Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Filmer (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=109)
-   -   Olysses gase (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=22436)

Lissi 2010-02-27 21:21

Olysses gase
 
I kväll har vi åter sett Theodoros Angelopoulos film Olysses gase, med bla Erland Josephson .. CD.n har jag sen många år...En mycket vacker trolsk, långsam film med musik av Eleni Karaindrou, en av mina absoluta musikfavoriter. Filmen köpte vi i Aten förra året och fotomässigt är den ett mästerverk, som många av Angelopoulos filmer....Engelsk text där man pratar grekiska, annars engelska utan text.
En höjdare.

Lissi - som ska köpa flera filmer nästa gång i Grekland

Annki 2010-02-27 21:45

Sv: Olysses gase
 
Jag håller med dig Lissi, det är en fantastisk....och mycket annorlunda och speciell film. Jag tycker också mycket om Angelopoulos filmer, och man bör nästan se dem flera gånger, eftersom man hela tiden upptäcker något nytt.
Och Eleni Karaindrous musik är ju ett kapitel för sig.....bara så vacker!
Jag hade tur och lyckades komma över filmen på VHS med svensk text, på Tradera för något år sedan, (har tänkt kopiera över den till DVD innan vår video brakar ihop.)

Ann-Kristin bye_bye

Lissi 2010-02-27 21:51

Sv: Olysses gase
 
Så kul att flera än vi gillar hans filmer. "Tårarnas äng " såg vi på bio för några år sen, första delen i en triologi, men sen har vi inte sett att den andra delen kommit upp i Sverige.
Karaindrou har jag nog 10 CD minst med och en DVD,alldeles underbar. Skulle gärna åka till Aten bara för att få gå på konsert med henne;)

Lissi

Annki 2010-02-27 22:04

Sv: Olysses gase
 
Jag har också Tårarnas äng på DVD och väntar med spänning på andra delen i trilogin, eftersom jag tyckte mycket om den första filmen. Den har ju kommit, men ej ännu till Sverige.
Jag har även Evigheten och en dag på DVD, också den en fantastisk film!

Ann-Kristin bye_bye

Lissi 2010-02-27 22:38

Sv: Olysses gase
 
Citat:

Ursprungligen postat av Annki (Inlägg 197189)
Jag har även Evigheten och en dag på DVD, också den en fantastisk film!
Ann-Kristin bye_bye

Var kan man köpa den?
Jag har CD:n men vill gärna ha filmen...liksom "Resan till Kythera"

Lissi

Annki 2010-02-27 23:04

Sv: Olysses gase
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 197193)
Var kan man köpa den?
Jag har CD:n men vill gärna ha filmen...liksom "Resan till Kythera"

"Evigheten och en dag" har funnits att köpa på dvd, men är nu utgången ser jag, tyvärr.

Ann-Kristin bye_bye

Peter 2010-02-28 17:37

Sv: Olysses gase
 
Utländska äldre eller udda och ovanliga DVDer kan man ibland hitta på Amazon om de inte finns att få tag i från Svenska leverantörer.

Amazon är dessutom billiga på mycket av det äldre materialet.

Lissi 2010-02-28 17:44

Sv: Olysses gaze
 
Det stör mig att jag stavat fel(slarv) på gaze i rubriken....F´låt:o

Lissi- som ska söka på Amazon

Titti 2010-02-28 21:41

Sv: Olysses gase
 
Tack Lissi för tipset om Eleni Karaindrou! Hennes musik var en ny bekantskap för mig. Jag skrev genast in hennes namn på Spotify och fick massor av vacker musik att lyssna på. Nu ska jag kika efter filmerna också. Tack än en gång!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT