att hitta rum på plats ....
Vi ska själva till Tinos från Rafina 20 juni och vi förbokar varken båt eller rum. (fast har man små barn vill man nog vara säker på båtbiljett och den kan ni hämta ut på plats))

Lissi

Marianne 2008-02-06 20:21

Med den sena ankomsten skulle jag satsa på övernattning så nära färjan som möjligt. Undrar varför din väninna avrådde hamnen "norrut" (måste väl vara Rafina?)
Vad ni än väljer, så ankommer ni ju först hotellet omkring midnatt, sedan gäller 6-7 timmars sömn (högst) och avresa med en morgonfärja antingen det är ifrån Rafina eller Pireus.
Alla färjetiderna finns inte ännu på GTP (Greek Travel Pages).
I Pireus gick jag förbi ett hotell, som heter Triton. Läget var nära färjorna, tror det var en parallelgata till hamnpromenaden, om inte jag minns fel. Hotellet såg inte dyrt ut, dvs. det är kanske både gammalt och slitet, men för en natt... Jag har inte själv bott där, så det är inte en personlig rekommendation, men bara ett förslag på att du kanske själv kollar pris osv. Triton Pireus. Men det finns säkert många andra förslag också!

Lycka till! Jag tycker det är friskt av er att boka på egen hand, men här på forumet kan ni ju få svar på det mesta, så det kommer att gå bra!

Paddington 2008-02-06 20:55

"friskt"... har vi gjort nåt dumt eller bra ;)

Lissi 2008-02-06 21:06

Ni har gjort något JÄTTEBRA!!klapp_klapklapp_klap

Lissi

Marianne 2008-02-06 22:13

Det är aldrig dumt att beställa en semester till Grekland!;)
Jag är säker på att ni kommer att få en massa härliga upplevelser.:)

Stina 2008-02-06 22:35

Hotelltips i Pireus!

Hej!
Nu var det ett par år sedan som jag bodde på detta hotellet men då(2005) var det i alla fall helt ok! Rent och fräscht. Trevlig personal. Receptionen öppen dygnet runt.
Tysta rum med AC, TV och eget badrum.
Frukost ingår.

Hotellet heter Hotel Anita Argo och det ligger i Pireus med gångavstånd(ca 10 min) till hamnen.

Gatan heter Notara 23-25.
Om ni kommer med flygbussen kan ni hoppa av vid en station som heter Dimotiko (för allra närmsta vägen).

Tel till hotellet: +30 210 4121795
mail: argoanita@hotmail.com
(Viss reservation för ovanstånde uppgifter eftersom de är från 2005)

Boka någon/några veckor före ankomst!

Mvh. Stinabye_bye

Lissi 2008-02-07 07:40

Sv: Hotelltips i Pireus!

Citat:

Ursprungligen postat av Stina (Inlägg 115991)
Boka någon/några veckor före ankomst!

Mvh. Stinabye_bye

Jag skulle boka tidigare än så....

Lissi

puttelino 2008-02-07 09:36

Hej
Läste erat inlägg och det var som att läsa om mig själv,ang rädslan.
Jag och min familj flög ner till Aten augusti 2007 från Göteborg och med sterling,det var hur bra som helst.
Inga förseningar,allt fungerade smidigt och en underbar personal på flyget. Jag var helnöjd,likadant var det på hemvägen.....

Året innan hade vi bokat charter med apollo och där var det inget annat än krångel,med flyget som ombokades till Köpenhamn,fel mat på flyget mm.Oproffsig personal på plats i grekland etc.
Jag kommer inte resa med apollo mer,men sterling skall få se mer utav mig.

Jag är hemskt flygrädd och hade stor ångest inför detta,men så snart jag klev in på planet sa jag till flygvärdinnorna att jag är livrädd.......o tårarna kom!
De kom till mig hela tiden och frågade hur det var,erbjöd mig filt,kudde etc.Det var hur tryggt som helst,jag kunde fråga om det var lite skakningar etc och de förklarade vad som hände.
Jag är glad att jag flög med sterling.Ett tips är att du talar om hur du känner direkt när du kommer in i flyget,då kollar dom dig lite extra.

Lycka till och ha en underbar resa i detta fantastiska Grekland.....

Citat:

Ursprungligen postat av Paddington (Inlägg 115930)
Hör och häpna. Men det var jobbiga dygn :)! Ont i skallen o knappt sovit av alla alternativ som snurrat i huvudet. Men nu har vi bokat flygstolar till Aten mellan 24 juni (kommer på kvällen) till 10 juli (åker på kvällen). O nu då :)?
Antar att vi får bo i Aten första natten. Frågan är nu bara VAR man bor på bästa sätt för att nå båtarna dagen därpå. Och VAR man ska ta båtarna ifrån (har förstått att man kan ta från oilka ställen)? Och OM man måste förboka hotellrum i Aten och OM man måste förboka båtbiljetterna (efter att ha läst här att man kan bli utan). Och VAR man börjar åka :) Och NÄR man ska bege sig av mot Aten igen och VAR man ska bo då och OM man ska förboka det med ;)
flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Någon som ska åka samma datum med Sterling till Aten månne? Lustigt att det verkar ta nästan 5 dit utan byte o drygt 2,5 h utan byte?:confused:

Familjen Leijon
Anna, 33
Henrik, to be 36
Storsonen 7 (to be 8 i september)
Lillsonen 5 (to be 6 i augusti)

jonashagel 2008-02-07 14:04

Hej !

Här bjuder jag på några tips ! Var nere i Grekland i fjol och skall åka tillbaka i juni. Har tre barn om än något äldre än de dina. Kommer du ner så sent till Athen så kosta inte på er ett boende för dessa ynka timmar. För , tyvärr är ett "bra boende" "svindyrt". Vi övernattade i stället på flygplatsen. Efter att ni hämtat ut bagaget går ni längst bort till "vänster" i den breda korridoren. Där finns bänkar och superfina toaletter. Enklare käk finns också att köpa. På flygplatsen finns ju också MaCDonalds etc men alla dessa "barn-alternativ" ligger innanför "säkerhetskontroll ett" i avgångshallen. Ta sedan bussen till Pireus ( om ni valt detta alternativ ). Den heter X96 och avgår längst bort i "andra" ändan av denna "korridor". Vi åkte ner till Pireus klockan 05 00 ca och resan tar bara ca 30-35 minuter så tidigt på dygnet. Vår båt avgick klockan 07:30 Åk INTE ner till Pireus tidigare. Hamnen har inte fått sitt rykte utan anledning. Jag köpte biljetter till Naxos via Blue Star Ferries hemsida och fick då ett bokningsnummer som jag sedan visade upp vid Blue Stars "egen" bod alldeles bredvid båtarna. Låt er inte luras av alla "vägvisare" som gärna vill att ni hämtar ut biljetterna på något alternativt utlämningsställe något kvarter bort. Helt onödigt och , lita på att de blir "sura" när du sedan inte vill betala för den sk "tjänsten". Priset varierar. Vi betalade 1000 T/R Naxos för 5 personer och köpte då "super-economy-tickets". Vårt resesällskap hade inte förbokat och det var bara att hosta upp ca 2 600 kr då de billiga biljetterna var slut. Surt ! :( Än så länge har rederiet inte lagt ut dessa "super"-billiga biljettter varför jag själv inför sommarens resa tillsvidare avvaktar. Möjligt de tagit bort dem ? Inför hemresan åker vi alltid tillbaka till Athen ett dygn innan flyget går. Kanske inte så stor risk att "blåsa inne" under juni om ni dessutom valt en större färja men , mycket kan hända så varför chansa ? Dessutom tycker vi det är en trevlig avslutning att göra en "kortis i Athen. I fjol såg vi ett stängt Akropolis i 40 C värme så vi satsar på ett nytt försök denna gång istället. Boka boende I Athen i god tid. Området kring Syntagma squre är perfekt. Nära till sevärdheter och på morgonen tar ni Metron direkt från Syntagma squre till flygplatsen. Tyvärr har jag inget bra boendetips. Vi har bokat Hotell Hermes men det är första gången vi bor där så .... Föregående gång bodde vi på Novotel Athens ute i Larissa. Bra hotell men kvarteren runt omkring var inget hit !

Trevlig Resa ! Ni kommer inte ångra er ! bye_bye

Alruts 2008-02-07 15:59

Sv: Hotelltips i Pireus!

Citat:

Ursprungligen postat av Stina (Inlägg 115991)
Hotellet heter Hotel Anita Argo och det ligger i Pireus (Viss reservation för ovanstånde uppgifter eftersom de är från 2005)

Det stemte i hvert fall fortsatt i 2006, da vi bodde der en natt med to småbarn på et tremannsrom. Helt fint og kort vei til båtene.

Alruts

Elisabet 2008-02-07 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av jonashagel (Inlägg 116050)
kosta inte på er ett boende för dessa ynka timmar.

Sådant är ju en smaksak, men jag skulle definitivt inte heller ta in på hotell för några timmar, det är bara besvärligt. Har sovit på flygplatser flera gånger med barnen, både när de var små och när de blivit större och att de är med är det minsta bekymret, de sover gott var de än är. Värre är det med den egna sömnen, men so what? En natt utan sömn stör inte mig, det har man snart tagit igen.

laero 2008-02-07 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet (Inlägg 116064)
Sådant är ju en smaksak, men jag skulle definitivt inte heller ta in på hotell för några timmar.

Håller med Elisabet.
Ert plan landar 22:15, kanske lite försenat. Sedan ska ni komma av och vänta på väskor. Vänta på väskor är segt i Grekland. Efter detta åka buss, metro eller taxi och checka in och komma i säng på hotellet. Vad är klockan då? 01:00, kanske mer.
Barn brukar somna överallt, de fixar övernattning på flygplats.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.