Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Östra Kreta (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=87)
-   -   Hösten Resa bokad Agios Nikolaus (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41233)

Carle 2017-08-18 10:40

Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Då var höstens resa bokad. För åttonde året på raken blir det en september vecka i Grekland. Återvänder till Kreta som jag var på i juli/aug. Blev östra sidan denna gång, en v i Agios Nikolaus. Kunde inte motstå priset och utsikten över bukten. Köpte till frukost. Joggingsskor samt badskor åker med. Blir en dagstur till Spinalonga. En ny ö för mig att besöka!!!!


Har någon besökt orten nyligen? Verkar inte vara så turistig, har en indisk restaurang. Badstränder finns visst mitt i stan. Hoppas vattnet är rent.
2,5 km utanför stan finns Almyris beach men hittar ingen lunch restaurang på tripadviser vid stranden. Hoppas man slipper gå hungrig.


5 v kvar, sen får Janne ett vykort till


Tänk, när 2017 är slut har jag tillbringat en månad i Grekland.

Masse 2017-08-18 10:53

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Låter härligt Carle!

Jag har för länge sedan sneglat lite på Agios Nicolaus, men det har aldrig blivit av att jag kommit dit. Men jag minns att jag gillade det jag läste. Men det är ju så mycket i Grekland som man gillar så därför har jag inte (ännu) varit där.

Därför ska det bli kul att läsa vad du har att berätta när du är och/eller har varit där.

Trevlig resa!
Masse

Kalimera 2017-08-20 14:07

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 400022)
Har någon besökt orten nyligen? Verkar inte vara så turistig, har en indisk restaurang. Badstränder finns visst mitt i stan. Hoppas vattnet är rent.

Det är en ganska turistisk stad, men där bor drygt 11 000 personer i stan, så det grekiska vardagslivet finns också. Det är en väldigt fin stad. Gör gärna en utflykt till Spinalonga. Båtar går från Agios Nikolaus, från Elounda och från Plaka

Citat:

5 v kvar, sen får Janne ett vykort till
Tack! :D

Helena S 2017-08-26 22:30

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 400022)
Då var höstens resa bokad. För åttonde året på raken blir det en september vecka i Grekland. Återvänder till Kreta som jag var på i juli/aug. Blev östra sidan denna gång, en v i Agios Nikolaus. Kunde inte motstå priset och utsikten över bukten. Köpte till frukost. Joggingsskor samt badskor åker med. Blir en dagstur till Spinalonga. En ny ö för mig att besöka!!!!

Har någon besökt orten nyligen? Verkar inte vara så turistig, har en indisk restaurang. Badstränder finns visst mitt i stan. Hoppas vattnet är rent.
2,5 km utanför stan finns Almyris beach men hittar ingen lunch resta

Halloj Carle!

Jag var i Agios Nikolaos i oktober 2015. Tyckte orten var ganska trevlig, inte allt för turistig, även om jag föredrar mindre orter.

Jag gillade stranden Havania bäst, den låg norrut tror jag.

Vi åkte buss till Elounda och åkte därifrån båt till Spinalonga, helt klart värt ett besök! Jag vill åka tillbaka och gå med en guide.

Helena S - bye_bye

Carle 2017-08-29 16:17

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Tack alla


Verkar finns solstolar och lunch hak max 2,5 km från byn. Tar en Apollo utflykt till Spinalonga. Båten går från byn, ink badstopp med bbq lunch
Verkar finnas trevligt barhäng och många middags ställen att välja på.
Olympiakos spelar CL när vi är nere. Blir kul se ute.

Alala 2017-08-30 10:21

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Citat:

Ursprungligen postat av Helena S (Inlägg 400301)

Vi åkte buss till Elounda och åkte därifrån båt till Spinalonga, helt klart värt ett besök! Jag vill åka tillbaka och gå med en guide.

Helena S - bye_bye

Tänk, jag har varit på Spinalonga med guide och skulle väldigt gärna göra ett nytt besök UTAN guide. flabb_flab Kanske man behöver båda?

Trevlig tur till Spinalonga, Carle. Det kan vara väldigt mycket folk där ibland så hoppas det inte blir för trångt.

Och ha det fint i Agios Nikolaos!

/ Anne bye_bye

Carle 2017-09-22 09:33

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
I helgen är det dags för höstresan! Skall bli trevligt återse Grekland o Kreta igen efter 2 månader. Tyvärr försvinner värmeböljan och vi verkar ta med oss lite ostadigt väder. + 25 och nån mm egn på em. Men prognosen förbättras varje dag. Joggingskorna packas ner för 2 turer... Trevligt jogga förbi ställen man inte besöker eller i spaningssyfte för kommande dagar. Den dag med sämst väder prognos är vi på Spinalonga o till havs.. Men 5 dar dit.


Ikväll blir det mat o dryck träning. Cdn med grekisk musik vi fick på Manolis Place spelas, en pappduk från Kefalonia läggs på bordet. Taramosalata, tsatsiki, dolmades Kefarotiri Saganaki med citron till förrätt.Sen färdiga vildfärs biffar ihop med Tsatsiki intas med ugnspotatis, (vitt vin grekiska kryddor, oliv olja o citron. Glas i frysen. Mythos i kylen. Barbayanni grön samt Naxoz Ouzo slinker ner. Saknas bara nån mager katt som tigger, samt nitisk skatteplanerare. Jannes vykort postas nog i slutet av veckan. Trevlig helg på er alla Kalimerianer

Alala 2017-09-22 10:18

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Låter som en trevlig täning! :D

Ha en bra resa ner och en njutningsfull resa!

/ Anne :)

anpe 2017-09-22 18:04

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Vi kom hem från Agios Nikolaus i söndags, vilket fantastiskt resmål så vackert :) Ha en riktigt härlig semester.

/Anne

Athanasia 2017-09-23 14:07

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Önskar Er en fin resabye_byebye_bye_B-anana

Kalimera 2017-09-24 18:09

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 401274)
Jannes vykort postas nog i slutet av veckan. Trevlig helg på er alla Kalimerianer

Trevlig resa! Ser fram emot vykortet. :)

bessoni 2018-06-13 10:36

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Nu närmar sig bokningen av resan till Agios Nikolaos. Jag skulle vilja ha en lägenhet med frukost istället för dubbelrum vilket inte finns. Någon som vet om det finns bra restauranger som serverar frukost om man inte vill fixa den själv? Visst man kan välja dubbelrum och få frukosten på hotellet men jag vill gärna ha boendet i en lägenhet, känns lite rymligare, finns kylskåp osv.

Carle 2018-06-13 14:51

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Bodde på 9 muser
Lägenhet
Gick köpa till frukost
Avresa Apollo en söndagkväll

bessoni 2018-07-06 08:36

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Nu är äntligen vår resa bokad till Agios Nikolaos, två veckor med avfärd i början på augusti. Vi har tidigare varit i Rethymnon och tyckte om den platsen så nu blir det spännande att få se östra delen av Kreta. Vi kommer att hyra bil under ett par dagar åtminstone för att bland annat se Vai-stranden och kanske även småstränderna omkring orten. En tur till Spinalonga eller Chrissi Island blir det kanske också. Jag vill ha tips på saker att göra i AN, finns det exempelvis någon ruin/borg att se? Har läst att det finns ett museum. Tar gärna emot tips på bra restauranger!

Carle 2018-07-06 08:46

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Jag skrev ett resebrev från vår AN resa, ligger under Hej nu är vi tillbaka igen. Finns inget att se i stan förutom lilla hamnen
Utomhusbion är stängd i slutet av september. Finns ett skansen tåg som går regelbundet.


Många bra lunchställen runt stranden bort till vänster om du står med nosen på bron o tittar på vattnet. Stadsstranden och den bortom varvet undvek vi. Den sista saknade tavernor.


Bästa barhäng. Robs corner, spöar Zep med 10-0 gällande service


Helt ok restauranger i stan, en indisk, en kina. Blev mätta o belåtna

Ylva A 2018-07-06 12:37

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Den indiska restaurangen är nedlagd och ägarna har separerat. Ingen idé att leta!
/ Jannis

Kalimera 2018-07-08 19:15

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Missa inte den lilla gulliga kustbyn Mochlos om ni ska åka till Vai. Mochlos ligger cirka 37 kilometer öster om Agios Nikolaos.

bessoni 2018-07-09 10:30

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Mochlos vill vi besöka när vi ändå åker förbi. Finns det promenader/hiking att göra uppåt höjder/berg i Agios Nikolaos?

Kalimera 2018-07-09 10:45

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Citat:

Ursprungligen postat av bessoni (Inlägg 409896)
Mochlos vill vi besöka när vi ändå åker förbi. Finns det promenader/hiking att göra uppåt höjder/berg i Agios Nikolaos?

Ni kan åka upp till Katharoplatån som ligger ovanför Kritsa.

Även byn är Kritsa är intressant. Kritsa ligger cirka 10 kilometer sydväst om Agios Nikolaos.

bessoni 2018-07-10 07:52

Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus
 
Kritsa ser fint ut på bilderna, tack för tipset. Jag skulle gärna vilja ta långpromenader i omgivningarna. Finns det bra vägar att ta sig uppåt höjderna på, eller är det endast trafikerade vägar som finns?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT