Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Om Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Långtidsboende (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21686)

Ingegerd_Lasse 2010-01-08 11:04

Långtidsboende
 
Hej Janne! När man läser i forumet, så märker man att vi är många som går och drömmer om möjlighet att stanna längre än ett par veckor, t.ex några månader under vintern. Speciellt om man närmar sig pensionen så börjar man att drömma. Men alla har inte råd (eller lust) att äga en våning eller hus, utan kan tänka sig att bo enkelt. Vore det möjligt med en avdelning där man kunde hitta sitt boende, byta erfarenheter m.m
MVH Ingegerd Holmquist, numera i Lycksele, där tempen var -33 i morse.. Kan man annat än längta då?!

Arne 2010-01-08 12:14

Sv: Långtidsboende
 
God idé

Arne

Monica P 2010-01-08 12:26

Sv: Långtidsboende
 
Hej Ingegerd! Din idé är ju alldeles utmärkt. Jag vet av egen erfarenhet att det gäller att känna nån för att man ska hitta det boende man vill ha. Här på ön är det oerhört många hus som står tomma. Somliga har en avblekt skylt med "enoikiazete", att hyra, med ett oläsligt telefonnummer nerklottrat. Alla tomma hus är förvisso inte att hyra, ägarna kanske är i Australien eller så, men det är just sånt som man behöver veta. Jag har inte hittat någon motsvarighet till bostadsförmedling här i Grekland, kanske det finns på något håll.
-Så vi kan ju hjälpas åt, om vi känner till något bra.

Här har jag just vänt komposten och rivit upp halvmeterhögt ogräs...

Arne 2010-01-08 12:56

Sv: Långtidsboende
 
För cirka tio år sedan tog jag upp denna fråga med Webmastern på Astypalaia när vi besökte den ön. Vi var där i slutet av September och noterade att mängdeer av hus voro igenbommade för säsongen.

Webbmastern förtäljde då att merparten av husen tillhörde bättre bemedlade greker från fastlandet och att de endast bodde i husen under någon eller några sommarmånader, men att de gärna hyrde ut sina hus under vintern till bra priser. Detta för att få in lite pengar för de fasta kostnaderna de ändå hade.

Vad vi kunde få fram så var marknadspriset för ett fullt möblerat hus på ön i diskonterat nuvärde cirka 250€ per månad exkl uppvärmning. Till detta kom då en försäkringspremie på c:a 25€ per månad.

Vi lät emellertid saken falle enär vi vid den tiden ej var i närheten av pensioneringen.
Nu är emellertid läget helt annorlunda.

Vi ska kanske som avslutning nämna att det var på just denna resa vi för allra första gången träffade Janne och Camilla live, just uppe vid cafenion strax under fästningen. "Kan det månne vara Kalimera himself" var vår fråga, då han hade en Kalimera T-shirt på sig... Ja, det är det, blev svaret.

Så, avslutningsvis, tanken kittlar!! Att förhyra ett hus eller en lägenhet till bra pris för att tillbringa ett antal månader vintertid på någon grekö, det skulle faktiskt sitta fint.

Arne och Birgitta

bjorn 2010-01-08 13:26

Sv: Långtidsboende
 
En mkt bra ide.Vi har pratat om detta hustrun och jag.Det finns lite att läsa i ämnet.
Problemet är att man får leta,bättre vore om allt är samlat på samma plats.Har bla läst om ett engelskt par som på vinst och förlust åkte till Chania dom hittade ett mkt
bra boende i Paleochora,bodde där hela vintern och trivdes utmärkt.Då kostade det
ca 300 Euro/mån inklusive värme.Pal ligger ju på sydkusten på Kreta med ett hyfsat vinterklimat till skillnad till de -30 C vi har här i södra Norrland fn.
bjorn

Kalimera 2010-01-08 16:11

Sv: Långtidsboende
 
Skulle det vara intressant med en "intressegrupp", typ den som finns om båtar och Egina? Där skulle ni som är intresserade av långtidsboende kunna diskutera, tipsa, chatta och visa bilder.

Arne 2010-01-08 18:05

Sv: Långtidsboende
 
Yepp! Vi nappar direkt!!

Arne och Hustru Birgitta

Ingegerd_Lasse 2010-01-08 18:07

Sv: Långtidsboende
 
Det gör vi också! Spännande! Ingegerd

Yanna 2010-01-08 18:49

Sv: Långtidsboende
 
klapp_klap Samma här!

bjorn 2010-01-08 18:56

Sv: Långtidsboende
 
Instämmer med föregående.
bjorn

jan c 2010-01-08 19:01

Sv: Långtidsboende
 
Ja jag anmäler mig direkt

grimm 2010-01-08 20:11

Sv: Långtidsboende
 
Min låga(??) ålder till trots, så anmäler jag mitt intresse!

/Grimm, som börjar se lite värme i slutet av kylan...

Kalimera 2010-01-09 15:54

Sv: Långtidsboende
 
Jag fixar det i början av nästa vecka. Om inget händer (jag kan glömma :o) får ni påminna mig. :)

BADarkness 2010-01-09 16:34

Sv: Långtidsboende
 
YES..

Jag må vara ung..
Men att bo där eller att få tips vore kanon bra om man kan hjälpa till alla andra som kanske har lyxen att få flytta ..
Om en 10 år så kanske jag flytta själv..

MVH
Henrik

kari 2010-01-09 16:50

Sv: Långtidsboende
 
Veldig interessant for oss og :D - selv om jeg ikke er pensjonist før om ca 1 år og 4 mnd.

bye_bye Kari

Janérik 2010-01-09 22:07

Sv: Långtidsboende
 
Jag tycker det är synd att det blir en "Intressegrupp". Dessa syns ju inte för icke medlemmar och för mej känns det som att frågan är av den arten att den kan dra in nya medlemmar till forumet om de hittar ämnet. En "Intressegrupp" kan aldrig dra in en ny medlem då de inte syns utåt.

Mvh Janérik

Peter 2010-01-09 22:43

Sv: Långtidsboende
 
Jag håller med. Tycker nog det hade varit bättre med en egen rubrik i stället för intressegrupp.

Ämnet är intessant och kan beröra rätt många.

Peter

Lissi 2010-01-09 23:17

Sv: Långtidsboende
 
Intressant och jag tycker också att ämnet kan få en "egen" rubrik under Diskutera Grekland precis som Bildgåtor eller annat. Vi är många som drömmer men som tidsmässigt inte är där ännu men som vill få tips...

Lissi

Kalimera 2010-01-11 08:42

Sv: Långtidsboende
 
Olika bud har inkommit. Vad blir bäst?

Eva L 2010-01-11 09:06

Sv: Långtidsboende
 
Eget forum. Intressegrupper har jag knappt fattat att det finns. Graden av intresse för frågan lär nog vara ganska varierad. En del har konkreta helt realistiska planer och andra drömmer bara om ett annat liv.

Eva


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT