Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Bildgåtor (ej grekiska) (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=89)
-   -   Frågebild 315 - Närpes i Finland (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=26730)

Panakakis 2011-04-12 07:06

Frågebild 315 - Närpes i Finland
 
Var är vi nu då :confused::confused:

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=5580

PANAKAKIS :)

Zappa 2011-04-12 07:32

Sv: Frågebild 315
 
Brösarp?

bye_bye
Sven

Panakakis 2011-04-12 08:18

Sv: Frågebild 315
 
Citat:

Ursprungligen postat av Zappa (Inlägg 236987)
Brösarp?

bye_bye
Sven

Det är inte rätt :rolleyes:

PANAKAKIS :)

kostas 2011-04-12 09:38

Sv: Frågebild 315
 
Kan du ha hittat till Österbotten och "världens tyngsta teaterrekvisita" som finns vid Närpes teater? Om inte måste det finnas en dubbelgångare nånstans ...

Wardakis 2011-04-12 11:34

Sv: Frågebild 315
 
Jädraås?

C@nny 2011-04-12 12:50

Sv: Frågebild 315
 
Hej Panakakis!

Är det Böda Skogsjärnväg?
Liknar nästan "Mormor" flabb_flab...

//Conny

Irene53 2011-04-12 13:50

Sv: Frågebild 315
 
Malmköping:)

C@nny 2011-04-12 15:56

Sv: Frågebild 315
 
...... Å andra sidan så är det kanske inte säkert att det är i Svedala heller. Spårbredden kan finnas på några ställen bara. Böda Skogsjärnväg kan jag nog stryka. "Mormor" har vissa likheter, men desto fler olikheter.
Värnamo, Mariefred är möjliga. Tom "High Chaparall". Men jag tror inte att loket finns där....
Märket på loket ser inte svenskt ut, snarare östeuropeiskt. Polskt kanske. "Perrongen" ser oxå osvensk ut, även om det handlar om en "hobbyjärnväg".

//Conny

Katitzi 2011-04-12 19:26

Sv: Frågebild 315
 
Har för mig att det finns ett sådant tåg i Uppsala som går till någon liten plats utanför stan och sedan tillbaka igen?

Katitzi:)

IRSA 2011-04-12 19:53

Sv: Frågebild 315
 
Anten-Gräfsnäs, kanske??
MÅNGA år sedan jag var där, så jag har inget minne av hur det såg ut?

Irene

Panakakis 2011-04-14 11:08

Sv: Frågebild 315
 
Citat:

Ursprungligen postat av Wardakis (Inlägg 237031)
Jädraås?

Nej

Citat:

Ursprungligen postat av C@nny (Inlägg 237046)
Hej Panakakis!

Är det Böda Skogsjärnväg?
Liknar nästan "Mormor" flabb_flab...


//Conny

Nej

Citat:

Ursprungligen postat av Irene53 (Inlägg 237054)
Malmköping:)

Nej

Citat:

Ursprungligen postat av C@nny (Inlägg 237068)
...... Å andra sidan så är det kanske inte säkert att det är i Svedala heller. Spårbredden kan finnas på några ställen bara. Böda Skogsjärnväg kan jag nog stryka. "Mormor" har vissa likheter, men desto fler olikheter.
Värnamo, Mariefred är möjliga. Tom "High Chaparall". Men jag tror inte att loket finns där....
Märket på loket ser inte svenskt ut, snarare östeuropeiskt. Polskt kanske. "Perrongen" ser oxå osvensk ut, även om det handlar om en "hobbyjärnväg".

//Conny

Nej

Citat:

Ursprungligen postat av Katitzi (Inlägg 237084)
Har för mig att det finns ett sådant tåg i Uppsala som går till någon liten plats utanför stan och sedan tillbaka igen?

Katitzi:)

Nej

Citat:

Ursprungligen postat av IRSA (Inlägg 237090)
Anten-Gräfsnäs, kanske??
MÅNGA år sedan jag var där, så jag har inget minne av hur det såg ut?

Irene

Nej

Panakakis 2011-04-14 11:11

Sv: Frågebild 315
 
Citat:

Ursprungligen postat av kostas (Inlägg 237011)
Kan du ha hittat till Österbotten och "världens tyngsta teaterrekvisita" som finns vid Närpes teater? Om inte måste det finnas en dubbelgångare nånstans ...

Hej Kostas! Du har helt rätt att det är Närpes Friluftsteater som jag har tagit bilden. Rätt kul med ett ånglok på teatern.

GRATTIS! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Rätt svar Närpes Finland bye_bye

PANAKAKIS :)

kostas 2011-04-14 18:54

Sv: Frågebild 315
 
_B-anana Äntligen lyckades jag pricka in en bildgåta! Men när det nu dyker upp en bild från mina hemtrakter vore det väl underligt om jag missade just den...

När har du varit där? Fick du höra smakprov på den lokala dialekten också och förstod du nåt av den? Det påstås att den har kvar en del av fornnordiskan och att Närpesbor och islänningar skulle kunna förstå varann. Fast det sista stämmer nu inte riktigt, jag har åtminstone väldigt svårt att förstå isländska...

Citat:

Ursprungligen postat av Panakakis (Inlägg 237196)
Hej Kostas! Du har helt rätt att det är Närpes Friluftsteater som jag har tagit bilden. Rätt kul med ett ånglok på teatern.

GRATTIS! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Rätt svar Närpes Finland bye_bye

PANAKAKIS :)


C@nny 2011-04-14 19:45

Sv: Frågebild 315
 
Hej igen!
Spårbredden och perrongen talade ju för att det inte var Svedala (Sverige alltså). Jag antog att det såg ut att komma från östra Europa. Sådana märkningar finns ej på Svenska tåg. (Jag backade ju på svaret Öland).

Hursom så skulle det vara intressant att veta ursprunget på loket. Har du koll på det? (Jag jobbar ju med dylika fordon som jag kanske nämnt?)
//Conny

Panakakis 2011-04-20 14:38

Sv: Frågebild 315
 
Citat:

Ursprungligen postat av kostas (Inlägg 237214)
_B-anana Äntligen lyckades jag pricka in en bildgåta! Men när det nu dyker upp en bild från mina hemtrakter vore det väl underligt om jag missade just den...

När har du varit där? Fick du höra smakprov på den lokala dialekten också och förstod du nåt av den? Det påstås att den har kvar en del av fornnordiskan och att Närpesbor och islänningar skulle kunna förstå varann. Fast det sista stämmer nu inte riktigt, jag har åtminstone väldigt svårt att förstå isländska...

Hej Kostas! Jag har varit där till och från sedan 1995. Året 1995 så träffade vi en familj från Närpes som var på semester i Grekland och Kefalonia, bode på hotelet bredvid vårat boende så manen i familjen och jag köpte bröd varje morgon i samma bageri och vi började prata. Vi träffades på kvälarna i Argostoli och det blev en fortsättning när vi kom hem till Sverige och Finland. Det visade sig att familjen inte bode i själva huvudorten Närpes utan en mindre ort utaför som heter Pjelax. Dialekten kan vara svår ibland men det går alltid och tyda med lite hjälp. Vi har trivits bra i österbotten så det blir nog snart en tur dit igen.

PANAKAKIS :)

Panakakis 2011-04-20 14:41

Sv: Frågebild 315
 
Citat:

Ursprungligen postat av C@nny (Inlägg 237219)
Hej igen!
Spårbredden och perrongen talade ju för att det inte var Svedala (Sverige alltså). Jag antog att det såg ut att komma från östra Europa. Sådana märkningar finns ej på Svenska tåg. (Jag backade ju på svaret Öland).

Hursom så skulle det vara intressant att veta ursprunget på loket. Har du koll på det? (Jag jobbar ju med dylika fordon som jag kanske nämnt?)
//Conny

Hej Conny! Jag kollar loket med både bilder och syn när jag besöker platsen nästa gång. bye_bye

PANAKAKIS :)

Janérik 2011-04-25 00:05

Sv: Frågebild 315
 
Citat:

Ursprungligen postat av C@nny (Inlägg 237219)
Hej igen!
Spårbredden och perrongen talade ju för att det inte var Svedala (Sverige alltså). Jag antog att det såg ut att komma från östra Europa. Sådana märkningar finns ej på Svenska tåg. (Jag backade ju på svaret Öland).

Hursom så skulle det vara intressant att veta ursprunget på loket. Har du koll på det? (Jag jobbar ju med dylika fordon som jag kanske nämnt?)
//Conny

Jag roade mej med att googla lite på detta, loket är tydligen byggt 1902 och trafikerade Kaskö - Seinäjoki fram till 1912. Kör med sökord "kasköbässin" så hittar du några bilder till på det, dock kunde jag inte hitta mera data om det. Det finns också en liten filmsnutt (med stillbilder) där man får höra Finlands tredje språk närpesiska men det var tydligen en lite förenklad version för det gick nästan att förstå vad de pratade om.

Mvh Janérik

C@nny 2011-04-25 10:06

Sv: Frågebild 315
 
Citat:

Ursprungligen postat av Janérik (Inlägg 238009)
Jag roade mej med att googla lite på detta, loket är tydligen byggt 1902 och trafikerade Kaskö - Seinäjoki fram till 1912. Kör med sökord "kasköbässin" så hittar du några bilder till på det, dock kunde jag inte hitta mera data om det. Det finns också en liten filmsnutt (med stillbilder) där man får höra Finlands tredje språk närpesiska men det var tydligen en lite förenklad version för det gick nästan att förstå vad de pratade om.

Mvh Janérik

Hej Janérik!

Tack för tipset! :)
Jag kollade igen alla sökträffarna, det var intressant. Synd att det inte gick att få fram lite mer fakta bara. Det skulle exempelvis ha varit kul att veta var loket byggdes.

Hälsningar
Conny


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT