Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Djurbilder (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Reptiler (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8532)

bob-kåre 2007-03-27 12:39

Reptiler
 
Sen så måste jag bara lägga ut favorit krypet på Kreta, finns säkert på fler ställen i Grekland, men jag har sett flest på Kreta.
http://www.nicemoose.com/stonig/albu...s/DSCN0649.jpg

monica 2007-03-27 13:21

Sv: Reptiler
 
Det kanske är för att du varit mest på Kreta, jag har dem ständigt boende hos mig i Menidi, 1 mil utanför Athen. Och de finns lika mycket överallt i Grekland.

Monica

Agda 2007-03-28 08:38

Sv: Reptiler
 
Det är väl vårat mest förekommande "husdjur"!

Agda

yeasou 2007-03-28 19:19

Sv: Reptiler
 
Snälla ni som vet vad ödlan heter eller vad det nu är för slags ödla. Berätta detta, annars blir det ju inte någon mer kunskap till oss som inte vet:confused: MVH
Kunskapstörstande Yeasou_B-anana

Elisabet 2007-03-28 19:29

Sv: Reptiler
 
Tycker det ser ut satt vara en turkisk gecko.

Nikolopoulos 2007-04-04 13:31

Sv: Reptiler
 
hmm en sån ödla brukar komma fram på kvällarna hemma hos mig vanligtvis 2 stycken . veldigt intressanta att se på när man lyser med en ficklampa på dem faktist :D dom lyser upp i mörkret (nästan) . jag bor i ett gammalt hus det är därför.

patyy 2007-06-18 17:50

Sv: Reptiler
 
sånna finns de fullt utav i santorini ju :)

PO 2007-06-18 19:32

Sv: Reptiler
 
Visst är det en valig geckoödla, finns i alla varmare länder, helt ofarlig och fångar mygg mfl insekter så var rädd om den!

//PO

Titti 2007-06-18 21:42

Sv: Reptiler
 
Geckoödlor har så himla gulliga tår.flabb_flab Alldeles runda. Det är förstås nån sorts anordning så att de kan hålla sig fast, när de klättrar högt och lågt.

yeasou 2007-06-20 21:54

Sv: Reptiler
 
Citat:

Ursprungligen postat av patyy (Inlägg 94312)
sånna finns de fullt utav i santorini ju :)

Oj va sent jag ser tillbaka på denna tråd:p
Undrar bara var du sett dessa på Santorini Patty:confused:
Jag har besökt Santorini en himla massa gånger och endast sett en liknande ödla en gång! Den såg jag på berget Profitis Elias ovanför Kamari!
MVH
ÖdleYeasou_B-anana

Frappe 2007-06-20 22:28

Sv: Reptiler
 
Har även vi några ödlor i huset ibland, har hör av Grekerna säga att om man har ödla hemma är huset "friskt"

Camilla

Lena* 2007-06-20 23:26

Sv: Reptiler
 
Jag har någon slags ödleskräck och blir helt svettig bara av att titta på den bilden. *huuu* :eek:

Där jag sett flest ödlor *ryser* är i området runt kourus-statyn i Melanes på Naxos. Av någon anledning kryllar det av ödlor där!? Har varit dit vid tre tillfällen och samma ödleanstormning varje gång (konstigt då att jag öht återvänder :confused:).

Hej från Lena*.

Yak 2007-06-21 08:53

Sv: Reptiler
 
Ååh, dom där är ju bara för gulliga :o
Har sett massor av dom på olika öar, särskilt på Amorgos. Man brukar se dom kila in under stenar och block när man är ute och vandrar. Dom verkar gilla stenrösen och andra "krypin".

Eva L 2007-06-21 09:23

Sv: Reptiler
 
Ödlorna håller borta andra kryp så det är bra att "hålla sig med en husödla".

Jag vandrar ganska mycket på mina resor och ser alltid ödlor som kilar omkring speciellt vid stenmurar och större stenar. Gillar verkligen dessa små varelser.

Eva

Athanasia 2007-06-21 09:46

Sv: Reptiler
 
Jättesöta små krabater,hade en liten i rummet i Rethymno förra hösten..:)

yeasou 2007-06-22 00:11

Sv: Reptiler
 
Jomenvisst!! jag har sett tusentals av små ödlor på mina vandringar i grekiska övärlden. Det jag faktiskt aldrig har sett är någon ödla i mitt rum/lägenhet som liknar den som vi kan se på bilden i denna tråd!!
Det är tydligen en Gekkoödla. Men som jag skrev tidigare är att jag bara sett en liknade ödla på ett berg ovanför Kamari på Santorini en gång! Om jag får till det rätt så kommer här en bild igen!
MVGH
ÖdleYeasouhttp://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/dla.jpg

yeasou 2007-06-22 00:16

Sv: Reptiler
 
Jag glömde att tillägga att "bettan" Allas vår "Elisabet" gav oss svaret på vad denna ödla har för namn härom året! Detta är en "NakenfingerGekko"
MVH
NakenYeasou_B-anana

Zanét 2007-06-22 09:44

Sv: Reptiler
 
Ödlor är mysiga små söta husdjur som jag är rädd om! På Santorini har jag sett dem flertalet gånger och i huset/trädgården i byn är de en vanlig syn :)

För ett par år sedan hade vi även en knallgrön större ödla i trädgården och kanske finns det någon här som kan upplysa om vad det var för en sort utifrån den knallgröna färgen som är den enda beskrivning jag har.

//Zanét bye_bye

Wardakis 2007-06-22 09:56

Sv: Reptiler
 
Smaragdödla gissar jag! Det kanske finns flera sorter, vad vet jag?
Gunilla

Zanét 2007-06-22 10:03

Sv: Reptiler
 
Smaragdödla låter ju ganska vettigt beträffande färgen. Det var inte någon liten ödla, påminde om en leguan :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT