Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Paros & Antiparos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=102)
-   -   Äntligen Paros (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43032)

theresa 2019-06-22 04:47

Äntligen Paros
 
Nu så äntligen blir det Paros....

Flyget betalt....Hotellen bokade och nedräknaren beställd och är i gång _B-ananaklapp_klap

Blev en flygbiljett till Santorini 24 till 31 augusti.

Ska bo på Katerina Studios i Naoussa 6 nätter och sen sista natten på Leftalis Traditional Rooms i Thira på Santorini.

Någon som har bott på dessa Hotell?

Ska bli underbart att äntligen få besöka Paros klapp_klap

PA 2019-06-22 08:14

Sv: Äntligen Paros
 
Hej Theresa

Jag har inte bott på Katerina, men lite info om Paros och Naoussa här:

http://www.kalimera.se/resebrev/2014...santorini.html

Bläddra fram till den 15 september

//PA _B-anana

Kalimera 2019-06-22 13:44

Sv: Äntligen Paros
 
Jag har inte bott på något av hotellen, men har bott på Senia – som ligger nära Katerina Studios – flera gånger. Mycket bra läge!

Det ska bli kul att hör vad du tycker om Paros och Naoussa, som är en av mina favoritbyar i Grekland.

theresa 2019-06-22 21:44

Sv: Äntligen Paros
 
Janne det är tack vare dina inspirerande ord och vackra bilder som har gjort att jag bara måste få se Paros och bo i Naoussa, ni ska få rapport så fort jag kommer dit fb_gillaflabb_flab

Kalimera 2019-06-23 20:34

Sv: Äntligen Paros
 
Citat:

Ursprungligen postat av theresa (Inlägg 419037)
ska få rapport så fort jag kommer dit

Härligt! klapp_klap

theresa 2019-07-03 19:47

Sv: Äntligen Paros
 
När jag anländer med båten till Parikia så måste jag ta en taxi till Nauossa....vad är rimligt pris för en Taxifärd till Naoussa från Parikia? så jag vet hur jag ska förhandla.....vill ju inte betala överpris, men vill ju inte heller betala underpris :) någon som vet?

Jag är inte snål men reser med en vääääldigt stram budget :)

RobEri 2019-07-03 20:47

Sv: Äntligen Paros
 
Varför inte buss?
Bussarna går från "busstorget", 100 m från hamnen.

Lasse F 2019-07-03 22:03

Sv: Äntligen Paros
 
Taxi kostar 15 Euro

theresa 2019-07-03 22:08

Sv: Äntligen Paros
 
Tack...då vet jag taxi priset...om jag hittar buss stationen och en buss finns inne så tar jag den...tack för hjälpen klapp_klapfb_gilla

RobEri 2019-07-04 10:11

Sv: Äntligen Paros
 
Tidtabeller för bussar hittar du i länken nedan:

https://ktelparou.gr/en/bus-schedules.html

Från Parikia till Naoussa
07.25*,09.00, 09.30, 10.00, 10.40, 11.10*, 11.45, 12.10, 13.00*, 13.30, 14.10, 15.00, 16.10,17.30, 18.00, 19.00, 19.30, 20.00, 21.00, 22.10, 23.10, 00.10
Visserligen är tidtabellen för perioden 15/06/2019 till 30/06/2019, men det blir knappast färre avgångar under juli/augusti.
Parikia till Naoussa kostar 1,80 € (vuxen).

Stig av färjan, gå mot ”vindmöllan”, ta höger och gå rakt fram, c.a. 100 m till ”busstorget”.
Har mejlat en bild till Kalimera som visar hela härligheten (jag vet inte hur man publicerar bilder i forumet).
Jag ger dig en hundring (vilken valuta som helst!) om du lyckas missa busstorget!:D
Trevlig resa!

Kalimera 2019-07-04 11:10

Sv: Äntligen Paros
 
Citat:

Ursprungligen postat av RobEri (Inlägg 419267)
Har mejlat en bild till Kalimera som visar hela härligheten

Tack, men det behövdes inte, bild fanns redan på Kalimera.

RobEri 2019-07-04 11:25

Sv: Äntligen Paros
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 419268)
Tack, men det behövdes inte, bild fanns redan på Kalimera.

Tack för påminnelsen. Min avsikt var dock att visa "busstorget". Bilden på Kalimera når bara ut till parkeringsplatsen (busstorget finns inte med på bilden), min bild visar hela "busstorget" som dessutom är inringat i rött. Det är en bild som jag gjorde i ordning åt en familj jag känner och som åkte till Paros förra året.

Thoper 2019-07-04 23:57

Sv: Äntligen Paros
 
Här en Google Earth-bild över hamnen och busstationen.
/Thoper
https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=20596

theresa 2019-07-06 16:26

Sv: Äntligen Paros
 
Tack så jätte mycket....nu borde jag inte missa busstorget _B-ananafb_gilla

Kajja 2019-08-28 23:02

Sv: Äntligen Paros
 
Citat:

Ursprungligen postat av theresa (Inlägg 419005)
Nu så äntligen blir det Paros....

Flyget betalt....Hotellen bokade och nedräknaren beställd och är i gång _B-ananaklapp_klap

Blev en flygbiljett till Santorini 24 till 31 augusti.

Ska bo på Katerina Studios i Naoussa 6 nätter och sen sista natten på Leftalis Traditional Rooms i Thira på Santorini.

Någon som har bott på dessa Hotell?

Ska bli underbart att äntligen få besöka Paros klapp_klap

Det skulle vara jättekul att höra hur du har det på din resa, Theresa!
/ Kajja bye_bye

theresa 2019-09-01 08:39

Sv: Äntligen Paros
 
Nu har jag kommit hem!
Jag har gjort lite inlägg på facebooksidan har haft väldigt dåligt internet så fick bli lite där bara.
Paros var mycket vackert precis som jag hade förväntat mig, men den där riktiga känslan, stämningen fick jag inte för platsen. Jag brukar aldrig ha svårt för att träffa nya bekantskaper men där träffade jag ingen, fast jag försökte prata med folk som jag brukar...fick ingen respons alls, jag brukar småprata med alla, snabbköpet, butiker,restaurangpersonal men fick knappt svar.inte ens ett leende som man kan få ibland när dom kanske inte riktigt förstår vad man säger.

Restaurangbesöken som brukar vara en njutning var nu bara en pina av en massa skäl som jag inte orkar gå in på nu, men det var uppenbart att servera ONLY ONE var inte deras prio ett. Bättre var det dagtid när jag åt ute på olika strandrestauranger så det blev oftast en rejäl lunch ute och Take away på balkongen på kvällarna.
Men maten var nog det godaste jag någonsin ätit allt var gott.

Så Paros är en mycket vacker Ö men passade nog inte riktigt mig, men hade ändå en underbar semester och jag njöt av mina promenader och alla vackra vyer jag fick uppleva.

Kalimera 2019-09-02 12:56

Sv: Äntligen Paros
 
Välkommen hem!

Tråkigt att höra att du inte är hundra nöjd med Paros. Konstigt att du inte fick någon kontakt med folk, kanske berodde det på att det var högsäsong och många var stressade. Inte heller kul att höra att det inte kändes bra att gå ut och äta själv.

Dock roligt att höra att maten var god och att du tyckte att Paros var en vacker ö.

Reste du runt något, eller höll du dig till Naoussa med omgivningar?

theresa 2019-09-02 19:49

Sv: Äntligen Paros
 
Sen jag började åka ensam så blir det inga bilturer längre....vågar inte i fall det skulle hända något med bilen....och moppe har jag aldrig kört så :) .

Men jag tog en busstur till Lefkes.....kl 11.45....var där kl.12.15....kollade bussen tillbaka så jag skulle veta hur lång tid jag hade på mig....sista bussen gick kl.12 :) tillbaka till Nauossa....lite snopet :) men kollade busstabellen och fick ta en buss till Parikia med byte till Naoussa....så många bussar blev det den dagen.

Men fick vandra omkring ett par timmar i Lefkes....mysig by....men fanns pilar och skyltar där man skulle gå...följde dom först men hamnade då bland en massa affärer och tavernor där alla satt....så beslöt mig för att avvika från den ruten och vandrade så långt bort jag kunde från den och där hamnade jag bland ortsbefolkningen....dom satt och fikade....jag hälsade dom hälsade tillbaka.....äntligen kännde jag.....älskade Lefkes efter det :) Folk till och med pratade med mig fb_gilla

theresa 2019-09-02 19:56

Sv: Äntligen Paros
 
Jag vill att min nästa resa till Grekland ska kännas som Grekerna är glada för att jag är där Ensam.....inte att jag BARA är där ensam ...om ni förstår vad jag menar.....Var ska jag åka då?????? :)

Masse 2019-09-02 22:11

Sv: Äntligen Paros
 
Citat:

Ursprungligen postat av theresa (Inlägg 421562)
Jag vill att min nästa resa till Grekland ska kännas som Grekerna är glada för att jag är där Ensam.....inte att jag BARA är där ensam ...om ni förstår vad jag menar.....Var ska jag åka då?????? :)

Egina kanske????

Masse


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT