Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Aten, Pireus & Rafina (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Lite tid i Aten (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=45846)

Kalimera 2023-05-25 14:25

Lite tid i Aten
 
Idag har jag påbörjat en guide som jag har tänkt göra i flera år. Den heter ”Lite tid i Aten” och är tänkt för er som bara har en, två eller tre dagar i Aten. Idén kommer från en sida som fanns på Kalimera för över tjugo år sedan, den hette just ”Lite tid i Aten” och skrevs av Marianne Westhausen På den tiden var hennes tips några av de mest lästa på Kalimera.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/antika-aten.jpg

Guiden utgår från att man bor i centrala Aten. Allt som beskrivs, som sevärdheter, stadsdelar, gator, museum och restauranger, ska vara möjliga att nå till fots. Det finns så oerhört mycket att se och göra i denna fantastiska stad och jag hoppas att denna kommande guide ska underlätta för er som är i Aten bara några dagar, och för er som aldrig varit i Europas häftigaste huvudstad.

När är guiden klar? Kan inte svara på det tyvärr.

Masse 2023-05-25 15:35

Sv: Lite tid i Aten
 
Den ser jag med intresse fram emot!

Masse

maji 2023-05-25 15:51

Sv: Lite tid i Aten
 
Låter jättebra Janne _B-anana
//majibye_bye

Catlady 2023-05-25 19:45

Sv: Lite tid i Aten
 
Låter kul, Janne! Aten är ju så stort men, om man bor i tex Plaka eller Monastiraki är det oftast gångavstånd till det mesta. Utom badstränder förstårs.... ;)
Grekiska agoran, Romerska agoran, Hefaistos tempel, Kerameikos, å det finns så mycket! Inte att förglömma Arkeologiska Muséet! Lykabettos... oj, NU får jag sluta ;)
Catlady, som gillar Aten......bye_bye

Masse 2023-05-26 18:29

Sv: Lite tid i Aten
 
Jag är verkligen ingen Aten-kännare, trots att jag varit där ganska många gånger och har stan som en av mina favorit-"byar" i Grekland. Men Lykabettos (eller Lykavittos) är för mig ett MÅSTE vid besök i Aten. Magisk känsla att stå där uppe och skåda ut över stan i alla väderstreck. Missa inte det!

Masse

Netwolf 2023-05-27 07:40

Sv: Lite tid i Aten
 
För mig har Aten alltid varit en transitstad, med max en natt. Men, vem vet. Kanske man en gång hamnar där på en stadssemester. Jag har erfarenhet av flera huvudstäder som Lissabon, Paris, Rom. Budapest m fl, så det är lite konstigt att man aldrig gjort Aten. Längtan ut till öarna är väl för stark.

/Netwolf

Pyttan 2023-06-03 09:09

Sv: Lite tid i Aten
 
Jag kan rekommendera Aten några dagar i månadsskiftet feb/mars. Så härligt att kunna vandra runt och se staden utan att få värmeslag. Saknade dock de varma kvällarna.

Janérik 2023-06-05 22:27

Sv: Lite tid i Aten
 
Vi ska för första gången kanske tillbringa lite tid i Aten denna gång. Vi har en dotter som har siktet inställt på att titta på gamla stenar och då finns ett bra objekt i Aten, då får vi väl försöka lösa det.
Jag får ångest bara av att fundera på att hitta ett vettigt boende i centralare delarna av Aten, i min hjärna är det inbyggt att vi ska bo nära båtarna, Aten och Santorini är flygplatser med tillhörande hamn :cool:
Jaja, det blir säkert bra eller så blir vi så försenade så vi hinner bara ta raka vägen till flygplatsen då vi kommer till fastlandet.
På lördag flyger vi till Aten, vi har fortfarande inte kunnat bestämma oss för vart vi ska åka efter de första fem nätterna på Naxos men det löser sig säkert.

Masse 2023-06-06 12:38

Sv: Lite tid i Aten
 
Låter kanon Jan-Erik! Först fina Aten och Naxos och sedan vidöppet för improvisation! Musik i mina öron!

Ha en fin tur!
Masse

Janérik 2023-06-06 12:44

Sv: Lite tid i Aten
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 453404)
Låter kanon Jan-Erik! Först fina Aten och Naxos och sedan vidöppet för improvisation! Musik i mina öron!

Ha en fin tur!
Masse

Tack, vi kommer garanterat att få en fin tur.
Aten tar vi på hemvägen, då vet man att man åtminstone inte missar flyget hem.

Carle 2023-06-07 10:22

Sv: Lite tid i Aten
 
Ta Hop on /Hop off. Suveränt sätt att se en ny stad.
Sen arkeologiska museet och Akropolis på det. .


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT