Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Europa (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Gondol i Venedig (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10361)

Klick 2007-06-28 09:03

Gondol i Venedig

Ngn här som åkt Gondol? Läste i en annan tråd att det skulle vara riktigt dyrt... Undrar om jag kunde få lite mer info om detta?

ciakoohler 2007-06-28 09:17

Sv: Gondol i Venedig

Om jag inte minns fel så kostade en halvtimme 750 kr när jag var där för över 20 år sen.Det kanske kan ge en liten fingervisning.

Klick 2007-06-28 10:15

Tack för tipset... Det låter som ett högt pris... Hoppas bara att det är värt pengarna...

Ypsilon 2007-06-28 10:27

Jag har oxo åkt gondol för ett antal år sedan, kommer inte ihåg priset men dyrt var det. Gondoliären (??) pratade tyska och sjöng Sole mio på italienska medan det regnade. Kanalvattnet var smutsigt och husväggarna fyllda av diverse kryp av varierande storlek.
Men en upplevelse var det.
Ypsilon

Peter 2007-06-28 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av Klick (Inlägg 95571)
Ngn här som åkt Gondol? Läste i en annan tråd att det skulle vara riktigt dyrt... Undrar om jag kunde få lite mer info om detta?

Det krävs bara två saker för att man ska åka Gondol i Venedig! Dels att man är obotlig romantiker, dels att man har oförskämt gott om pengar i semesterbörsen... Ang_elx :D

Det finns SÅÅÅ mycket annat att lägga pengarna på i Venedig. Och då är Venedig inte något billigt ställe att semestra i, tvärtom...

Peter

Klick 2007-06-29 09:39

Hej alla och tack för svar.... Jag har förstått att det är så dyrt som man hört... det senaste var att det kostar runt 1000-lappen för en gondol och ca en halvtimme... men att det också skulle vara helt klart värt dessa pengar....

ricky 2007-06-29 20:44

För ett par år sedan var vi i Jesolo (45 min bussresa från Venedig)

Vi var inne på en bar och passade på att hälsa från min svågers familj eftersom de har varit där mycket under sin c:a 10 resor till Jesolo.

Vi kom in på gondolturer och barägaren ringde sin gode vän och fixade ett "riktigt bra" pris till oss och detta var en längre guidad tur på c:a 40 minuter för 80€ och vi fick noga förklarat för oss att priset var mycket billigt eftersom det normalt kostade runt 70€ för att åka runt ett par hörn i kanalerna enligt barägaren.
Det blev aldrig av att vi tog någon tur.

Personligen tycker jag att det räcker med att bara strosa runt på egen hand i Venedig. Man får ändå en fin känsla eftersom man är nära vattnet hela tiden och det finns massor av små pittoreska broar.

Det pratas mycket om hård turistifiering på Kalimera, och Markusplatsen i Venedig toppar min lista alla kategorier vad gäller turisifiering men givetvis måste den ses ändå!

Tips: Sök er gärna på lite andra håll i Venedig bort från turismen och ta gärna någon liten båt till en av öarna vid Venedig.

Peter 2007-06-30 15:30

Personligen skulle jag inte hyra Gondol. Men för att få se lite av Venedig från vattnet kan man åka de stora "båt-bussarna" som går upp och ner Grande Canal. Det är rätt intressant att sitta där och titta ner i tex restaurangkök som ligger under vattenytan med bara en vägg mellan sig och vattnet... :eek: :eek: De biljetterna är billiga och det är en intressant tur.

Peter

ricky 2007-06-30 17:06

;) Ikea-gondol:D

Agda 2007-07-01 14:08

Citat:

Ursprungligen postat av Klick (Inlägg 95743)
det senaste var att det kostar runt 1000-lappen för en gondol och ca en halvtimme... men att det också skulle vara helt klart värt dessa pengar....

Det kan jag inte hålla med om!! Vilken besvikelse det var! Som någon skrev smutsigt grått och trist! Jag har varit där flera gånger eftersom vi tagit färjan därifrån och det är samma besvikelse varje gång. Bilden som man ser på filmer stämmer verkligen inte! Första gången jag var där så skulle vi naturligtvis åka gondol, vi var ju i Venedig vanvettigt dyrt för att åka i detta skitiga vatten mellan dessa gråa trista hus, ca 1:-/meter!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.