Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Santorini (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=84)
-   -   Intressant artikel om Santorini utan turister (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43843)

Kalimera 2020-06-21 15:34

Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Från att ha varit ett av Europas mest besökta resmål är det idag tomt och öde på Santorini.

Läs artikeln på CNN.

Netwolf 2020-06-21 17:58

Re: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Verkligen sjukt!

LaRose 2020-06-22 02:30

Sv: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Tack för intressant läsning!

Alala 2020-06-22 08:46

Sv: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Om man bortser från de ekonomiska förlusterna, som säkert kan vara enorma för vissa i alla fall, så är det bra att man kan se något positivt i detta också. Kryssningsfartygen är av förståeliga skäl inte populära och hoppas detta kan bli mera balanserat i framtiden. Kanske det inte kommer att vara så populärt att fara på kryssning överhuvudtaget nu när fartygen har haft mycket problem med corona.

Men som någon i artikeln sa, den som reser till Santorini nu kommer att få en fin semester.

/ Anne

Kalimera 2020-06-22 09:22

Sv: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 429952)
Kanske det inte kommer att vara så populärt att fara på kryssning överhuvudtaget nu när fartygen har haft mycket problem med corona.

Det tror jag också, och det är kryssningsfartygen som skapat de störta problemen på Santorini.

ofelia 2020-06-22 12:37

Sv: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Tack för intressant läsning som tar upp flera aspekter av Covid-19. Det är med blandade känslor jag tar del av informationen. Jag blir sugen på att åka dit nu då jag inte tidigare fallit för Santorini, men jag tror att jag skulle få en annan känsla med de förutsättningar som ges i dagsläget. Samtidigt är det så många människor som hamnar i svåra situationer när deras levebröd inte genererar några pengar.

Visste inte att de har byggt nya vägar, något som sannolikt är mycket välkommet.

/Ofelia

Kalimera 2020-06-22 16:02

Sv: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Citat:

Ursprungligen postat av ofelia (Inlägg 429967)
Visste inte att de har byggt nya vägar, något som sannolikt är mycket välkommet.

Det visste inte jag heller. Det behövdes sannerligen. klapp_klap

giottoni 2020-06-24 17:49

Sv: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Citat:

Ursprungligen postat av ofelia (Inlägg 429967)

Visste inte att de har byggt nya vägar, något som sannolikt är mycket välkommet.

/Ofelia

Nya kustvägen från Kamari till Oia, med flera anknytningsvägar från andra byar, har förbättrat framkomligheten enormt!(Det är visserligen en hel del hastighetsbegränsningar o omkörningsförbud, men dessa tycks inte imponera särdeles på trafikanterna!) Sedan några år får man ju inte längre fortsätta "bergsvägen" in till Oia centrum (den har blivit enkelriktad!) utan fordonstrafiken leds från Finikia, förbi Domaine Sigalas, ner till kustvägen sista kilometrarna in till Oia!

Kalimera 2020-06-25 15:06

Sv: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Citat:

Ursprungligen postat av giottoni (Inlägg 430080)
Nya kustvägen från Kamari till Oia, med flera anknytningsvägar från andra byar, har förbättrat framkomligheten enormt!(Det är visserligen en hel del hastighetsbegränsningar o omkörningsförbud, men dessa tycks inte imponera särdeles på trafikanterna!) Sedan några år får man ju inte längre fortsätta "bergsvägen" in till Oia centrum (den har blivit enkelriktad!) utan fordonstrafiken leds från Finikia, förbi Domaine Sigalas, ner till kustvägen sista kilometrarna in till Oia!

Tack för info giottoni! klapp_klap

Det var verkligen goda nyheter, även om det kanske inte betyder så mycket just i år, men det kommer nya år. :)

Kjell50 2021-01-23 20:00

Sv: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Jag ska dit i maj! Undrar om det är mycket turister i år?

Kalimera 2021-01-24 18:00

Sv: Intressant artikel om Santorini utan turister
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kjell50 (Inlägg 435635)
Jag ska dit i maj! Undrar om det är mycket turister i år?

Det tror jag inte. Det kommer i alla fall inte bli som förr. Att Santorini kan upplevas som trängt beror delvis på alla kryssningsbåtar som kommer till ön. Att åka på kryssning 2021 tror jag inte kommer vara särskilt populärt. Så jag tror att du kommer ha gott om plats i maj. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT