Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resebrev (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=134)
-   -   Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=39852)

Kalimera 2016-03-14 10:57

Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Ett nytt resebrev är publicerat. För mig som är fågelskådare är det underbar läsning, och jag skulle så gärna vilja göra samma resa! Men resebrevet är så klart intressant även för er som inte är fågelskådare.

Läs resebrevet här.

Abi 2016-03-14 16:03

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Trevliga naturbilder, även om jag inte läste allt Ang_elx.

bye_byeAbi

Lissi 2016-03-14 16:11

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Tack snälla för ett underbart resebrev frå det riktigt genuina fastlandet. Att läsa detta brev I Koroni I en annan del av Grekland är ju bonus! Det var kul att ses även om det var kort! Vi fick ju uppleva en helg med riktigt genuint byliv tack vare Zissios , som hämtade oss till Nea Appolonia över lördag -söndag det första veckoslutet.....och vi ska åter till Thessaloniki, helt klart. En långhelg till T från Skavsta är billigare för oss än en dito I Stockholm från Kalmar:eek:

Än en gång Tack klapp_klap

Lissi

Alala 2016-03-14 17:18

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Nu har jag också hunnit läsa resebrevet. Det är intressant att få läsa om områden som inte just behandlas här på Kalimera. Och fåglarna, de är intressanta de med även om jag inte är någon skådare.

Tack så mycket!

/ Anne bye_bye

Monica P 2016-03-14 17:40

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Väldigt intressant! Jag hoppas att ni fick tillfälle att tala om för dem ni mötte, detta att ornitologi är stort i Europa. Jag vet att många kommuner försöker profilera sig, det kan gälla lantbygdsturism, kyrkoturer, slalom (!) allt möjligt, men marknadsförning är inte lätt.

Titti 2016-03-14 22:10

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Jätterolig och intressant läsning! Tack Tobbe och laero! Vilken fantastisk resa ni gjorde! Tänk att få uppleva något sådant! Det bästa av två världar - fågelskådning och Grekland.

Masse 2016-03-14 23:09

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Intressant läsning och mycket trevligt skrivet. Kul att få ta del av lite andra delar av Grekland som jag som icke-fågelskådare aldrig kommer i kontakt med.

Masse

Kalimera 2016-03-15 16:01

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 383885)
Jag hoppas att ni fick tillfälle att tala om för dem ni mötte, detta att ornitologi är stort i Europa.

Det är väldigt stort, och intresset bara ökar, inte bara här hemma och annorstädes, utan även för resor till andra länder. Det finns ett flertal resebyråer som bara säljer fågelskådarresor, i Sverige är AvinaFauna störst. I Grekland finns ett flertal platser som borde marknadsföra sig mer för fågelskådare, som trakterna kring Voidokilia på Peloponessos samt öarna Lesbos och Kreta, och säkert flera ställen, inte minst där resebrevet utspelar sig.

Den svenska fotografen Brutus Östling har varit där Laero och Tobbe var och fotograferat pelikaner. Efter resan gav han ut en häpnadsväckande vacker fotobok om pelikanerna. Du kan läsa om det här.

Citat:

Ursprungligen postat av Titti (Inlägg 383904)
Det bästa av två världar - fågelskådning och Grekland.

Jag kan bara hålla med. klapp_klap

laero 2016-03-16 16:41

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Vi får tacka för positiv respons kring reseskildringen.

Lissi; ni får ha det så trevligt i Koroni. Det måste nog bli Peleponessos för oss också nån gång.

Monica P; Jag får nog erkänna att det där med marknadsföringen är något vi reflekterat över i efterhand så vi gjorde nog tyvärr inga större "påtryckningar" på plats. Det här med att profilera sig mot nya turistgrupper är intressant. Vi har varit på Kalymnos och där har ni ju lyckats hitta en lite annorlunda målgrupp - bergsklättrare.

Janne; AviFauna och liknande arrangörer ordnar säkert bra natur- och fågelresor med hög kvalitet. Men deras prissättning bidrar ju inte precis till att locka de stora massorna. Jag tror att vår resa, med en sådan arrangör, hade blivit bortåt 15000:- dyrare per person och då hade vi nog fått resa i juni vilket är en sämre vald tid för fågelskådning.

yannis 2016-03-17 05:17

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Ett väldigt bra och underhållande resebrev. Fantastiska bilder! Minervaugglan fastnade jag fullständigt för, så söt men samtidigt lite trolsk.
Och 186 arter på en vecka, det måste vara ett fågelskådarparadis!
Tack för fin underhållning nu på morgonsidan.

Birgitta, fågelskådarnovis.

Kalimera 2016-03-18 10:05

Sv: Natur- och fågelskådarresa i nordöstra Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av laero (Inlägg 384023)
Janne; AviFauna och liknande arrangörer ordnar säkert bra natur- och fågelresor med hög kvalitet. Men deras prissättning bidrar ju inte precis till att locka de stora massorna.

Det håller jag med om, jag skrev det mest för att andra ska förstås hur stort fågelskådning är, att det till och med finns resebyråer med den inriktningen. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT