Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Santorini (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=84)
-   -   Första gången på Santorini (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21775)

jeabys 2010-01-14 11:28

Första gången på Santorini
 
Hej!
Jag och min pojkvän funderar på Santorini i början av juni. Har titta på både Apollos och Airtours utbud. Det verkar finnas flera orter att bo på. Vad rekommenderas, Kamari eller Caldera? För och nackdelar?

/jeanette

Arne 2010-01-14 12:07

Sv: Första gången på Santorini
 
Calderan låter dyrt! Men å andra sidan är det ju så att man vid boende i Kamari fär räkna med en hel del oväsen dag och natt eftersom inflygningen till Santorini Airport stryker just över hotelltaken i Kamari.

Arne

Kalimera 2010-01-14 13:40

Sv: Första gången på Santorini
 
Citat:

Ursprungligen postat av jeabys (Inlägg 190670)
Jag och min pojkvän funderar på Santorini i början av juni. Har titta på både Apollos och Airtours utbud. Det verkar finnas flera orter att bo på. Vad rekommenderas, Kamari eller Caldera? För och nackdelar?

Jag skulle ha valt att bo vid calderan eftersom det är en unik plats. Tänk att från balkongen se solnedgången gå ner bakom vulkanerna och Thirasia varje kväll. Nackdelen med att bo där är att det är en bit till stränderna. Men hyr ni moped är det en baggis, Santorini är en liten ö. Sedan beror det förstås på var hotellen ligger, det finns några som ligger långt från det mesta, typ affärer och sådant.

jeabys 2010-01-14 15:24

Sv: Första gången på Santorini
 
Tack för era svar. Vi ska surfa resor i helgen och bestämma oss.

coanma 2010-01-14 15:40

Sv: Första gången på Santorini
 
Vi har bodd både i Perissa og Kamari. Vil foretrekke en av disse stedene som ligger ved sjøen. Vi har leidd moped og kjørt rundt og besøkt byene. Vi har ikke opplevd flytrafikken som sjenerende. Tvertom er det litt spennende å se flyene som går inn over Kamari.....

giottoni 2010-01-15 10:35

Sv: Första gången på Santorini
 
Hej!
Ja, det är väl en smaksak vad man föredrar för boende. Vill man främst ha närhet till stranden är nog Perissa eller Kamari att föredra. (Perissa har bättre strand än Kamari, men nöjesutbudet är betydligt större i Kamari!)
Är det mer den unika upplevelsen av Santorinis skönhet Ni vill nå skulle jag rekommendera Er att välja ett boende med utsikt över Calderan (vulkankratern). Airtours boende med Calderautsikt ligger i sanslöst vackra byn Imerovigli, ngn kilometer norr om huvudstaden Fira.(Fira har i princip vuxit samman med byn Firostefani, o denna i sin tur med Imerovigli, så det är svårt att säga var den ena byn slutar o nästa börjar!) Dessa byar ligger på kraterranden o utsikten är otrolig! I Imerovigli finns bra restauranger mm o det är nära till Fira. Finns ingen strand i direktanslutning till boendet, men från Fira utgår busslinjerna över ön så vill Ni inte hyra fordon går det skapligt att ta sig fram med buss. Lycka till!

giottoni 2010-01-17 15:04

Sv: Första gången på Santorini
 
En NACKDEL med att bo vid Calderan kan dock vara att det brukar vara BETYDLIGT dyrare än annat boende!!!

yeasou 2010-01-24 00:54

Sv: Första gången på Santorini
 
Jag rekommenderar att ni bor i Kamari. Perissa är långt från allt. Kamari till Fira tar en kvart med bussen. Flygplanen kommer inte att störa er nattsömn.
Jag/vi har bott veckovis i Kamari varje år sedan 1994, från Maj till Oktober. Här är det nära till allt som man kan önska sig av en skön semester på en grekisk ö;)
Yeasou_B-anana

Elisabet 2010-01-24 09:43

Sv: Första gången på Santorini
 
Citat:

Ursprungligen postat av yeasou (Inlägg 192131)
Här är det nära till allt som man kan önska sig av en skön semester på en grekisk ö;)

Utom till en fin sandstrand förståss... :)

yeasou 2010-01-24 16:22

Sv: Första gången på Santorini
 
Here we go again:D Santorinis stränder är helt underbara, ingen ljus sandstrand på hela ön förutom den lilla stranden vid Monolithos och vid Vlychada.
Man slipper vada ut i knädjupt vatten i en evighet innan det blir baddjuptklapp_klap
Härliga Santorini:p
Yeasou_B-anana

BADarkness 2010-01-24 16:23

Sv: Första gången på Santorini
 
Kan bara hålla med Föregående talare...

Skönt att slippa sanden och långgrunt..

klapp_klap

giottoni 2010-01-25 11:22

Sv: Första gången på Santorini
 
Ja, kvalitén på Santorinis stränder kan man ha många åsikter om, men själv tycker jag att flera är riktigt bra, t ex Perivolous o Vlychada.

Elisabet 2010-01-25 11:43

Sv: Första gången på Santorini
 
Citat:

Ursprungligen postat av yeasou (Inlägg 192235)
Here we go again :D

Som alla vet finns det många olika smaker när det gäller stränder. Därför är det rimligt att tala om för den som åker till Santorini för första gången att just sandstränder inte finns, eller knappt finns, där.


För övrigt, så finns det många sandstränder i Grekland som inte är långgrunda :)

jeabys 2010-01-25 14:01

Sv: Första gången på Santorini
 
Tack för alla svar och tips. Vi har bestämt oss för Kamari och troligtvis Apollos hotell Diskouri art villas, ser så fint ut och verkar vara nära till allt. Några synpunkter/kommentarer om det hotellet?
/Jeanette

BADarkness 2010-01-25 20:22

Sv: Första gången på Santorini
 
Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet (Inlägg 192378)
Som alla vet finns det många olika smaker när det gäller stränder. Därför är det rimligt att tala om för den som åker till Santorini för första gången att just sandstränder inte finns, eller knappt finns, där.


För övrigt, så finns det många sandstränder i Grekland som inte är långgrunda :)

Självklart måste man tala om att Santorini inte har några sandstränder.
_B-anana

Men har bara 144 dagar kvar till Santorini Kamari igen... snyft_dropsnyft_dropklapp_klap

giottoni 2010-06-03 13:33

Sv: Första gången på Santorini
 
Hoppas Ni får det riktigt härligt på Santorini! Skriv gärna o berätta om Era upplevelser när Ni återkommit!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT