![]() |
Pålitligaste väderprognosen??
Hej!!
Vi drar ner till Kreta,Platanias den 6/9-07. Det närmar sig flabb_flab. Har kollat in vad det är för väder på orten via nätet men jag tycker det varierar väldigt beroende på var du söker. Är det någon som vet nån sida som har det pålitligaste prognosen. Just nu kör jag med den som visar varmast och sol ;). |
Sv: Pålitligaste väderprognosen??
Jag brukar kolla på länken "Vädret i Grekland" som finns på Kalimeras startsida. Hur tillförlitlig den är vet jag inte. Det är fortfarande kring 30 grader på dagarna och lite drygt 20 på kvällarna i Chania. Nu vill jag göra som fåglarna, flytta söderut!
Gunilla |
Jag brukar använda mig av www.dmi.dk där finns också statistik över vädret på olika platser. Bra att se hur mycket regn som faller i tex oktober, då vädret är osäkert på många ställen nära fastlandet.
Torbjörn |
Jag använder Poseidon, mycket pålitlig. Man kan välja vad man vill se: vind, temperatur, regn, moln osv. Tyvärr ser man bara tre dagar framåt.
|
|
|
Tusen tack för era föslag.Ska gå in och kika på vad de har för väder att bjuda på, men man får nog ta alla prognoser med en liten nypa salt.Hörde av Karin på forumet,nyss hem kommen från Platanias att det varit +40 och inte har den tempen stått på nån prognos jag sett. Nåja nu är det bara 4 dagar kvar _B-anana
|
Åker oxå på torsdag ftån Luleå som det just nu regnar på och är +7 grader !!Längtar som en tok.Kollar vädret på Apollo.
/katarina |
Troligen sjunker temperaturerna nu så jag tror inte att ni behöver oroa er. Kreta brukar ha perfekt väder i september även om dagarna ibland kan vara väl varma och det händer att vinden blåser upp. Akta er då för de farliga underströmmarna i havet. På Kreta är grekerna duktiga på att använda varningsflagg när det är olämpligt att bada.
Eva |
Vad kul med en norrbottning. Kommer själv från Luleå och ska med samma plan från Kallax på torsdag. Förstår att du längtar det gör jag också speciellt när det har blivit så kallt här i Luleå brrrrr men det är nära nu flabb_flab. Vi ses nog på Kallax om jag bye_bye åt alla så är du väl någon i mängden :) .
Det jag reagera på alla dessa väderprognoser är att det visar så olika. Jag menar det kan skilja upp mot 10 grader beroende var du kollar och söker man på SMHI så kan de ha olika prognoser :confused:. Men som sagt var jag är mer rädd att det blir kyligare i luften än för varmt. Jag är en riktig soldyrkare.Parasoll vad är det??? |
Citat:
|
Ok, klart det är svårt att få en korrekt prognos speciellt om det kan skilja så pass mycket beroende var man befinner sig på Kreta.Sen är det både på gott och ont att vädret skiftar. Fördelen är att det bara behöver vara en kort period av mulet,regn till att klarna upp. Nä jag kör min första variant, varmaste och soligaste prognosen det är den som är klockrent korrekt flabb_flab.
|
Idag ska det vara skurar på kreta enligt smhi. Jag har en vän som är där och smsade henne. Fick tillbaka ett foto på en blöt,glad vännina som solade :). klapp_klap
|
Lät ju inget vidare med regn. Men vi kör med att vädret varierar och vad är det man säger efter regn kommer sol flabb_flab.
|
Grekland behöver allt regn de kan få. Helst stilla och strilande utan häftiga skurar.
Eva |
Oj! jag formulerade mig klantigt. Hon var blöt pga av allt badanade. Inte inte en droppe regn.
|
Den här vädersajten är också mycket bra. De har bra 8-dagarsprognoser, samt uppdaterar varje dag historiskt, man kan se högsta/lägsta temperatur, nederbörd, solskenstid, vattentempreratur m.m.
Gå in på: www.weatheronline.co.uk -Klicka sedan på Europa och vidare på Grekland ! |
Här är den pålitligaste prognosen just nu.
Sol ute med lite strödda moln på himlen inte poli sesti just nu, men det kommer. Nätterna har börjat bli kyliga så jag har fått stänga dörrarna i sovrummet för att inte frysa. Havet är underbart varmt att bada i nere i mina vikar. Jag lämnar prognoser genom att titta ut på altanet. Uffe |
Hej! Så härligt det låter med sol och bad,värmen saknar vi nere i Skåne.Det blåser kalla vindar och hösten väntar bakom hörnet.Uffe du har det bra där nere.Själv får jag stå ut ett år till innan vi kan bada och sola.
ha det riktigt gott på paradiset Kreta.Vem vet vi kanske träffas nästa gång 2008,resan är redan bokad. Birgitta 63:) |
:Dflabb_flab..man kan bara skratta. Jag fattade att din vännina var blöt av allt regn. Men så var ju tack och lov inte fallet.
Kul med en prognos direkt på plats.Så det har börjat kyla av på kvällarna menar du kofta på ? Det verkar vara en oändligt massa olika väderprogoser man kan ta del av .Måste erkänna att det är väldigt intressant. Så än en gång tack för eran hjälpklapp_klap. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46. |