Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kalymnos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Får jag komma hem igen? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=45105)

Kalimera 2022-03-17 16:38

Får jag komma hem igen?
 
Idag har jag funderat mig bak i livet för att slippa allt elände för en stund. Den här berättelsen handlar om ett får som heter Proppelera, och som pendlar mellan Telendos och Kalymnos. Men varför Proppelera gör så vet jag inte, men jag har mina gissningar, och ni har säkert era egna gissningar.

https://www.kalimera.se/grekland/tel...s-grekland.jpg

Varför tror ni att fåret Proppelera turar mellan Telendos och Kalymnos?

Läs berättelsen om fåret Proppelera här.

Masse 2022-03-17 23:03

Sv: Får jag komma hem igen?
 
Härlig story!

Jag gillar hundar skarpt. Och min gissning är att förklaringen på gåtan är att Propellera är en "hund i fårakläder". Det är helt enkelt så att dit husse går dit går jag också. Och om husse åker båt .... ja då gör väl jag det också.

Djur är underbara och ofta väldigt tillgivna om de bara får chansen!

Masse

piam 2022-03-17 23:31

Sv: Får jag komma hem igen?
 
Vilken gullig historia
Blir varm i själen som fd hundägare

Pia

Alala 2022-03-18 04:35

Sv: Får jag komma hem igen?
 
Härligt! Tror att Propellera och mannen helt enkelt är oskiljbara kompisar. :)

/ Anne bye_bye

Ylva A 2022-03-18 10:36

Sv: Får jag komma hem igen?
 
Jag tror att fåret varit ett flasklamm och därför följer sin husse. Under två somrar på 70-talet hade jag flasklamm under sommarloven, då jag bodde i sommarstugan. Ena året hade jag "Bambino" (efter flaskans namn) och hon brukade följa mig på promenad längs byvägen till de boendes stora beundran. Som tack för mitt åtagande fick jag på hösten ett slaktat lamm mot löfte, att det var ett annat som blev vårt!
Nu äter jag kretensiskt lammkött!
/ Jannis

Kalimera 2022-03-20 14:08

Sv: Får jag komma hem igen?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Ylva A (Inlägg 445361)
Jag tror att fåret varit ett flasklamm och därför följer sin husse.

Så måste det förstås vara och det är hur gulligt som helst. :)

yannis 2022-03-20 15:41

Sv: Får jag komma hem igen?
 
Enda gången vi var på Kalymnos åkte vi även över till Telendos. Medföljande i den lilla båten var också två får. Kanske dom är vanliga som resesällskap mellan Kalymnos och Telendos?

Sedan var det också en jutesäck med, och i den sparkades det så väldigt mycket. När vi gick iland visade det sig vara en griskulting, som vi senare såg på baksidan av den taverna vi satte oss på.
Måhända den skulle bli souvlaki så småningom?

Birgitta

simetra 2022-03-20 16:12

Sv: Får jag komma hem igen?
 
När, jag läser om fåret kommer jag att tänka på en händelse som utspelade sig på Myrties beach. Det var juni/juli 2016 då när det var som mest flyktingströmmar och många som fick sätt livet till på någon gummiflotte ute i havet mellan Turkiet och Grekland. På stranden hördes livliga och glada röster och några barn i 10-årsåldern sprang omkring. En italiensk dam och jag samspråkade med varandra. Plötsligt fångades våra blickar av något där ute i havet som kom närmare och närmare in mot land, hela stranden bara tystnade, allas blickar var riktade mot det där som flöt i havet och alla tänkte samma sak, var det där en människa, än värre ett barn…?

De yngre barnen var modigast och sprang ut i vattnet medan en av mammorna försökte hindra dem, nu hade de kommit så pass nära och kunde se vad det var och ropade till mamman. Hon sprang och hämtade en säck. Det var ett får som inte längre levde och var alldeles uppsvullet, var det kom ifrån var svårt att veta men troligast var nog att det var från Telendos. Hoppas inte det var ”ditt” får Janne.

Kalimera 2022-03-22 11:01

Sv: Får jag komma hem igen?
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 445415)
Enda gången vi var på Kalymnos åkte vi även över till Telendos. Medföljande i den lilla båten var också två får. Kanske dom är vanliga som resesällskap mellan Kalymnos och Telendos?

Ja, så kanske det är. De har säkert klippkort. :)

Kalimera 2022-03-22 11:03

Sv: Får jag komma hem igen?
 
Citat:

Ursprungligen postat av simetra (Inlägg 445416)
De yngre barnen var modigast och sprang ut i vattnet medan en av mammorna försökte hindra dem, nu hade de kommit så pass nära och kunde se vad det var och ropade till mamman. Hon sprang och hämtade en säck. Det var ett får som inte längre levde och var alldeles uppsvullet, var det kom ifrån var svårt att veta men troligast var nog att det var från Telendos. Hoppas inte det var ”ditt” får Janne.

Men usch då. Ja, vi får verkligen hoppas att det inte var fåret Proppelera.

malou 2022-03-22 13:38

Sv: Får jag komma hem igen?
 
De bildene og historien gjør meg glad. Telendos og livet der gjør godt for sjelen.

Kalimera 2022-03-27 14:32

Sv: Får jag komma hem igen?
 
Citat:

Ursprungligen postat av malou (Inlägg 445441)
De bildene og historien gjør meg glad. Telendos og livet der gjør godt for sjelen.

Jag håller med dig. klapp_klap


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT