Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Euboia (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43199)

Charleston 2019-08-14 12:40

Euboia
 
Jag tillhör ju dom som fortfarande nyttjar svt:s texttv för nyhetsnotiser. Igår stod det om den stora branden på ön Euboia, där bl.a. 500 pers har evakuerats. "Euboia", tänkte jag, den ön har jag aldrig hört talas om. Märkligt. Men lite längre ner stod det att det var Greklands näst största ö och då förstod jag ju att det var Evia man menade. Man hade alltså ersatt grekiska bokstäver med latinska, bokstav för bokstav, och då kommit fram till "Euboia". Jag mejlade texttv och sent omsider ändrade dom.
Döm sen om min förvåning när jag i morse hörde nyhetsuppläsaren i Morgonstudion OCKSÅ tala om branden på "euboja"! Nu har jag mejlat svt nyheter också. Har inte fått svar.
För säkerhets skull så googlade jag nu på "Euboia" och upptäckte då till min förvåning att t.ex. Wikipedia också använder det namnet som förstaalternativ! Jag har ju alltid trott att ön officiellt ska heta "Evia" på svenska. Nån som har koll på det? Innan jag mejlar svt igen, och pudlar, menar jag.
PS. NE föredrar i alla fall Evia (eller rättare sagt: "Evvia", med två v). DS.

Netwolf 2019-08-14 12:48

Sv: Euboia
 
Jag tror att du får pudla... flabb_flab

Charleston 2019-08-14 12:52

Sv: Euboia
 
Nationalencyklopedin har alltså "Evvia" (se min editering, som jag skrev innan jag läst ditt inlägg).
Du har alltså tidigare hört talas om ön som uttalas "Eubojja"?
(vill helst inte pudla...)

Kalimera 2019-08-14 12:53

Sv: Euboia
 
Det finns lite olika stavningar på Evia och det beror på det grekisk språket. På grekiska ser Evia ut så här: Εύβοια, och det blir Evia i en översättning, men det uttalas Evia.

Ekathimerini skriver till exempel Evia i sin engelska utgåva, men Εύβοια i sin grekisk utgåva.

Charleston 2019-08-14 13:08

Sv: Euboia
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 420865)
Det finns lite olika stavningar på Evia och det beror på det grekisk språket. På grekiska ser Evia ut så här: Εύβοια, och det blir Evia i en översättning, men det uttalas Evia.
Ekathimerini skriver till exempel Evia i sin engelska utgåva, men Εύβοια i sin grekisk utgåva.

Jo, det var så jag menade också. Att man ersatt de grekiska bokstäverna "Εύβοια" med nåt slags motsvarande latinska och fått fram "Euboia". Utan att ta hänsyn t.ex. till att β uttalas "v" och οι uttals "i". Vilket ju ger "Evia". Som det ju också vanligtvis (dock tydligen inte alltid) skrivs på svenska.

Frågan är: ska jag pudla eller ska jag stå på mej?

Kalimera 2019-08-14 13:16

Sv: Euboia
 
Citat:

Ursprungligen postat av Charleston (Inlägg 420872)
Frågan är: ska jag pudla eller ska jag stå på mej?

Det uttalas Evia på grekiska så jag tycker inte du ska pudla.

Går in på https://translate.google.se/ och skriv Εύβοια, klicka sedan på den lilla högtalaren så hör du att det uttalas Evia, och inget annat. :)

Charleston 2019-08-14 14:03

Sv: Euboia
 
DN skriver också "Euboia" (latinska bokstäver)...märkligt...

RobEri 2019-08-14 14:52

Sv: Euboia
 
Pudla eller inte pudla, faktum är att NE är en svensk till 100% trovärdig kunskapskälla, Wikipedia är en soppa med väldigt många kockar...och ju fler kockar, desto ….

Spizeman 2019-08-14 19:32

Sv: Euboia
 
Om inte den grekiska bokstaven Β/β översatts felaktigt till B/b så hade Bibeln hetat Vivlio eller liknande istället.

Charleston 2019-08-14 20:16

Sv: Euboia
 
Svt verkar ha lärt sej nu. Korrekt i Rapport i alla fall.
Jag tror felet ursprungligen låg hos TT. Flera dagstidningar har ju skrivit om branden på den kända ön Euboia...

Kalimera 2019-08-15 10:36

Sv: Euboia
 
Citat:

Ursprungligen postat av Charleston (Inlägg 420885)
Svt verkar ha lärt sej nu. Korrekt i Rapport i alla fall. Jag tror felet ursprungligen låg hos TT. Flera dagstidningar har ju skrivit om branden på den kända ön Euboia...

Så var det säkert.

Det brinner tyvärr fortfarande.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:22.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT