Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Yannas hörna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=119)
-   -   Vardag i Rethymno (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24669)

Enigma 2010-08-15 22:17

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av Yanna (Inlägg 217505)
Det är så roligt att lära känna människor, skapa nya vänskapsband! Hur ska man annars lära känna folk? ;)

Visst, Yanna, det är mycket roligt att lära känna människor och skapa nya vänskapsband. Det är också en del av meningen med livet.

//Enigma

IngegerdN 2010-08-16 01:28

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av Vendela (Inlägg 217767)
Vi hittade en annan favorit också Loggi eller Luggis hette den , en mysig taverna inne i en liten trång gränd med helt fantastisk mat!!!!

Kan det vara Taverna Loggia, som ligger i den lilla trånga gränden mitt emot Loggian?

Vendela 2010-08-16 08:45

Sv: Vardag i Rethymno
 
Javisst gick det snabbt, aldeles för snabbt! Vi var i Rethymnon när barnen var små för omkring 15 år sedan och kände redan då att vi ville se staden igen, tyvärr var det lite för varmt för att utforska staden denna gång men både vi och ungdomarna tyckte att det var en bra stad med rolig shopping och fantastiskt härliga bad. Nästa gång (nästa år?) blir det en mindre ö för moppeåkande, men det blir en ny resa.

Jovisst ville han prata lite svenska ord med oss, och han kände igen oss när vi givk förbi på kvällarna, det var kul. Men han var inget vidare på engelska heller, det som slog oss var att många ungdomar inte heller var något vidare på engelska, läser de inte det i skolan?
Ha det gott!bye_bye

Yanna 2010-08-16 12:01

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av Vendela (Inlägg 217810)
det som slog oss var att många ungdomar inte heller var något vidare på engelska, läser de inte det i skolan?
Ha det gott!bye_bye


Jo grekiska ungdomar läser engelska i skolan. Vad jag själv märkt så tycker jag att de pratar hyfsad engelska, men däremot har jag stött på många ungdomar från andra länder som jobbar här och de är inte så bra på engelska. Kanske är det dem du kommit i kontakt med?

Ja det är alldeles för varmt för sevärdheter nu. Jag håller mig så stilla jag kan på dagtid, även en del kvällar, hemma är faktiskt skönast och jag bor ju här så det är ju naturligt att man vill vara hemma en del dagar. Jag kommer att se mig runt i höst när temperaturen är mer promenad- och upptäckarvänlig! :)

Yanna

bopia 2010-08-16 22:28

Sv: Vardag i Rethymno
 
Jassau fili mou.

Och vi får tacka facebook att vi hittade varann,o tack vare det får jag äntligen komma till Kreta. Låter spännade att du så många planer för oktober,hoppas jag får vara med på några av dom_B-anana. o det ska bli kul att tala grekiska en stund varje dag....mycket skratt blir det...:Dflabb_flab

Pia

Yanna 2010-08-17 01:00

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av bopia (Inlägg 217938)
Jassau fili mou.

Och vi får tacka facebook att vi hittade varann,o tack vare det får jag äntligen komma till Kreta. Låter spännade att du så många planer för oktober,hoppas jag får vara med på några av dom_B-anana. o det ska bli kul att tala grekiska en stund varje dag....mycket skratt blir det...:Dflabb_flab

Pia

Hej vännen min!

Ja helt fantastiskt vilka vänner man hittar på Fb...och även på Kalimera! klapp_klap
Klart jag vill göra en del saker när ökenvärmen lagt sig, Pia! Vi hinner en del saker när du kommer och ja...vår grekiska konversation blir kul med en del fniss o skratt, men jag tror det blir mycket fniss o skratt ändå! ;)

Yanna - som längtar till oktober för första gången i sitt liv!!

Yanna 2010-08-17 01:03

Sv: Vardag i Rethymno
 
Imorgon ska jag ut o åka båt med vännen Git. Vi blir 6 tjejer som pyser iväg och vi kommer att ankra i en vik med taverna, simma i land och äta lunch på nämnda taverna. Tufft va? :D

Yanna - passionär! _B-anana

Enigma 2010-08-17 23:55

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av Yanna (Inlägg 217949)
Imorgon ska jag ut o åka båt med vännen Git. Vi blir 6 tjejer som pyser iväg och vi kommer att ankra i en vik med taverna, simma i land och äta lunch på nämnda taverna. Tufft va? :D

Yanna - passionär! _B-anana

Trevlig utflykt åt er alla!

Enigma

Yanna 2010-08-18 10:24

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av Enigma (Inlägg 218070)
Trevlig utflykt åt er alla!

Enigma

Det hade säkert blivit en trevlig utflykt, men pga värmen orkade vi inte knalla iväg ända till bensinstationen med bensindunkarna och sedan ner till båten (minst 2 km). Det gårr inte att köpa bensin i båthamnen och ingen av oss har bil!
Men det kommer säkert fler tillfällen.

Yanna

Abi 2010-08-18 11:55

Sv: Vardag i Rethymno
 
Låter som ett klokt beslut, att skjuta upp utflykten........Ang_elx

bye_byeAbi (som senare i dag går ner till 10 dagar till avresa till Lesvos)

Yanna 2010-08-18 14:09

Sv: Vardag i Rethymno
 
Ja, kroppen ville inte! Ang_elx

Härligt att räkna ner, hoppas din resa blir underbar! ;)

Peterkj 2010-08-27 22:24

Sv: Vardag i Rethymno
 
Yanna
Du måste skriva mer! Lika kul som det är fatt följa Janne och Camilla är det att höra om ditt vardagsliv på Kreta. Det är ju trots allt just detta som många av oss Kalimerianer drömer om, du har verkligen förverkligat vår dröm. Håll oss uppdateradeklapp_klap

Yanna 2010-08-28 12:26

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av Peterkj (Inlägg 219255)
Yanna
Du måste skriva mer! Lika kul som det är fatt följa Janne och Camilla är det att höra om ditt vardagsliv på Kreta. Det är ju trots allt just detta som många av oss Kalimerianer drömer om, du har verkligen förverkligat vår dröm. Håll oss uppdateradeklapp_klap

Jag kommer nog tyvärr inte att bli lika flitig skribent som Janne och jag skriver inte på långa vägar lika poetiskt som MonicaP, men jag gör mitt bästa! Och vardagsliv är ju trots allt vardagsliv, ibland händer ingenting alls....fast det finns förståss de som har förmågan att berätta om det också! :D klapp_klap
Sedan jag fick internet blir det ju oxå att jag gör som i Sverige...sitter o häckar vid datorn! Och hur kul är det att berätta om DET? Ang_elx

Till och från kommer det att hända saker och DÅ kommer det rapporter, jag har också kommenterat i andra trådar än Yannas Blogghörna. Tråden "3 dagar" då jag träffade lillabruden är ett sånt exempel och jag har just idag skrivit en ny tråd i min blogghörna om "Besök!!"

Yanna

Peterkj 2010-08-31 21:14

Sv: Vardag i Rethymno
 
Du behöver inte skriva så ofta, men regelbundet. Det jag är väldigt intresserad av är att senare höra hur det är på vintern och hur du trivs med det. Det har ju inte så många skrivit om, eftersom det flesta inte är där då. Uffe har ju varit det men han orkar ju inte rapportera så ofta och så är han väl utomlands nu (i Sverige alltså)

Masse 2010-08-31 22:42

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av Yanna (Inlägg 217409)
Ja! Jag har en vardag här i Rethymno! Att blogga är ju att ha något att berätta, men när vardagen tar vid så vad ska man berätta om?

---------------------
---------------------

Bilder???!!! Ja jag har liksom aldrig tagit så få bilder som jag gjort nu, men det kommer bilder så småningom. Ni har sett mitt hus och liiiite mer bilder kunde jag väl ha bjudit på...det kommer, men inte den här gången!

......"Men när vardagen tar vid så vad ska man då berätta om????????"

...... Jo om vardagen. Det är ju vardagen i Grekland som de flesta av oss är så nyfikna på. Semesterdagarna i Grekland har vi ju själva ganska bra koll på. Härligt att höra din beskrivning om kvälls- och nattlivet till vardags där nere, med öppna dörrar och tryggt folkliv i gränderna.

---------------------
---------------------

"Bilder??? Ja jag har liksom aldrig tagit så få bilder som jag gjort nu."

Nej just det! Vem springer omkring med kameran i högsta hugg och tar en massa bilder av vardagen? Det är ju när man är på semester som man frossar i fotografering! Således ett bevis på att du nu lever grekiskt vardagsliv. (Men vi blir inte ledsna om du fångar en och annan bild av gamla och unga på gator o torg, tavernor och saluhallar mm, dvs vad som helst i den grekiska vardagen).

Ha det gott.
:) Mats

MonkanS 2010-09-01 09:39

Sv: Vardag i Rethymno
 
Hej på er ni otåliga..

Nu tänker jag rycka in här och försvara Yanna lite. Det ska ju inte bli till ett tvång att blogga här. Då försvinner lusten till det. Nu har hon annat för sig som känns viktigare. Och det är nu mot hösten som det börjar bli lite svalare och skönare luft där nere och då sitter man nog inte inne och häckar så mycket vid datorn. Men det kommer dagar med regn och rusk även på Kreta.. och då blir det säkert mera att man sitter inne i stugvärmen och pysslar.
Så.. lugn ni otåliga. Det kommer säkert rapporter framöver. Tills vidare så kan ni läsa andras bloggar här om vardag, vinterliv, helgfirande och olika seder, mm.

Ha de gott.. Monica S

Yanna 2010-11-10 15:41

Sv: Vardag i Rethymno
 
Vill bara säga...nu är det vardag här. Inte så mycket händer och många ställen har stängt för säsongen, men vädret är helt underbart!
I morse..som alla morgnar...drack jag mitt morgonkaffe på altanen och då var det 21 grader....senare under dagen har det varit mellan 26-30 grader. Lunch med Git på Stellas...i kortärmat såklart!

Yanna - lycklig passionär!

Yanna 2010-11-10 17:41

Sv: Vardag i Rethymno
 
Bra att veta kanske?
Vinterhalvåret i Sverige är det ju mörkt lång tid av dygnet och även i Grekland blir det mörkare. När vi ändrade till vintertid här så blir det mörkt redan kl 18, å andra sidan blir det ljust redan kl 7 på morgonen!

Masse 2010-11-10 18:20

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av Yanna (Inlägg 224991)
Vill bara säga...nu är det vardag här. Inte så mycket händer och många ställen har stängt för säsongen, men vädret är helt underbart!
I morse..som alla morgnar...drack jag mitt morgonkaffe på altanen och då var det 21 grader....senare under dagen har det varit mellan 26-30 grader. Lunch med Git på Stellas...i kortärmat såklart!

Yanna - lycklig passionär!

Hej Yanna! Det du skriver är ju "grannt så man blir tärögd". Om någon någonsin frågar dig varför du kallar dig "passionär" och inte pensionär, så tycker jag att du ska hänvisa till raderna som du har skrivit här ovan. Sen är det som man ibland säger "nock snackat!".

Ha det gott.
:) Mats

Yanna 2010-11-10 18:32

Sv: Vardag i Rethymno
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 225010)
"passionär" och inte pensionär, :) Mats

Jag hittade uttrycket en gång nånstans...minns inte var..för sådär 10 år sen. Så här stod det:

"Kalla mig inte pensionär, kalla mig passionär för det är då jag ska leva ut mina passioner"

Jag kunde aldrig glömma orden, de satt som naglade i mig, jag tyckte orden var direktadresserade till mig! :D

Yanna - passionär


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:28.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT