Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ordet är fritt (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=18)
-   -   20 000-kronorsfrågan (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5731)

Kalimera 2006-07-31 16:47

20 000-kronorsfrågan
 
Någon som kan förklara varför man murar in vattenflaskor i stenmurar. Jag har sett det förut men inte tänkt på varför. Denna gång tittade jag lite närmare på flaskorna och såg då att de var fyllda med vatten. Varför? :confused:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/mur.jpg

yeasou 2006-07-31 17:20

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Hej Janne. Jo det kan jag berätta för dig! När det blir mörkare framemot hösten och vintern, skär man av toppen på flaskan och sätter ned ett värmeljus. Billig utomhusbelysning med andra ord. Anledningen att det är vatten i flaskorna är att de står stadigare när de muras in!
Detta trodde jag alla greklandsfantaster redan vissteAng_elx Ojojojojjklapp_klap

MVH
BelysningsYeasou_B-anana
När får jag pengarna:confused:

inkfish 2006-07-31 23:04

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Citat:

Ursprungligen postat av yeasou
När får jag pengarna:confused:

flabb_flab flabb_flab klapp_klap flabb_flab flabb_flab

Smart trådrubrik, JanneAng_elx

Men för mig var det helt nytt! Jag har aldrig ens sett flaskor inmurade så där.

Joppan 2006-07-31 23:06

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Det här med flaskorna var något nytt ! Eller driver ni med oss :rolleyes:

//Joppan

Lena* 2006-08-01 00:01

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Hm, mja, kanske ett sätt att minska på sopbergen i Grekland...? Mura in flaskorna, så är man liksom kvitt dem iallafall. Ang_elx

Ärligt talat, har aldrig sett detta fenomen! Och det där med värmeljusen, Yeasou, är det verkligen så...?

Lena*.

Kalimera 2006-08-01 07:34

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Det var ett vackert svar Yeasou. :D Dessvärre stämmer det inte. Just denna stenmur går längs en väg på Lipsi som bara dem som går vilse hittar till. Jag tror inte att någon skulle märka mysbeslysningen. :)

Frågan kvarstår. Varför i hela friden murar man in vattenflaskor? Och varför är de fyllda med vatten? Tidigare har jag sett att man murar in krossat glas för att ingen ska kunna klättra över, jag har också sett inmurade armeringsjärn där man trätt på tomma vattenflaskor (gud vet varför), men fyllda flaskor har jag aldrig sett tidigare.

PS. I somras lyckades vi gå vilse på Lipsi, vilket egentligen är omöjligt, om vi berättat det för borgmästaren hade vi säkert fått ett diplom.

yeasou 2006-08-01 08:41

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Attans oxå, jag som hade behövt 20´000 spänn:p
Faktiskt har även jag sett detta fenomen med flaskorna. Jag får ta och skicka några mail till Grekland och se om jag kan få ett vettigt svar:p

MVH
Yeasou_B-anana

Athanasia 2006-08-01 08:49

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Det kanske inte är vatten i flaskorna,utan nåt "gift" som håller djur eller insekter borta.(en vild tanke).:confused:

Kalimera 2006-08-01 10:00

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Citat:

Ursprungligen postat av ATHANASIA
Det kanske inte är vatten i flaskorna,utan nåt "gift" som håller djur eller insekter borta.(en vild tanke).:confused:

Det kan ha varit något annat än vatten, men korkarna satt kvar så om det vore gift så hade det ingen verkan. Kanske någon hade gömt raki i flaskorna? :)

Rolf 2006-08-01 10:22

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Hej!
Kan det inte vara så om man vill sätta stolpar och stänsel lite längre farm i tiden. Då finns det hål med jänma mellanrum, bara fixera med lite cenent.
Kan det vara så enkelt?
Rolf

inkfish 2006-08-01 11:14

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera
Dessvärre stämmer det inte. Just denna stenmur går längs en väg på Lipsi som bara dem som går vilse hittar till.

Det är väl inte så konstigt. De har ju ingen belysning!

Nä, jag tror stenhårt på Yeasous förklaring_B-anana

Abi 2006-08-01 11:55

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Rolf
Hej!
Kan det inte vara så om man vill sätta stolpar och stänsel lite längre farm i tiden. Då finns det hål med jänma mellanrum, bara fixera med lite cenent.
Kan det vara så enkelt?
Rolf

Det här gissade vi också, när vi såg samma sak på Koufonissi för många år sedan. :confused:

bye_bye Abi

yeasou 2006-08-01 16:02

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Fick just svar från en vän till mig på Santorini! Han är snickare och äger ganska mycket mark på ön!
Att det inte skulle ha något att göra med belysning förstod nog de flesta av oss. "Tack för att du höll på mig Inkfish"
Anledningen till flaskorna är att man vill kunna sätta dit ett stängsel i famtiden om behovet finns! Vattnet i flaskan gör att den står stadigare på muren innan murbruket har härdat!
Rolf gissade helt rätt! Så det är väl bara att gratulera till 20 lakan nu dåklapp_klap eller:confused:

MVH
Yeasou_B-anana

Elisabet 2006-08-01 16:23

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Citat:

Ursprungligen postat av yeasou
Anledningen till flaskorna är att man vill kunna sätta dit ett stängsel i famtiden om behovet finns!

Jag hade ingen aning, men med tanke på att det tycks vara en grekisk specialitet att bygga så att man kan fortsätta eller sätta dit nåt i framtiden om behovet finns, så borde man ju ha listat ut det...


Citat:

Rolf gissade helt rätt! Så det är väl bara att gratulera till 20 lakan nu dåklapp_klap eller:confused:
Det blir nog 20 drachmer :D

bon 2006-08-01 23:19

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera
Just denna stenmur går längs en väg på Lipsi som bara dem som går vilse hittar till.

Kan det inte vara reservvatten för dessa som går vilse? Jag tycker det låter otroligt att någon grek planerar för framtida stolpar.

birgitta flabb_flab

nilam 2006-08-01 23:33

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Citat:

Ursprungligen postat av yeasou
Anledningen till flaskorna är att man vill kunna sätta dit ett stängsel i famtiden om behovet finns! Vattnet i flaskan gör att den står stadigare på muren innan murbruket har härdat!

MVH
Yeasou_B-anana

Min kloka sambo "gissade också helt rätt och han påstår att om det inte skulle vara vatten i flaskorna så skulle det inte bli några hål för då skulle cementen trycka ihop plasten när den stelnar...:confused: eller typ så iaf tror ja han sa:D

Malin - ingen cementexpert

Hena 2006-08-02 00:55

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Nu tycker jag att det börjar bli spännande....... :) Vem har det rätta svaret...? Och vem/vilka dömer denna tävling? :rolleyes:

Hena - som delvis har bevistat en "hemlig" filminspelning hos grannen idag Ang_elx flabb_flab

Kalimera 2006-08-02 08:47

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Citat:

Anledningen till flaskorna är att man vill kunna sätta dit ett stängsel i famtiden om behovet finns!
Jag fick samma svar:

The answer is that people usesing empty bottles into fresh cement, in order to have the holes ready and available for easier, better and stronger support for fresh cement to support the IRON FENCES put on top of the walls, preventing people and animals to go OVER or INSIDE their properties.

Rolf hade rätt. Duktigt. klapp_klap

Rolf 2006-08-02 11:21

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Tackar tackar!
Det var väl första delfrågan i 20 000-kronorfråga? Så nu väntar jag med spänning på nästa nivå!
Rolf _B-anana

Brige 2006-08-02 13:01

Sv: 20 000-kronorsfrågan
 
Citat:

Anledningen till flaskorna är att man vill kunna sätta dit ett stängsel i famtiden om behovet finns! Vattnet i flaskan gör att den står stadigare på muren innan murbruket har härdat!
Om det numera görs på detta sätt i Sverige vet jag inte. Men....det HAR förekommit, dock med läskedrycksflaskor av glas. Jag har själv sett vänner till mej göra så, då en ny källartrappa behövdes, inklusive räcke. Fenomenet var nytt för mej, så jag frågade varför flaskorna satt där:confused: Jo, trappräcket skulle förankras i hålen:)

/Birgitta, 16 dagar kvarbye_bye_B-anana


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT