Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Kontanter och Forex (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=30371)

Arne 2012-06-30 12:29

Sv: Kontanter och Forex
 
Idag fick Hustru Birgitta svar från Forex på sitt mail med följdfrågor. Svaret här nedan. Månne Forex börjar vackla...

Arne

Hej,
Tack för ditt mail.

Beklagar att ni inte uppskattar annonsen. Vi har valt att publicera denna annons eftersom ett flertal kunder från olika delar av Grekland har rapporterat att det är svårt att ta ut pengar. Vår mening har inte varit att svartmåla landet eller skrämma folk från att besöka Grekland. Sedan publiceringen har vi fått in även respons från kunder som menar att det är inga problem att ta ut pengar där de befinner sig.


Vänligen,

Shiva

FOREX Service Center

FOREX Bank AB

Kalimera 2012-06-30 18:30

Sv: Kontanter och Forex
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 279923)
Idag fick Hustru Birgitta svar från Forex på sitt mail med följdfrågor. Svaret här nedan. Månne Forex börjar vackla...

Nu var det minsann en annan ton. De kanske börjar inse att annonsen inte föll i god jord.

SteffTee 2012-06-30 18:41

Sv: Kontanter och Forex
 
Inga problem med pengar i automater under de 2 veckorna vi varit på Milos och Antiparos.

Senaste uttaget på Anti var i onsdags. €300 kostade mig 2679,29 kr dvs en kurs om ca 8,93. Inga andra avgifter på mitt SvHb bankkort.

Å andra sidan har vi väl alla varit i Grekland när Euron var uppemot 11kr! Inte väljer jag resmål efter valutkurs.

Är valutan dyr får man väl dra in på en öl per dag så är det kvittat:D

kimmen 2012-06-30 23:07

Sv: Kontanter och Forex
 
Citat:

Ursprungligen postat av SteffTee (Inlägg 279962)
€300 kostade mig 2679,29 kr dvs en kurs om ca 8,93. Inga andra avgifter på mitt SvHb bankkort.

Din banks procentuella valutapåslag är inräknat i "kursen" du får. Enligt Handelsbankens hemsida är deras "valutaväxlingsavgift" 1,5 % på köp och uttag utomlands.

/kimmen

mouche 2012-07-01 07:06

Sv: Kontanter och Forex
 
Hvordan vil kursen være ved kjøp av valuta i egen bank hjemme til sammenligning?

SteffTee 2012-07-01 18:03

Sv: Kontanter och Forex
 
Citat:

Ursprungligen postat av kimmen (Inlägg 279997)
Din banks procentuella valutapåslag är inräknat i "kursen" du får. Enligt Handelsbankens hemsida är deras "valutaväxlingsavgift" 1,5 % på köp och uttag utomlands.

/kimmen

Nix, inte ett öre mer än det som står på kontoutdraget kommer debiteras mig. Om den summan sedan inkluderar 1,5% må det så vara.
Eftersom jag har kostnadsfria uttag hemma i Sverige får inte bankerna heller ta några avgifter inom EMU-området.

kimmen 2012-07-01 18:18

Sv: Kontanter och Forex
 
Citat:

Ursprungligen postat av SteffTee (Inlägg 280027)
Nix, inte ett öre mer än det som står på kontoutdraget kommer debiteras mig. Om den summan sedan inkluderar 1,5% må det så vara.

Ja, det var ju precis det jag menade - att beloppet/kursen på ditt kontoutdrag inkluderar Handelsbankens "valutaväxlingsavgift" på 1,5 %.


Citat:

Ursprungligen postat av SteffTee (Inlägg 280027)
Eftersom jag har kostnadsfria uttag hemma i Sverige får inte bankerna heller ta några avgifter inom EMU-området.

Ja, för betalkort är det så. För kreditkort har de allra flesta banker en uttagsavgift, både i Sverige och utomlands.


/kimmen

mouche 2012-07-02 15:38

Sv: Kontanter och Forex
 
Avblåser kontantkrise for turister i Hellas!

http://www.aftenposten.no/reise/article4281192.ece

Carle 2012-07-03 13:44

Sv: Kontanter och Forex
 
Min jobbar kompis är i Halkidiki
Gott om pengar i bankomaterna, och solen skiner!! _B-anana

belus85 2012-07-03 15:20

Sv: Kontanter och Forex
 
Hej!

Första posten här, yhea, congrats to me hehe

Jag och min flickvän ska till Zakynthos i Augusti och orsaken kring varför jag skapar en post här är om det här med pengarna.

Jag får nämligen lön när jag är i Grekland och vill ju väldigt gärna ta ut pengar då, men kommer det bli problem? Vissa säger att det är lugnt, medan andra säger att det kan komma att bli svårt i och med krisen där nu.

Så, hur är läget egentligen? Kan jag åka ner dit och ta ut pengar jag behöver?

Mvh

Belus

karinafp 2012-07-03 16:50

Sv: Kontanter och Forex
 
Citat:

Ursprungligen postat av belus85 (Inlägg 280230)
Kan jag åka ner dit och ta ut pengar jag behöver?

Ja. ALLA rapporter jag har läst och hört från folk som antingen har varit i Grekland under våren eller som är där nu säger att det är inga problem alls. Allt rullar på som vanligt. :) Fast grekerna själva är förtvivlade över denna skrämselpropaganda...

skanefamilj 2012-07-05 08:14

Hur fungerar det med kontanter
 
:)Vi ska ner till Samos klapp_klap i Augusti och undrar hur gör man med kontanter. Det lär vara omöjligt betala med kontantkort.
Kan man ta ut pengar i ut tagningsautomater?
Ska man ta med sig Euro från Sverige?

Tacksam för svar är Sven och Ann bye_bye

Charleston 2012-07-05 09:49

Sv: Hur fungerar det med kontanter
 
Det går utmärkt att ta ut pengar ur automater där nere. Det är bara Forex som sprider andra rykten (så att fler ska växla hos dom). Dessutom bättre kurs från automaterna.

Ålands Tapsa 2012-07-06 07:09

Sv: Kontanter och Forex
 
Inga problem att ta ut pengar från bankautomater på Samos eller ngn. annan ställe heller. Kom 6 dagar sedan hem frå 22 dagars semester på Samos, Ikaria och Athen, på alla ställen funkade automaterna utmärkt. Tog ut pengar 4-5 gånger under resan._B-anana

Bodster 2012-07-12 10:31

Sv: Kontanter och Forex
 
Hej!

Kom hem från Naxos i lördags. Inget problem att ta ut pengar via bankomat. Var där i 16 dagar och vi tog ut pengar vid ett flertal tillfällen. Hörde inte heller något prat om att det skulle varit problem tidigare i år. Att betala med kort på biluthyrning, biljettförsäljning osv var inte heller något problem.
För övrigt var det lika fint som vanligt på Naxos, dock färre turister.

UGO 2012-07-12 11:39

Sv: Kontanter och Forex
 
Hej.
Var på Egina 4 veckor i juni.
Tog ut i ATM, betalde med kortet i Supermarketen, och betalade med kort på Tavernana i Perdika. Inga problem med kontanter under Juni-månad.
Hälsar Ulf

Ingela A 2012-07-12 15:32

Sv: Hur fungerar det med kontanter
 
Citat:

Ursprungligen postat av skanefamilj (Inlägg 280365)
:)Vi ska ner till Samos klapp_klap i Augusti och undrar hur gör man med kontanter. Det lär vara omöjligt betala med kontantkort.
Kan man ta ut pengar i ut tagningsautomater?
Ska man ta med sig Euro från Sverige?

Tacksam för svar är Sven och Ann bye_bye

Om ni läser igenom alla föregående inlägg kommer ni upptäcka att det är inge som helst problem och att det bara var Forex som försökte tjäna lite extra pengar på alla oroliga Greklandsresenärer!! Åk, ta med både lite kontanter plus kort OCH meddela Forex att det absolut inte är några som helst problem att få ut kontanter från automaterna!

Ingela

Lissi 2012-07-14 21:45

Sv: Kontanter och Forex
 
Hemkomna från Tinos idag och där är det inga problem med att ta ut pengar eller använda kort på de ställen det alltid gått förut. Båtbiljetter kunde vi inte handla på kort, men det har vi inte kunnat förut heller. Jag har tagit ut 400 euro 2 ggr och betalade enligt mitt bankkonto 3519 kr första uttaget och 3480 kr andra uttaget då tydligen kursen var bättre.

Hade jag inte innan vetat om grekiska krisen så hade jag inte märkt av den annat än att det var färre turister än 2008 och 2009 då vi var där samma tid.

Lissi - som lämnade Aten i 40- gradig värme på förmiddagen och kom till Kalmar med 15 grader och ösregn. BRRR!

zakka 2012-07-16 09:20

Sv: Kontanter och Forex
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 281354)
... Lissi - som lämnade Aten i 40- gradig värme på förmiddagen och kom till Kalmar med 15 grader och ösregn. BRRR!

Jag har precis samma upplevelse... :) Efter tre fantastikt varma och goa veckor i Grekand var det ett bryskt uppvaknande att komma hem. Höll på att frysa ihjäl på Landvetter när vi väntade på vår skjuts... :rolleyes:

När det gäller kontanter i Grekland så har inte vi heller haft några som helst problem med att få tag i dem. Jag tog ut på Koufonisi och det gick finfint. Dessutom konstaterade vi att det numera finns en bankomat på Schinousa! klapp_klap Om den funkade vet jag inte eftersom jag inte provade, men det det tror jag absolut att den gör!

MVH zakka som längtar tillbaka!!!!!!

Hellen 2012-07-16 09:37

Sv: Kontanter och Forex
 
Citat:

Ursprungligen postat av zakka (Inlägg 281449)
Dessutom konstaterade vi att det numera finns en bankomat på Schinousa! klapp_klap Om den funkade vet jag inte eftersom jag inte provade, men det det tror jag absolut att den gör!

MVH zakka som längtar tillbaka!!!!!!

Det fanns en bankomat där 2010, kanske tidigare? Vårt problem med att få ut pengar där och på Donoussa var att de inte var Mastercard-anslutna bankomater, de tog endast emot VISAkort. Någon som vet om det fortfarande är så?
// Helén- som efter det "skräckåret" med bankomatstrul numera reser med både VISA- och Mastercardkort


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT