Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kalimeras hörna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Dag 10. Alonissos. Votsi. Agios Dimitrios. Kalamakia. Stena Vala. Kokonikastro. (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=23624)

Kalimera 2010-06-02 07:48

Dag 10. Alonissos. Votsi. Agios Dimitrios. Kalamakia. Stena Vala. Kokonikastro.
 
Detta blogginlägg har flyttats till sidan om Alonissos på Kalimera.

Ni kan läsa inlägget här...

Ingerp 2010-06-02 08:19

Sv: Dag 10. Alonissos.
 
Vilken vacker vy! Låter fantastiskt att få sitta på första parkett o se på åskvädret! Min dröm om Skopelos har nu fått en konkurrent i Alonissos.
Det är farligt att läsa era brev o titta på alla härliga bilder. Blir så ressugen!

//Inger som sitter hemma med nyopererad hund o knappt törs gå ens till affären

Eva L 2010-06-02 09:17

Sv: Dag 10. Alonissos.
 
När jag var på Ios för tre år sedan regnade det våldsamt ett helt dygn och många öar i Grekland hade en ganska regning period i slutet av maj och början av juni. Även på Sikonos kom det en del regn men inte så våldsamt. De flesta dagar var dock soliga och molnfria under den resan. Ser fram emot fler vackra foton från er.

Eva

monica 2010-06-02 09:53

Sv: Dag 10. Alonissos.
 
I Aten regnade det oxå inatt, ljuvligt att vakna i morse med ren luft och strålande sol.

Jättefina bilder, och hoppas resan fortsätter i samma väder och med nya utforskningar av ön.

Monica

Homeros 2010-06-02 09:59

Sv: Dag 10. Alonissos.
 
Härligt (o)väder Janne !:D
Var med om ett liknande på Skiathos för två år sedan.
Himlen öppnade sig och gatorna blev till floder. Satt på balkongen och började räkna blixtar på himlen, men slutade när jag passerade 100 st på mindre än 20 minuter :cool:.

Enligt väderprognosen ska det nu de närmaste dagarna bli eftermiddagstemperaturer på ca. 23-24 grader.
På Skyros är havstemperaturen just nu 23 grader vilket måste vara väldigt varmt för årstiden, ni har nog samma på Alonissos !

Ha det brabye_bye
/Homeros

Kalimera 2010-06-02 17:26

Sv: Dag 10. Alonissos.
 
Detta blogginlägg har flyttats till sidan om Alonissos på Kalimera.

Ni kan läsa inlägget här...

elisabethk 2010-06-02 19:53

Sv: Dag 10. Alonissos. Votsi. Agios Dimitrios. Kalamakia. Stena Vala. Kokonikastro.
 
Hej Janne!
Vad är Soutsousakia?
mvh
ElisabethK

yeasou 2010-06-02 20:51

Sv: Dag 10. Alonissos. Votsi. Agios Dimitrios. Kalamakia. Stena Vala. Kokonikastro.
 
Menar du inte "SOUTSOKAKIA" Janne? Köttfärsbullar eller lite avlånga sådana i tomatsås. Så jädrans goda de kan vara:p
Yeasou_B-anana

Katta 2010-06-02 21:32

Sv: Dag 10. Alonissos. Votsi. Agios Dimitrios. Kalamakia. Stena Vala. Kokonikastro.
 
Åh, nu är ni på min favorit ö!!! _B-anana
Alonissos är så vackert och har sån underbart god mat!
Glöm inte att avnjuta en Alonissos cheese paj, som är MYCKET godare än kopian på Skopelos!;):p
Jag längtar dit som en galning när jag ser era fina bilder, och hoppas verkligen det blir en tripp dit senare i sommar för vår del.

Lycka till med munksälen i morgon!

kari 2010-06-02 23:58

Sv: Dag 10. Alonissos. Votsi. Agios Dimitrios. Kalamakia. Stena Vala. Kokonikastro.
 
Tusen takk for h e r l i g e bilder/og gjensyn med deilige steder på Alonissos :D

- jeg tror nesten ferieplanen vår må justeres litt......., skal til Skyros, men egentlig ikke til Alonissos..... i høst...., men....? ;) :)

Ønsker dere en fortsatt herlig ferie, og gleder meg til flere bilder bye_bye

Gerd 2010-06-03 08:08

Sv: Dag 10. Alonissos.
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 208300)
http://www.kalimera.se/bilder/grekla...fko_gialos.jpg

Solen försvann efter lunch och det blev kyligt igen. I väntan på att ljuset skulle komma tillbaka sov vi en stund på Lefko Gialos beach.

Ni hade njutit av Soutsoukakia skriver du.

Förra året när vi besökte Lefko Gialos beach åt vi lunch där (sova en stund lät ju skönt det med).

Som du säkert vet har Alonnissos en nationalrätt som heter tyropita Alonnissou, dvs en ostpaj som rullas ihop som en snigel och steks i olivolja i stekpanna. Vi åt den på restaurangen vid Lefko Gialos beach och det var en av de bästa smakupplevelser vi haft i Grekland.
Lämna inte Alonnissos utan att äta pajen (Skopelos-pajen är en kopia enligt Alonissosborna)

Gerd 2010-06-03 08:11

Sv: Dag 10. Alonissos. Votsi. Agios Dimitrios. Kalamakia. Stena Vala. Kokonikastro.
 
http://files.reseguiden.se/files/66/...66_r130,90.jpg

Tyropita Alonnisou

Monica C 2010-06-03 12:20

Sv: Dag 10. Alonissos. Votsi. Agios Dimitrios. Kalamakia. Stena Vala. Kokonikastro.
 
Regnminne från Alonissos.
020915,kollade i min resedagbok.
Anlände med Flying Dolphin från Skopelos och där vi under natten haft ett riktigt regnoväder men det bleknade i jämförelse med det som komma skulle på Alonissos.Ett povert men helt OK rum strax ovanför hamnen erbjöds vi tackade ja.
Duggregn/uppehåll.Tog bussen till den gamla staden,regnet tilltog.Tog bussen tillbaka,regnet tilltog ännu mer.Tillbaka nere i hamnen satte vi oss på en taverna och regnet blev bara värre o värre.Gatan som sluttar ner mot hamnen där forsade vattnet fram så det såg ut som en flod.Vattnet kastade sig ut över kajkanten och på max 15 min blev de små båtarna som låg förtöjda där vattenfyllda och sjönk.Har varken förr eller senare upplevt ngt liknande.
Ha en fortsatt bra resa,så härligt att få följa med via Kalimera.:)

Homeros 2010-06-03 13:31

Sv: Dag 10. Alonissos. Votsi. Agios Dimitrios. Kalamakia. Stena Vala. Kokonikastro.
 
[quote=Kalimera;208217]Jisses vad det regnad igår kväll! Vi struntade i hämtpizzan och gick till Archipelagos och åt ouzo meze. Det var en härlig känsla att sitta där och titta på regnet, och alla som sprang efter skydd.


quote]

Enligt senaste väderprognosen kan det bli nya kraftiga åskoväder under lördag-söndag. Det kan då falla 30-40 mm regn. Men sen ska det återigen bli soligt och varmt.
-Ser fram emot nya rapporter från resan.
/Homeros


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT