Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Monica Pizanias hörna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=92)
-   -   Namnsdagar (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41458)

Monica P 2017-11-08 09:37

Namnsdagar
 
Man firar namnsdagar här i Grekland. Födelsedagar bryr man sig mindre om, möjligen barnens.

Min teori är att konditorierna har en hemlig pakt med kyrkan så att alla helgonnamn uppmärksammas. Massor av människor har döpts med helgonnamn, traditionen är stark. Några döper sina barn med antika, klassiska namn som Faidon , Menelaos, Dimosthenes, men de är i minoritet.

Nåja, sockerbagarna har många lysande dagar, som idag, när man firar Michalis och Angelos, Michaela och Angeliki och dessutom en lång rad mindre vanliga namn , Arabella, Matina, Taxiarchis, Stamos, Stratis...

Kartonger med galaktoboureko, kopenhai, pastes och annat ursött (men gott) presenteras till den firande, som för säkerhets skull har laddat upp med andra läckerheter...

Grattis till min Michalis!

Susie 2017-11-08 16:59

Sv: Namnsdagar
 
Jeg gratulerer også. Ha' en trevlig namnsdagsafton.

KR 2017-11-08 17:15

Sv: Namnsdagar
 
Grattis Michalis från Katarina & Bosse!

Kalimera 2017-11-09 10:28

Sv: Namnsdagar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 402610)
Grattis till min Michalis!

Grattis från mig också! bye_bye

Jag har träffat en man som hette Apollon och en kvinna som hette Artemis, och en som hette Nike. De torde vara ganska ovanliga namn. Eller?

Monica P 2017-11-09 12:51

Sv: Namnsdagar
 
Tack!

Namnen Artemis och Niki är inte särskilt ovanliga, jag känner några stycken. Däremot har jag nog inte träffat någon Apollon.

En hel del namn är förkortningar av längre namn, så ibland får man fråga sig fram. Min tandläkare heter Panos, men jag vet inte om det är Panagiotis eller Panormitis eller något annat. Inte viktigt förstås... Makis kan vara Symeon, Mimis kan vara Dimitris, Babis kan vara Charambos.

Hasse 2017-11-10 10:47

Sv: Namnsdagar
 
Jag träffade en person på Lesbos för 10 år sen som var son på hotellet jag bodde. Han envisades med att presentera sig som Jerry men hette egentligen Argyris. Jag förklarade för honom att jag inte tänkte kalla honom Jerry för jag tyckte man ska vara stolt över det man heter. Dock var det väl enkelt med Jerry eftersom alla andra hotellgäster resonerade kanske inte som jag?




/ Hasse :cool:

Monica P 2017-11-10 12:13

Sv: Namnsdagar
 
Jo, det är ju väldigt vanligt att europeisera sitt namn...Hasse, du heter väl Johannes på riktigt?

Kalimera 2017-11-12 19:57

Sv: Namnsdagar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 402649)
Namnen Artemis och Niki är inte särskilt ovanliga, jag känner några stycken. Däremot har jag nog inte träffat någon Apollon.

Har de någon namnsdag?

Hasse 2017-11-12 22:24

Sv: Namnsdagar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 402665)
Jo, det är ju väldigt vanligt att europeisera sitt namn...Hasse, du heter väl Johannes på riktigt?



Hans är mitt egentliga namn.


Jag hade dock en avlägsen släkting som faktiskt döptes till Hasse.




/ Hasse:cool:

Monica P 2017-11-13 07:50

Sv: Namnsdagar
 
Om man kollar på Greek name days kommer det upp en väldig massa tabeller...vid en snabbtitt hittar jag bara såna namn som ortodoxa kyrkan gillar, många med hebreiskt ursprung.

simetra 2017-11-13 08:02

Sv: Namnsdagar
 
Hittade denna almanacka i ett inlägg här på Kalimera (Ang_elx) som verkar inbegripa de flesta grekiska namn :)
http://www.namedays.gr/index_uk.php

Monica P 2017-11-13 08:19

Sv: Namnsdagar
 
Tack! Den sparar jag!! Faktiskt finns Monica med, den 15 juni. Här ska firas med sju sorters kakor...

simetra 2017-11-13 08:25

Sv: Namnsdagar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 402723)
Tack! Den sparar jag!! Faktiskt finns Monica med, den 15 juni. Här ska firas med sju sorters kakor...

_B-ananaflabb_flab klapp_klap

Kalimera 2017-11-13 10:26

Sv: Namnsdagar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 402723)
Tack! Den sparar jag!! Faktiskt finns Monica med, den 15 juni. Här ska firas med sju sorters kakor...

flabb_flab klapp_klap

Ylva A 2017-11-13 15:23

Sv: Namnsdagar
 
Jag kan bidra med en sann historia. En av våra greklärare på 90-talet, hade tidigare flytt från juntan och bildat familj i Jämtland. En son blev till och döptes till Kurt dvs. försvenskning av Kostas. Resultatet blev att pappan med familj inte fick träffa pappous och giagia. Hårda bud!
Det är, som Monica säger, väldigt vanligt med ett extra europeiserat namn.
/ Jannis (som har två namnsdagar här)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT