Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Naxos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Bästa tavernan i Chora (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=37083)

Sunny12 2014-10-03 20:15

Bästa tavernan i Chora
 
Vilken eller vilka kan Ni rekommendera...och vilka ska jag undvika?

Sunny(som för första gången ska besöka Naxos nästa vecka)

Sunny12 2014-10-04 10:23

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Kanske jag formulerade frågan fel.. den "bästa" eller den "sämsta" kan förstås vara lite känsligt att diskutera här på forumet!

Eller det kanske är så att ALLA håller god kvalitet??.. :rolleyes:

Jag omformulerar min fråga, har ni någon favorittaverna i Choran på Naxos??

Sunny (direkt från Amorgos). :D

yannis 2014-10-04 11:26

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
På A Prokopis finns det i princip bar bra tavernor. Och billiga. Men det är ju där det.
Chora har vi ingen större erfarenhet av, men det har ju många andra här på forumet.
Birgitta.

kego 2014-10-04 14:23

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Hej!
Finns en mängd bra restauranger i Chora och ut mot Agios Georgios men om du vill äta i gamla stan så måste jag rekommendera Vasilis taverna. :) http://www.naxosrestaurant.gr/reviews.html
Mycket god mat o trevliga ägare/personal. Deras vitlöksbröd är bara ett måste klapp_klap
Hoppas du får det bra på Naxos (vår favorit-ö sedan 16 år).

Hälsningar
Kerstin

Oxi 2014-10-04 15:12

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Håller med Kego. Vasilis Taverna är ett mycket bra ställe. Gå in till Old Market och det är den första tavernan som dyker upp på vänster sida.
Utmed Paralian finns många bra tavernor. Meze2 har alltid fullsatt t e x,
det tyder ju på bra mat. Kan rekommendera deras krabbsallad och kycklingsallad.

Kalimera 2014-10-04 15:31

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Citat:

Ursprungligen postat av kego (Inlägg 344494)
så måste jag rekommendera Vasilis taverna.

Citat:

Ursprungligen postat av Oxi (Inlägg 344497)
Håller med Kego. Vasilis Taverna är ett mycket bra ställe.
Utmed Paralian finns många bra tavernor. Meze2 har alltid fullsatt.

Håller med er om Vasilis och Meze2. Jag gillar även Metaxi Mas som ligger nära Vasilis. När vi har varit på Naxos i november (tre gånger) har inte Vasilis haft öppet, men det har Meze2 och Metaxi Mas. Men Vasilis kanske har öppet i oktober.

Malina 2014-10-04 15:56

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Undvik för Guds skull Popis grill på hamnpromenaden!

Sunny12 2014-10-04 16:10

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
TACK, alla för Era tips!
Då har jag lite att gå på, men gillar att prova mig fram också, det lär ju finnas sååå många tavernor på Naxos.

Ska bli spännande att komma dit och strosa runt!

Sunny(direkt från ett blåsigt och kyligt Amorgos).. bye_bye

Kalimera 2014-10-04 16:50

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 344519)
Då har jag lite att gå på, men gillar att prova mig fram också, det lär ju finnas sååå många tavernor på Naxos.

Jo, det finns triljoner restauranger, tyvärr finns det inte triljoner bra restauranger. Vi brukar börja varje kväll på någon av ouzeriorna på hamnpromenaden innan vi går ut och äter. Dit går nästan bara greker, ibland är det levande musik, och stämningen kan vara fantastisk. Om vi inte börjar kvällarna där så brukar vi avsluta där innan vi går hem.

Sunny12 2014-10-04 16:57

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 344521)
. Vi brukar börja varje kväll på någon av ouzeriorna på hamnpromenaden innan vi går ut och äter. Dit går nästan bara greker, ibland är det levande musik, och stämningen kan vara fantastisk. Om vi inte börjar kvällarna så brukar vi avsluta där innan vi går hem.

Åh, det lät så mysigt.. älskar levande musik, kan behöva detta nu då Amorgos är nästintill heldött!!.. :)

Mahava 2014-10-06 12:49

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Finns flera bra ställen att att äta på i Chora, våra favoriter:

To Eleniko om du vill äta grillat.
Gillar du pizza så gå till Pizzadelia på "Fontän Torget" (mittemot Scirocco) de har bland de godaste pizzorna jag ätit i Grekland.
Gyros är kanon på To Ariston,


Jag gillade Meltemi förra gången men i år tycker jag inte det var så bra, kanske dålig dag i köket vem vet (men det var inte lika högt tryck på den som senast så ja vem vet) , Oasis var riktigt bra fortfarande,

vi käkade även en kväll på Sciroco helt ok, , det var bra men inte värt o köa för bord, för så fantastiskt var det inte, (vi hade tur en kväll o kunde glida in utan kö)

Ja det var väll de bästa ställena av de vi käka på i Choran, om man ska försöka jämföra med Tavernorna i A Prokopios var väll alla där lika eller bättre ovan utom The Taverna som var den klart sämsta av de vi åt på Naxos samt enda stället där vi blev besvikna, prisnivån mellan choran o A prokopios skilljde någon eller två eurosar på sin höjd, väldigt prisvärt äta ute på Naxos, middagen kosta ca 5-10 euro mindre i snitt jämfört med Santo för två o kvaliten är genomgående bättre :)

Det ligger en ny italienare i mitten på Hamnpromenaden som jag hört ska va bra , Si Mie eller något sånt, men den han vi alldri testa, (har svårt för hamnpromenaden har alldrig käkat bra där tyvärr, synd)

kari 2014-10-06 13:01

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Da vi, etter 8 år, var på Naxos, med familien i sommer, spiste vi et måltid på Scirocco, hadde jo lest s å mange anbefalinger, både her i Forumet og ellers :)
- og maten var god den :)
Vi slapp å stå i kø, selv om dette var midt i juli. Årsaken var sikkert at vi spiste middag tidlig :)
Vanligvis spiser vi ( Arne og jeg) som de fleste grekere, seint, men noen av oss hadde spist en f o r liten lunsj og var sultne ekstra tidlig, så på Sciroccio spiste vi rundt kl 19 - 1930.

Vi sto liten stund utenfor, hadde bl a lest litt på menyen, da så vi noe som kanskje er vanlig? Men som vi ikke har sett før...., de byttet ut menyene!
De "nye" hadde litt høyere priser:confused:

Er det vanlig med pris forskjell på de samme rettene til lunsj og middag ?

Mahava 2014-10-06 13:28

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Citat:

Ursprungligen postat av kari (Inlägg 344691)
Da vi, etter 8 år, var på Naxos, med familien i sommer, spiste vi et måltid på Scirocco, hadde jo lest s å mange anbefalinger, både her i Forumet og ellers :)
- og maten var god den :)
Vi slapp å stå i kø, selv om dette var midt i juli. Årsaken var sikkert at vi spiste middag tidlig :)
Vanligvis spiser vi ( Arne og jeg) som de fleste grekere, seint, men noen av oss hadde spist en f o r liten lunsj og var sultne ekstra tidlig, så på Sciroccio spiste vi rundt kl 19 - 1930.

Vi sto liten stund utenfor, hadde bl a lest litt på menyen, da så vi noe som kanskje er vanlig? Men som vi ikke har sett før...., de byttet ut menyene!
De "nye" hadde litt høyere priser:confused:

Er det vanlig med pris forskjell på de samme rettene til lunsj og middag ?

Hm mdet har jag iaf inte tänkt på att man skulle byta menyer o priser mellan lunch och middag så tror inte jag sett det nej

JohnS 2014-10-06 13:50

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Corner Grill var et meget enkelt sted med god grillmat. De har visstnok flyttet opp tl torget nå, og har byttet navn. Er det noen som kan hjelpe meg med det nye navnet, jeg har glemt det, men det er visst et "dobbelt-navn", altså samme ordet to ganger. De har hatt de beste gyros, har jeg blitt fortalt, men de gangene jeg har besøkt stedet, har det vært for å spise deres grillede lever, som grekerne er dyktige med, men som så altfor sjelden står på menyen på turist-tavernaene.

Sunny12 2014-10-06 18:53

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
TACK..igen för fler bra tips!.. klapp_klap

Sunny(imorgon är jag där).. bye_bye

Mahava 2014-10-07 08:22

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Citat:

Ursprungligen postat av JohnS (Inlägg 344695)
Corner Grill var et meget enkelt sted med god grillmat. De har visstnok flyttet opp tl torget nå, og har byttet navn. Er det noen som kan hjelpe meg med det nye navnet, jeg har glemt det, men det er visst et "dobbelt-navn", altså samme ordet to ganger. De har hatt de beste gyros, har jeg blitt fortalt, men de gangene jeg har besøkt stedet, har det vært for å spise deres grillede lever, som grekerne er dyktige med, men som så altfor sjelden står på menyen på turist-tavernaene.

Gyro Gyro kanske, precis till höger om Pizzadelia var det ett gyrosställe som jag har för mig hette så (eller så blandar jag namnet med något annat ställe, men det var et Gyrosställe) satt liksom på Pizzadelia en hel del Greker där ,

El Gringo 2014-12-29 00:41

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Det stemmer at Angelo som drev Corner har flyttet opp til torget og kalt det nye stedet Gyro-Gyro.
Vi var innom der i fjor og maten er fortsatt veldig god.
Kleftiko Chicken og Kleftiko Pork var utrolig god.
Gyrosen er fortsatt den samme gode som vi kjenner fra Corner.

Anna Pernilla 2015-01-02 21:28

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Om man skal fira en speciell födelsedag, är det då till Vassilis man bör gå? Planerar redan augustis semester, så här i tråkiga januari ;)

zakka 2015-01-03 21:00

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Jag skulle själv jättegärna fira vilken speciell födelsedag som helst på Vassilis!!! 😉 Väldigt trevlig taverna med jättegod mat! Vi har ätit där flera gånger och kommer alldeles säkert att återvända!

Mvh zakka

kize 2015-01-04 08:36

Sv: Bästa tavernan i Chora
 
Tycke och smak är ju så olika, jag skulle inte välja Vassilis. Vi har ätit där flera ggr genom åren o vill verkligen påstå att det var bättre förr. Sist vi åt där var betjäningen nonchalant, verkade inte alls ha i åtanke att göra det trevligt för sina gäster. Gången innan fick vi inte det vi beställde och man var frågande till varför vi inte var nöjda! En av våra svärsöner önskade vegetarisk mat och det han fick på sin tallrik var det sämsta som har presterats i den vägen på våra grekiska resor. Allt var svart eller mörkt, såg direkt otrevligt ut! Vi går aldrig tillbaka till Vassilis som enligt vårt sätt att se det lever kvar på gamla meriter.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT