Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Om Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Kalimera i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=35736)

Kalimera 2014-04-02 20:40

Kalimera i Grekland
 
För en vecka sedan såg jag att det kom massor med besökare till Kalimera från Grekland. Jag fick många mejl från greker som tackade för att sajten gjorde reklam för landet. Självklart undrade jag vad det berodde på att det helt plötsligt vällde in grekiska läsare. Det är många greker som ”läser” Kalimera, men just denna dag slogs alla rekord.

Idag fick jag svar på frågan. En grekisk sajt nämnde omröstningen om Greklands populäraste ö. Alltså den lista som ni läsare har röstat fram. Kul! klapp_klap

Tyvärr går det inte att länka till artikeln eftersom adressen är på grekiska, och det funkar inte i våra webbläsare. Ni kan söka upp den här: www.athensvoice.gr

Här kommer delar av texten för er som kan grekiska.

Τα 10 καλύτερα ελληνικά νησιά από Σουηδούς που «ξέρουν»

Ποια διάλεξαν οι αναγνώστες του kalimera.se

Οι αναγνώστες του Σουηδικού σάιτ kalimera.se ψήφισαν τα 10 καλύτερα ελληνικά νησιά και η γνώμη τους μετράει καθώς το συγκεκριμένο σάιτ διαβάζεται από Σουηδούς που επισκέπτονται, αγαπούν και γνωρίζουν καλά τη χώρα μας.

Σύμφωνα με την ψηφοφορία τα καλύτερα ελληνική νησιά είναι κατά σειρά: Κρήτη, Νάξος, Αμοργός, Κάρπαθος, Σάμος, Ρόδος, Τήλος, Σκιάθος, Σκόπελος και Σαντορίνη.

Malina 2014-04-02 21:07

Sv: Kalimera i Grekland
 
Underbart med intern beundran!

Monica P 2014-04-03 07:36

Sv: Kalimera i Grekland
 
Kul! Jag vidarebefordrade artikeln till Fb...lär ska stå i Expressen med.

Bea 2014-04-03 08:08

Sv: Kalimera i Grekland
 
Ha ha, vad roligt! Och jag förstod nästan hela texten...

Bea

semlan 2014-04-03 09:20

Sv: Kalimera i Grekland
 
Åh vad roligt Janne :)
och Bea, vad roligt!!!!

Anna

ouzakia 2014-04-03 09:38

Sv: Kalimera i Grekland
 
klapp_klap fb_gilla

karinafp 2014-04-03 09:55

Sv: Kalimera i Grekland
 
Den har vandrat runt flera gånger på FB, illustrerad med halv- och helnakna blondiner klädda i svenska flaggan... :eek:

Karin

Sunny12 2014-04-03 11:10

Sv: Kalimera i Grekland
 
Ja, vad roligt!! :)
MEN Ni som kan grekiska kan inte ni översätta texten så även vi som inte förstår kan ta del av det!!.. :rolleyes:

Monica P 2014-04-03 13:05

Sv: Kalimera i Grekland
 
Jag känner att min svenska börjar rosta, prepositionerna först, men så här står det ungefär:
De tio bästa grekiska öarna av svenskar som "kan",
framröstade av medlemmar i kalimera.se

Medlemmar i den svenska sajten kalimera.se röstade fram de tio bästa grekiska öarna och deras åsikt är att räkna med då denna sajt läses av svenskar som besöker , älskar och väl känner till vårt land.

Enligt omröstningen är de bästa grekiska öarna i denna ordning Kreta, Naxos, Amorgos, Karpathos, Samos, Rodos, Tilos, Skiathos, Skopelos och Santorini.

Beskrivningen, som också återges i den svenska tidningen Expressen, säger att Kreta är den största grekiska ön, Naxos har fantastiska stränder idealiska för vindsurfing samt idylliska byar. Man understryker naturens skönhet på Karpathos och de historiska sevärdheterna på Samos.Om Rodos sägs att det är den fjärde största ön i Grekland, med intensivt nattliv och nöjen och kulturellt arv. Man framhåller Skiathos som representant för norra Sporaderna, Skopelos därtill, där filmen "Mama Mia" spelades in. Man påpekar hur grön naturen är där, och hur blått havet är.

Sunny12 2014-04-03 14:19

Sv: Kalimera i Grekland
 
klapp_klap..Tack snälla Monica för översättningen!!.. :)

malou 2014-04-03 14:32

Sv: Kalimera i Grekland
 
Så herlig! :)
Jeg googlet på de to første linjene på gresk som Janne hadde i sitt innlegg - og kom til m a n g e andre nettsider :). Både Facebook-sider, blogger, aviser. Grattis, hvilke fin reklame _B-anana


fb_gilla

Netwolf 2014-04-03 17:20

Sv: Kalimera i Grekland
 
Va kul! :)

Yanna 2014-04-03 17:51

Sv: Kalimera i Grekland
 
Vad kul! Jag har faktiskt fått lämna ut mejladressen till Kalimera åt en grek!

Yanna

KR 2014-04-03 20:06

Sv: Kalimera i Grekland
 
Fantastiskt roligt!
Grattis Janne o tack för översättningen Monica.
//
KR

Kalimera 2014-04-04 16:08

Sv: Kalimera i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 329069)
Beskrivningen, som också återges i den svenska tidningen Expressen

Expressen hade samma lista samma dag. Lite lustigt. Länk till Expressen.

Tack Monica för översättningen, och tack för alla hurrarop. klapp_klap

zakka 2014-04-04 20:01

Sv: Kalimera i Grekland
 
[QUOTE=Kalimera;329141]Expressen hade samma lista samma dag. Lite lustigt. Länk till Expressen.

Var tvungen att inhandla ett exemplar av Expressens resebilaga idag pga de "16 heta grekiska öarna" Ang_elx Det var en trevlig tidning måste jag säga! Bäst var såklart "mittuppslaget" med tips från Greklandsexperten vi alla känner... klapp_klap Det bästa av allt var att upptäcka att vi kommer att vara i samma del av världen samtidigt i år... Tänk om det vore så väl att våra vägar korsades någonstans i den Cykladiska övärlden... Det hade varit SÅÅÅ roligt!!! _B-anana

Håller tummarna gör zakka ;)

LenaochJanis 2014-04-05 14:23

Sv: Kalimera i Grekland
 
Grattis! Så roligt!
Man kan väl även gratulera Grekland till att ha fått och få så mycket good will genom Kalimera.
/Lena

Masse 2014-04-05 15:11

Sv: Kalimera i Grekland
 
Grattis Janne & Camilla! klapp_klap
Välförtjänt beröm! Det känns väl bra att driva en verksamhet som gör både oss medlemmar och grekerna glada. Då har ju ni också anledning att vara glada.

:) Masse

kari 2014-04-05 15:33

Sv: Kalimera i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 329218)
Grattis Janne & Camilla! klapp_klap
Välförtjänt beröm! Det känns väl bra att driva en verksamhet som gör både oss medlemmar och grekerna glada. Då har ju ni också anledning att vara glada.

:) Masse

fb_gilla

Kalimera 2014-04-05 16:55

Sv: Kalimera i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av zakka (Inlägg 329165)
Bäst var såklart "mittuppslaget" med tips från Greklandsexperten vi alla känner... klapp_klap Det bästa av allt var att upptäcka att vi kommer att vara i samma del av världen samtidigt i år.

Jag köpte också Expressen igår. Något jag aldrig gör annars. Men är man med själv vill man ju kolla att det blev bra. :)

Vi kanske ses därnere. Då bjuder jag på choklad. :D

Citat:

Ursprungligen postat av LenaochJanis (Inlägg 329215)
Man kan väl även gratulera Grekland till att ha fått och få så mycket good will genom Kalimera.

Ja, det är extra roligt!

Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 329218)
Det känns väl bra att driva en verksamhet som gör både oss medlemmar och grekerna glada.

Det var just det där med att det var läsarnas förtjänst som var så kul denna gång. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT