Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kykladerna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Båtluff i kykladerna (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42663)

theresa 2019-01-16 21:16

Båtluff i kykladerna
 
Det blir en båtluff i år äntligen.

Alla andra planer kommer inte bli av. så nu har jag köpt en flygbiljett till Santorini.....

Jag åker den 17 augusti hem igen den 31 augusti. Jag vet mitt i högsäsong men så jag vill ha det, folk överallt och en tryckande hetta :)

Vill ha hjälp med hur jag ska lägga upp mina 2v....den Ö jag vill lägga mest fokus på år Paros, har velat åka dit i många år nu. Men vill även Amorgos och Koufonissi....men inte riktigt hur jag ska lägga upp min rutt på bästa sett....vill se så myket jag kan av dom öar jag besöker inte bara hej och hejdå...

hur ligger det till med transport mm....det viktigaste för mig är att jag får uppleva paros

Kajja 2019-01-16 21:32

Sv: Båtluff i kykladerna
 
Jag har absolut inga svar på dina funderingar men jag måste bara säga att jag beundrar din kreativitet och dina helomvändningar trots motvinden!
Du ligger inte på latsidan precis när det gäller reseplaner! Nya tag!
Lycka till och hoppas du får tips!
/ Kajja bye_bye

RobEri 2019-01-16 22:53

Sv: Båtluff i kykladerna
 
https://www.gtp.gr/RoutesForm.asp

Netwolf 2019-01-17 07:53

Sv: Båtluff i kykladerna
 
Då du åker mitt i högsäsong, så lär varenda båt gå. Nackdelen är väl allt folk, vilket göra att katamaraner blir snabbt slutsålda.
Sen är det boende mitt i grekhögsäsong. Förhandsbokning rekommenderas. Vi anlände Naxos 15 aug och rumsraggarna på kajen bara skrattade, när vi undrade över lediga rum. De var där för att plocka upp de som hade förhandsbokat. Nåväl. Vi tog en bulle till Ag Prokopios och lyckades där komma över ett (dyrt) rum. Ingen havsutsikt och så men helt ok.

/Netwolf

Kalimera 2019-01-17 18:05

Sv: Båtluff i kykladerna
 
Det går en katamaran från Santorini till Amorgos varje under sommaren. Från Amorgos är det en baggis att åka till Koufonissi, och därifrån till Paros (troligen med byte på Naxos). Från Paros tar det bara några timmar tillbaka till Santorini.

Om du bara vill se Paros, och självklart även Antiparos, blir det enklare för dig. Det går många båtar varje dag mellan Santorini och Paros.

Det du måste gör är att planera båtresor och boka hotell i förväg. Den tiden du åker är det grymt mycket folk ute och reser, inte minst till de öar du ska till.

theresa 2019-01-20 16:30

Sv: Båtluff i kykladerna
 
Tack alla för hjälp....jag kommer boka alla hotel i förväg, bara att bestämma mig för hur rutten blir. Eran hjälp kommer väl till nytta fb_gilla

theresa 2019-01-21 20:58

Sv: Båtluff i kykladerna
 
Glömde säga att jag bara vill åka med Blue star....inga katamaraner eftersom jag lätt blir sjösjuk :)

Min perfekta rutt vore: Landar på Santorini sen Bluestar till Amorgos sen bluestar till koufonissi sen bluestar Paros och sen tillbaka till santorini ....

MariaJ 2019-01-21 21:39

Sv: Båtluff i kykladerna
 
Citat:

Ursprungligen postat av theresa (Inlägg 414930)
Min perfekta rutt vore: Landar på Santorini sen Bluestar till Amorgos sen bluestar till koufonissi sen bluestar Paros och sen tillbaka till santorini ....

Det borde kunna gå, men jag tror inte det går någon Bluestar direkt mellan Santorini och Amorgos. Du måste nog åka via Naxos och jag är inte säker på om Bluestar går varje dag till Amorgos heller, så du kan ev få räkna med en övernattning på Naxos. Sen från Amorgos till Koufonissi går den i alla fall måndag, onsdag och lördag, så har det varit när vi åkt med den i september, men det kan ju finnas fler turer i riktiga högsäsongen. Samma båt går sen vidare till Paros, så dit är det inga problem att ta sig sen med Bluestar.

Jag tror dock att det blir lite stressigt att hinna med allt på 14 dagar. För du kanske också ska lägga nån natt på Santorini innan hemresan.

Maria

Kalimera 2019-01-22 09:16

Sv: Båtluff i kykladerna
 
Citat:

Ursprungligen postat av MariaJ (Inlägg 414931)
Det borde kunna gå, men jag tror inte det går någon Bluestar direkt mellan Santorini och Amorgos. Du måste nog åka via Naxos och jag är inte säker på om Bluestar går varje dag till Amorgos heller, så du kan ev få räkna med en övernattning på Naxos.

Stämmer bra att Blue Star inte går mellan Santorini och Amorgos. Däremot går det att åka Blue Star till Naxos och sedan ta Blue Star på kvällen till Amorgos, men precis som du skriver går de inte varje dag till Amorgos.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT