Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Karpathos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Karpathos! (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5205)

*Malin* 2006-06-30 07:58

Karpathos!
 
Hej!

Jag och min pojkvän åker till Karpathos den 20 juli. Tänkte höra om det finns någon som har lite tips på vad man kan göra. Vi ska var borta två veckor så det kan bli lite tråkigt att ligga på stranden precis varje dag. Vilket e bäst att hyra? Bil eller moppe?tacksam för många tips o råd.

inkfish 2006-06-30 15:50

Sv: Karpathos!
 
Har du läst resmålsbeskrivningen av Karpathos här på Kalimera? Och botaniserat bland alla trådar här på Karpathosforumet?

Börja där, är mitt tips, så ser du vilka ytterligare frågor du vill ha svar på.

Och grattis till ett bra ö-val:)

cajsa 2006-07-01 13:09

Sv: Karpathos!
 
Jag tycker absolut ni ska hyra moppe, se mitt svar under "moppe runt Karpathos".
Sen ska ni se till att åka på utflykt till byn Olymbos. Jag skäms att säga att jag missade det. Men har förstått i efterhand att det är ett måste!
Se till att upptäcka ön annars blir nog 2 veckor långtråkigt.
Men kom ihåg att ta med er en picknick (med mycket vatten) när ni ger er iväg, för många ställen har varken tavernor eller solstolar. I alla fall inte de mysiga folktomma vikarna.

inkfish 2006-07-01 13:12

Sv: Karpathos!
 
En annan lösning är ju att åka till närmsta by och äta lunch, efter ett par timmars badande. Karpathos har ju mysiga byar - också:D

*Malin* 2006-07-04 11:53

Sv: Karpathos!
 
Det var bra tips. Hört att det finns många fina badvikar. Vilken strand är den finaste?. Vi ska bo på ett lägenhetshotell som heter Regina. Vi har 500 m til stranden i Pigadia. Är det lätt att ta sig till Amopi? Hört att stranden där ska vara väldigt fin?

karinafp 2006-07-04 12:29

Sv: Karpathos!
 
Vi bor också på Regina, men åker samma dag som ni kommer. Gå ner till hamnen en morgon och ta en badbåt, så kommer ni till flera fina stränder. Det går buss till Amopi flera gånger om dagen, mycket enkelt att ta sig dit och därifrån.

Som inkfish sade, så finns det mängder av information att hitta, dels här i Karpathosforumet, dels bland resebreven. Vi är många som har varit där och som återvänder. flabb_flab

Karin
som åker till Karpathos i övermorgon!!! _B-anana

Ingrid 2006-07-04 14:20

Sv: Karpathos!
 
Citat:

Ursprungligen postat av *Malin*
Det var bra tips. Hört att det finns många fina badvikar. Vilken strand är den finaste?. Vi ska bo på ett lägenhetshotell som heter Regina. Vi har 500 m til stranden i Pigadia. Är det lätt att ta sig till Amopi? Hört att stranden där ska vara väldigt fin?

Hvilken strand som er den fineste kommer an på øyet som ser, vi har vel alle våre favoritter. :) Se andre tråder om det samme emnet. Apella, Kira Panagia, Lefkos, Diakofti, Agios Nicolaos( v. Arkassa) synes jeg er fine strender, selv om de er ulike.
Trives på Amopi også, her er det jo flere å velge mellom, noe med sand og noe med sten. Solstoler, tavernaer, av og til mye folk. Som Karin sier er det greit å ta bussen dit fra Pigadia. Bussen går bl.a. 09.30 og 10.10 tror jeg, og en enda tidligere også hvis dere er morgenfugler. Liker dere å gå, er det en fin tur over høyden mellom Pigadia og Amopi ( ikke langs hovedveien). Vi gjorde det en gang og tok bussen tilbake på ettermiddagen.

Ingrid:)

*Malin* 2006-07-05 15:37

Sv: Karpathos!
 
Hoppas ni får det bra nu då på Regina . Har du varit där inne? Jag är lite nyfiken på om det är lagom avstånd till strand m. m. Hoppas du skriver lite om det här så man kan få lite mer tips._B-anana

inkfish 2006-07-05 16:22

Sv: Karpathos!
 
Regina ligger mitt i stan, skulle uppskatta att det tar max tio min att gå till första delen av stranden. Sen kan du ju fortsätta längs 3-4 km strand om du vill:)

Om du letar upp karinafp:s resebrev så ser du att hon bott på Regina förut, man får lite uppfattning även av hotellet av det hon skriver.

Svarar eftersom karin förmodligen är i packningstagen och har annat att göra än att sitta på kalimera just nu;)

Eva.M 2006-07-06 00:20

Sv: Karpathos!
 
Det är lätt att ta sig med buss mellan Pigadia och Amopi. Priset är enkel resa 1,30 Euro om jag minns rätt. Turerna går i båda riktingarna på "badresetider" alltså morgon från ca 9.00 och några timmar framåt samt på eftermiddagen från ca 15.00 och åtminstone till kl 16.30. Kvällstid är det dock sämre, då får man ta taxi vilket vi i juni betalade 9 Euro för. Då bodde vi i Amopi och ville resa till stan på kvällen för det var lite avslaget i Amopi kvällstid om man ville göra något mer än äta middag. Busstiderna finns anslagna vid busstoget i Pigadia samt vid hållplatsen mellan stränderna i Amopi.

Åk gärna till stränderna Kira Panagia och Apella också fastän det är lite längre är det värt mödan. Vägarna är av "hårnåltyp" de sista kilometrarna när de klättrar nedför bergssidan. Vägen till Kira Panagia är dock asfalterad. Vi åkte där med hyrbil, vilket var prisvärt jämfört med badbåt då vi är fyra i familjen.

inkfish 2006-07-06 10:46

Sv: Karpathos!
 
Betalade ni 9 för taxin? Priset i år ska bara vara 7. Den här bilden tog jag i juni:

http://i17.photobucket.com/albums/b7...i/P1010102.jpg

Fast ni kanske hade förbeställt taxin? Åtminstone någon taxiförare tog 2 E i år om man beställde i förväg. (Efter uppläxning av en öbo var dock de 2 E borta igen nästa gång;) )

I och för sig är det inte orimligt med en avgift om man förbokar, men risken var nog att just denna taxiförare skodde sig lite extra, då hade jag hellre gynnat nån annan.

Spido 2006-07-06 14:21

Sv: Karpathos!
 
Vi var på Karpathos en uke sommeren 2002, og det var helt fantastisk! Vi leide jeep 4 dager og moped en dag og fikk sett mesteparten av øya. Da var det bensinstasjoner bare i Pigadia, det kan hende det har blitt flere nå. Hvis dere leier moped er det nok lurt å ta med en ekstra kanne bensin.

Bystranden i Pigadia holder for en dag og ev.t for morgen-/kveldsbad, den er lang og stort sett med sand. Vi syntes Arkassastranda /Agios Nicholaos)var utrolig flott! Det er en slags festning oppe på en kolle i nærheten. Ammopi var fin, men nesten for finkornet sand, det blåste inn overalt! Apella er helt nydelig! Vi fant oss en egen liten strand bortenfor Apella, vanskelig å komme til, men vi fikk sett ei nydelig lita kirke med en hule i berget ved siden av. Lefkos var også fin, og vi spiste nydelig nygrillet fisk på en av resturantene der.Vi likte oss også veldig godt på Arhontiko restaurant i Pigadia.

Olympos er et must! Selvsagt mye turister, men en opplevelse. Det går an å bade fra stranda i Diafani, men det er klapperstein, ikke sand. Besøk også gjerne Messochori og se utsikten fra kirka i Menetes! De andre "innlandsbyene" er også veldig vakre.

inkfish 2006-07-06 17:28

Sv: Karpathos!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Spido
Da var det bensinstasjoner bare i Pigadia, det kan hende det har blitt flere nå. Hvis dere leier moped er det nok lurt å ta med en ekstra kanne bensin.

Det finns två bensinstationer längs vägen mot Menetes/flygplatsen/Ammopi och en längs vägen mot Aperi.

Men jag tvivlar på att man behöver ta med extra bensin, full tank verkar ju räcka i evigheter:o

Eva.M 2006-07-06 22:36

Sv: Karpathos!
 
Vi hade inte förbokat taxin utan gick bara till taxistationen men efter midnatt när det var strömavbrott i Pigadia. Därför ville vi bara hem till Amopi och argumenterade inte utan accepterade priset då vi var fyra i taxin.

inkfish 2006-07-06 23:26

Sv: Karpathos!
 
Det är bra att veta sånt, tack för ditt svar! Så där ska de nog egentligen inte göra.

Nora 2006-07-07 10:39

Sv: Karpathos!
 
Når det gjelder taxi-pris fra Pigadia til Amopi, varierer dette litt ettersom hvilken tid på døgnet det er. Vanligvis koster det 7 euro, men hvis du skal hjem veldig seint, koster det 9 euro.
Så at noen nevnte Arhontiko. Det var en kjempefin restaurant, men den er stengt nå. De som eide den, som også eier Acropolis cafe, måtte selge den for å finansiere oppgraderingen av Acropolis. Der har det blitt veldig fint nå! (Men jeg går på Kafeneion som ligger ved siden av, allikevel..;) )
Margrethe

Eva.M 2006-07-07 18:01

Sv: Karpathos!
 
Vi gick också på Kafeneion i stället för Acropolis som verkade lite snobbigt men visst var där fint. Kanske var det också för att det var flest svenskar där vid fotbollsmatcherna. I vanliga fall väljer man oftast hellre ett ställe med mindre eller inga svenskar men just vid fotbollen var det kul att vara bland landsmän åtminstone till Sveriges sista match....snyft_drop

Mikke 2006-07-08 18:32

Sv: Karpathos!
 
Citat:

Ursprungligen postat av inkfish
Det finns två bensinstationer längs vägen mot Menetes/flygplatsen/Ammopi och en längs vägen mot Aperi.

Men jag tvivlar på att man behöver ta med extra bensin, full tank verkar ju räcka i evigheter:o

..en liten komplettering:det finns faktiskt två mackar på vägen till Aperi, fast dom ligger på samma sida, till skillnad mot dom tvenne på vägen mot Amopi...Summa fyra mackar på hele öa....:D Den första ägs och drivs av Manoli, som ofta kommer ut och tankar med en fet cigarr i mun.....otänd...:D

Aldri fel me en litten extradunk.
Mikke

inkfish 2006-07-08 22:04

Sv: Karpathos!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Mikke
Den första ägs och drivs av Manoli, som ofta kommer ut och tankar med en fet cigarr i mun.....otänd...:D

Var den OTÄND:eek:? TACK! Det såg aldrig jag. Han tankade min moppe första gången och jag blev så chockad över cigarren att jag förmodligen var djupt försjunken i bön under hela tankningen:o

Men visst har du rätt, det ligger ju en mack lite längre fram också.

Nora 2006-07-09 02:05

Sv: Karpathos!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Eva.M
Vi gick också på Kafeneion i stället för Acropolis som verkade lite snobbigt men visst var där fint. Kanske var det också för att det var flest svenskar där vid fotbollsmatcherna. I vanliga fall väljer man oftast hellre ett ställe med mindre eller inga svenskar men just vid fotbollen var det kul att vara bland landsmän åtminstone till Sveriges sista match....snyft_drop

Var du der da Sverige spilte den siste matchen?! Da satt jeg der også! :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT