Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Arne & Birgittas hörna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=118)
-   -   En tiodagars vårresa till Kreta 2018 (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41879)

Netwolf 2018-04-17 09:38

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Tack för sedvanliga intressanta rapporter! Vi ser redan fram emot nästa tripp. :)

Alala 2018-04-17 10:19

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Visst gick det fort denna gång, men det var ju "bara" en tio dagars resa. :D

Tack för alla fina rapporter och bilder Arne och Birgitta!

Undrar vart ni reser nästa gång och när? :confused: Väntar med spänning. ;) :)

/ Anne bye_bye

Arne 2018-04-17 10:52

Chania Airport, Tisdag 17 April. Hemåt det bär
 
Återigen en mycket vacker och varm morgon i Paleochora. Efter att vi slutpackat våra ränslar gick vi vid åttatiden upp till W.E att taga farväl av Haris, Echaterina och övrig personal.

Den lilla kustfärjan Neptune avgick prick halv nio i spegelblankt hav samt endast en mycket svag havsbris.

Vår förbeställda taxi anlände prick klockan nio att forsla oss två samt den norska damen till Chania Airport. Färden gick i rasande fart och tog endast en timme 20 minuter. Drivern körde som en Grek (fullständigt hänsynslöst) Vi hade överenskommit om 85 Euro men föraren fick 10 procent dricks eftersom vi kom levande fram...

Incheckningen gick bra liksom säkerhetskontrollen. Vi har genomgående bokning till Stockholm via Gardemoen.

Gårdagens middag avåto på W.E och i samband därmed betalade vi Haris för våra fem nätters boende. Totalt 175 €. Echaterina hade på vår begäran fixat till den goda tomatsoppan med rostat grovbröd och pålägg.

Arne var vid lunchtid ner på byn att sammanträffa med Turistbyråns samordnare rörande en utsträckt turistsäsong. Det blev en timmes resonemang med många intressanta infallsvinklar. Arne ska direkt efter hemkomst kontrollera en del uppgifter med turistministeriets statssekreterare, som han nu blivit god vän med. Återkommer i ärendet under de närmaste dagarna.

Nu klockan 12.20 far vi härifrån med Norwegian till innan vi far hem till Umeå 20.20.

Arne och Birgitta

Carle 2018-04-17 12:58

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Hej Arne o Birgitta


Tackar för jättetrevliga resebrev som man läser efter morgonfikat på jobbet.
Skall till Grekland om 2,5 v. Hur fungerar hotellskatten? Den är ju ny får året, mellan 0.5 E och 4 E per natt. Skall betalas kontant.


Har ni fått betala nån? Jag kommer kräva kvitto


Ser fram mot info om längre turistsäsong.


Trevlig hemresa, hoppas våren nått Umeå

Arne 2018-04-17 14:08

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
I polskt luftrum nu, på 38.000 fots höjd. Någon skatt på våra boenden hava vi ännu icke sett röken av. Kantänka detta beror på att vi ofta taga oss härbärge på udda platser och mindre hotel??

Arne och Birgitta

nickelena 2018-04-17 20:30

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Hoppas hemresan gått bra.
Tack för att vi fått "resa med" än en gång, alltid lika trevligt och underhållande!
Lenabye_bye

marilene 2018-04-17 20:59

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Även jag tackar för trevlig läsning och fina foton.

Marilene

Kalimera 2018-04-20 09:55

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 406824)
Någon skatt på våra boenden hava vi ännu icke sett röken av. Kantänka detta beror på att vi ofta taga oss härbärge på udda platser och mindre hotel??

Skatten gäller alla hotell i Grekland, och det oavsett var de ligger. Men de kanske har bakat in skatten i priset. :)

Monica P 2018-04-20 12:09

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Jag har just sett en intressant dokumentär från Anopolis på grekisk TV, det handlade om en ung man som återvände från Aten för att bli fårherde på Vita Bergen. Jannis hade lärt sig göra ost som barn, nu gör han det delvis som traditionen bjuder på sommarbetet, dels i ett modernt ysteri på vintern. Stilig karl och väldigt realistisk, inget lätt jobb särskilt när man är ensam på berget med hundratals får.

Vi har en herde som granne ovanför huset där vi bor, och jag har hört mycket om fårskötsel de här åren...ett fåtal yngre håller på med det här uråldriga yrket, och färre blir det. Ullen är värdelös, men mjölk, ost och kött är fortfarande åtråvärt.

Fantastiska vyer från Kreta, och underbar dialekt när männen samspråkade!

nilam 2018-04-20 13:43

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 406948)
Skatten gäller alla hotell i Grekland, och det oavsett var de ligger. Men de kanske har bakat in skatten i priset. :)


Det ska inte bakas in i priset utan finnas specificerat på kvittot. Fick ett eget kvitto på mina 21 euro som jag betalade på Kydon i Chania. Har man inte betalat extra skatt så är såklart hela boendekostnaden svart och man har inte bidragit ett dugg till den grekiska stadskassan.


// Malin

Kalimera 2018-04-20 14:42

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Citat:

Ursprungligen postat av nilam (Inlägg 406975)
Det ska inte bakas in i priset utan finnas specificerat på kvittot.

Jag vet, därför la jag till en glad gubbe, som borde varit en sur gubbe när jag tänker efter. :)

Troligen kommer de som lämnar kvitto till kunden, och som betalar skatt, också ta ut den nya turistskatten - och redovisa den. Hotell som har för vana att ta betalt svart kommer strunta i den här skatten också. Tyvärr, både för grekiska staten, och för att konkurrensen blir (är) snedvriden.

Carina 2018-04-22 14:10

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Tack för som alltid trevliga rapporter.

Carina

perlen 2018-04-22 16:06

Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018
 
Tack återigen för härliga rapporter från ännu en av era resor. Nu har vi nedräkning på fredag bär det iväg till Paleochora o Chania


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT