Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Min hjärna, alltså ... suck! (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=44539)

karinafp 2021-05-08 11:36

Min hjärna, alltså ... suck!
 
Sitter och lyssnar på P4 Plus, stationen som spelar musik för oss lite äldre. Idag spelar de igenom en gammal Svensktoppslista från 1970. Efter de inledande ackorden på låten "Ingen schejk är jag" med Sven-Ingvars sjunger jag med i texten. 1970. Det är 51 år sedan. Jag har definitivt inte hört den sången sedan dess; hade totalt glömt bort att den fanns. Men texten sitter.

Då är frågan: VARFÖR suger min hjärna åt sig fåniga låttexter utan några som helst problem och dessutom kommer ihåg dem så det bara är att plocka fram dem efter att inte ha hört mer än inledningen till en sång när det är så j-la svårt att komma ihåg grekiska verbformer?

Karin
frustrerad

Kajja 2021-05-08 12:32

Sv: Min hjärna, alltså ... suck!
 
Hahaflabb_flab..jag är precis lika dan!!
Kommer ihåg hotellnamn där vi har bott i Grekland
men kan knappt gatunamnen i kvarteret hemma.

Låttexter sitter som fastgjutna i hjärnkontoret.
Karin, kan du åxå sjunga med i "Min greve utav Luxemburg" med Ann-Louise Hansson om du får höra den? Och när spelades den sist på radion..1971?🙈
/ Kajja bye_bye

karinafp 2021-05-08 12:55

Sv: Min hjärna, alltså ... suck!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 438595)
Karin, kan du åxå sjunga med i "Min greve utav Luxemburg" med Ann-Louise Hansson om du får höra den? Och när spelades den sist på radion..1971?🙈

Japp, det kan jag. Men den spelas faktiskt då och då i P4 Plus. ;)

Karin

Netwolf 2021-05-08 15:55

Sv: Min hjärna, alltså ... suck!
 
Det kallas att gå i barnadöme flabb_flab

Men visst. Jag kommer ihåg telefonnumret från när man växte upp, för man var ju upplärd att svara med det. Kommer f ö ihåg nästan alla andras nummer med, men idag kan jag knappt mitt eget. Om nån frågar, måste jag nästan titta efter i mobilen.

/Netwolf

Kalimera 2021-05-09 13:57

Sv: Min hjärna, alltså ... suck!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 438597)
Men visst. Jag kommer ihåg telefonnumret från när man växte upp, för man var ju upplärd att svara med det.

Samma här: 183 07. :)

Fältjäntan 2021-05-13 10:05

Sv: Min hjärna, alltså ... suck!
 
Ja, men visst är det underligt. 21020 var vårat tel.nr. Kommer t o m ihåg grannarnas nummer. Idag har man allt i mobilen och har noll koll på nåt annat.
Och det här är typ 60 år sedan!!!
Kerstin
:confused:

yannis 2021-05-13 11:02

Sv: Min hjärna, alltså ... suck!
 
Jag kommer ihåg mormor och morfars telefonnummer, Kvarnsveden 32256.
Det var på den tiden man fick ringa till en televerksoperatist och beställa ett rikssamtal till Kvarnsveden. Sen kom hon in med jämna mellanrum och sa: en period, två perioder o.s.v. Det var mer än 60 år sedan. Och vi hade en ljusgrön kobra!

Birgitta.

Kajja 2021-05-13 11:16

Sv: Min hjärna, alltså ... suck!
 
Birgitta, en sån ljusgrön kobra har vi hemma!
/ Kajja bye_bye..som har många gamla telefonnummer i "akivet"..inte bara mina egna..13088, 97016, 164454, 66530..:eek::eek:

Kalimera 2021-05-13 13:39

Sv: Min hjärna, alltså ... suck!
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 438675)
Och vi hade en ljusgrön kobra!

Jag har en röd kobra, fast den bor på vinden sedan länge.

sjöborren 2021-05-13 18:18

Sv: Min hjärna, alltså ... suck!
 
På tal om minnet, gjorde jag nyss en reflektion över ett samtal jag hade med en väninna häromdagen. (det jag kom ihåg eller rättare sagt inte kom ihåg.) :confused: När det gäller telefonnummer kan jag mitt eget. Resväskans låskombination kan jag, trots att jag bytt nummer efter att min man haft synpunkter på mina 000. Och 007 har fungerat hittills. :rolleyes:

Karinafp! Håller med dig när det gäller grekiska verbformer. :eek:

Visst är det märkligt att man minns något man läst om för mer än femtio år sedan ...kan till och med svara i sömnen om någon skulle fråga — vem sydde det första amerikanska stjärnbaneret. :D


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT