Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa med barn (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Moped och barn (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=26297)

Jupiter 2011-02-27 10:30

Moped och barn
 
Min sjuåring och jag åker till Skopelos en vecka i början av juni. Vi vill göra utflykter och se oss omkring. I första hand kommer vi att åka buss men jag funderar även på moped, det verkar så fritt och spontant.
MEN, är det dumt att åka med ett barn, om det över huvud taget är lagligt? Jag har B-körkort men ingen mopedvana.

Janérik 2011-02-27 10:35

Sv: Moped och barn
 
Det är väl lite tveksamt hur säkert det är med en 7-åring som åker på moppen även om grekerna inte är blyga för att praktisera det på olika sätt. Sedan har du problemet att du inte har A-körkort så det kan vara lite svårt för dej att få hyra en moppe.

Mvh Janérik

Jupiter 2011-02-27 10:44

Sv: Moped och barn
 
Jaha, man ska ha A-körkort. Då blir det bussen. (Och jag kan ta ett glas vin till lunch!!) Tack för svar!

C@nny 2011-03-05 12:50

Sv: Moped och barn
 
Hej!

När jag förr reste själv med min äldsta dotter hyrde vi alltid scooter el dyl. När hon var mindre satt hon framför mig och sista åren bakom. (Alltid med hjälm givetvis). Det har aldrig varit några problem.
Behövs verkligen A-kort för att hyra en enkel 50cc idag?

//C@nny

Eva L 2011-03-05 22:10

Sv: Moped och barn
 
Jag skulle avstå mopedåkande med barn men jag började min yrkesbana inom vården på en neurokirurgiskavdelning så jag är rätt partisk i målet. :rolleyes:

Eva

Kalimera 2011-03-06 18:45

Sv: Moped och barn
 
Citat:

Ursprungligen postat av C@nny (Inlägg 233652)
Behövs verkligen A-kort för att hyra en enkel 50cc idag?

Enligt lag behövs det, men långt ifrån alla uthyrare bryr sig.

Jupiter 2011-03-07 13:14

Sv: Moped och barn
 
Tack för era svar. Det får bli buss, kan ju ev. hyra bil om vi vill känna oss lite extra glammiga.

Rojo72 2011-03-07 22:24

Sv: Moped och barn
 
Låter som ett bra val, Jupiter. För övrigt skulle jag definitivt inte hyra scooter och sätta en sjuåring bak på den utan vana att köra. Sååå lätt är det inte och är man då två på den dessutom...

nickelena 2011-03-09 12:24

Sv: Moped och barn
 
Halloj.
Vi har på alla våra greklandsturer hyrt moppe, med endast B-körkort. Sonen som nu är 7 år, har åkt med fadern. Mestadels sittande framför, med hjälm förstås. Men vi åker ju gärna moppe härhemma också, har varsin gammal moppe från 60-talet som vi puttrar runt på. Än så länge får sonen bara vara "bisittare":D.
Lycka till(för vår del är moppe jättebra, åksjukan gör sig inte påminnd på samma sätt som i en buss)

Lena

JohnS 2011-03-09 13:47

Sv: Moped och barn
 
En greker jeg jeg snakket med da jeg leide bil, sa at det som regel er lett å få leie moped uten det riktige førerkortet, og at politiet aldri bryr seg. Men han sa at uten gyldig førerkort kjører man fullstendig på egen risiko, og ingen forsikringer er gyldige hvis man skulle være uheldig og komme ut for en ulykke. Er det noen som kan bekrefte at reglene er slik?

gunnar 2011-03-09 15:00

Sv: Moped och barn
 
Citat:

Ursprungligen postat av JohnS (Inlägg 234007)
uten gyldig førerkort kjører man fullstendig på egen risiko, og ingen forsikringer er gyldige hvis man skulle være uheldig og komme ut for en ulykke

Så är det nog på de flesta plates i vår värld skulle jag tro

/Gunnar


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT