Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ordet är fritt (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=18)
-   -   presentförslag! (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5410)

*SoFiA* 2006-07-13 19:21

presentförslag!
 
Någon som kan ge mig lite tips på en liten present. ska på besök till en kompis i grekland och tänkte ha med mig en liten gåva. något litet + något som symboliserar sverige.
alla förslag välkomna
mvh sofia

Peter 2006-07-13 20:33

Sv: presentförslag!
 
Glasgrejer från Kosta-Boda är alltid uppskattade. En helgjuten är tung, men den lär inte gå sönder under resan... K-B, och allt nordiskt glas, kostar skjortan där nere och anses vara rätt exklusivt.

Sitter själv i samma sits då en av mina gamla vänner har gått och gift sig, och jag vill ta med en bröllopsgåva ner till dem i Sept.... Jag funderar på att ta med en sådan där Itallavas med de märkliga krumbukterna... Men hur får man med sig en sådan utan att den går sönder...?

Fler tips någon?

Peter

mkh 2006-07-13 21:13

Sv: presentförslag!
 
Osthyvel

Jag har en moster som bor i Tyskland och vid det här laget har hela hennes bekantskapskrets osthyvlar... De tycker att det är en fantastisk uppfinning.

Med all god ost som finns i Grekland borde det fungera där också...

Fast det kanske inte är det enda man tar med :p

/Marianne

bon 2006-07-13 23:57

Sv: presentförslag!
 
Morakniv,
jag har gett bort några och de brukas flitigt, dock endast vid fredliga tillfällen. Kepsar är också populärt.

Birgitta

Eva L 2006-07-14 07:59

Sv: presentförslag!
 
Är det en dam eller herre som ska ha gåvan?

Eva

Netwolf 2006-07-14 08:39

Sv: presentförslag!
 
Citat:

Ursprungligen postat av *SoFiA*
något som symboliserar sverige.

Skulle vara ett paket mellanmjölk då, eller möjligen en kölapp!:D

Nä, skämt åsido. Vad kan man anse som svenskt? Uppfinningar som osthyveln och skiftnyckeln kan symbolisera Sverige. Varför inte något som repesenterar vår ursprungsbefolkning - samerna? Kanske en samekniv istället för morakniv? Lägg den inte i handbagaget, bara!

kirtor 2006-07-14 08:53

Sv: presentförslag!
 
Uppfinningar som osthyveln?!?!?!?! - DEN ER NORSK!!!!!!!!

Netwolf 2006-07-14 09:04

Sv: presentförslag!
 
Ok, då. Jag var inte helt säker, men jag chansade.:o Å andra sidan så föddes uppfinnaren 1889, och då var ju Sverige & Norge i union. Så lite halvsvensk, kanske man kan säga att han varAng_elx

KosAnn 2006-07-14 09:11

Sv: presentförslag!
 
Vi brukar ta med oss presenter från Kosta-Boda eller Orrefors. Garanterat uppskattat. :) Tungt att bära på men, man kan hitta små saker som inte är så dyra. För det mesta brukar det bli ljusstakar i glas. Inte snöbollarna bara, eller så kanske det är lite kul. :D
Dalahästen kanske. (då kanske de undrar vad det är för byfånar som bor i Sverige? flabb_flab ) Hahahahahaa...

Moster 2006-07-14 10:09

Sv: presentförslag!
 
Vi brukar alltid ha med oss minificklampor, till familjen på "vårt" hotell! Dom går åt som smör i solen. Hela familjen är fullständigt pryl-tokiga, ju mindre grejjor desto bättre.

Moster :)

kirtor 2006-07-14 12:32

Sv: presentförslag!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf
Ok, då. Jag var inte helt säker, men jag chansade.:o Å andra sidan så föddes uppfinnaren 1889, och då var ju Sverige & Norge i union. Så lite halvsvensk, kanske man kan säga att han varAng_elx

OK da!

malou 2006-07-15 20:34

Sv: presentförslag!
 
Citat:

Ursprungligen postat av kirtor
Uppfinningar som osthyveln?!?!?!?! - DEN ER NORSK!!!!!!!!

Jaha... Det har jeg bragt merd som gave i Frankrike - men forsto noen hva ostehøvelen skulle anvendes til? Absolutt ikke, selv med forklaring. Ost skulle serveres stor og fet og i tykke skiver. Aner ikke om den er i bruk.

inkfish 2006-07-15 23:52

Sv: presentförslag!
 
Citat:

Ursprungligen postat av malou
Det har jeg bragt merd som gave i Frankrike - men forsto noen hva ostehøvelen skulle anvendes til? Absolutt ikke, selv med forklaring. Ost skulle serveres stor og fet og i tykke skiver.

Fast det är väl inte så konstigt. Att vi vill ha tunna ostskivor behöver ju inte innebära att resten av världen vill det:o

Admirala 2006-07-16 10:02

Sv: presentförslag!
 
Citat:

Ursprungligen postat av inkfish
Fast det är väl inte så konstigt. Att vi vill ha tunna ostskivor behöver ju inte innebära att resten av världen vill det:o

flabb_flab flabb_flab flabb_flab Men den lager også lekre, lange agurkskiver som gjør seg godt i salat...

Mht gave, så har vi ofte tatt med bøker om Norge, sånne med masse flotte bilder i. Vi har også brent cd'er med norsk musikk, inkludert hjemmelaget cover. Og Jarlsberg-ost, som finns i Hellas, men er dyr. (Det er den igrunnen i Norge ogsåflabb_flab )

Anna Pernilla 2006-07-16 10:45

Sv: presentförslag!
 
Har samma "problem" varje gång jag skall hälsa på mina vänner i Grekland:o .Mest uppskattat har varit glassakerna.Har haft med mig allt från Absolut till tjusiga guideböcker.Små troll gillade barnen.Min väninna i Aten köpte med sig en osthyvel när hon hälsade på mig här.Hon älskar den!En del vill jag skall ta med mig lax...men det tycker jag blir för krångligt:o .

Eva L 2006-07-16 10:52

Sv: presentförslag!
 
Glas och smycken är säkra kort. Vem vill inte ha ex ett fint Eva Attling smycke om det är en dyrare gåva som ska ges bort eller ett sameslöjdsinspirerat från Jokkmokks tenn som även gör smycken i modern design. Sandbergs silversmycken är också mycket fina.

Eva

Busan 2006-07-17 18:37

Sv: presentförslag!
 
En dum fråga bara ang. osthyvel. Jag trodde att eftersom de har IKEA att man kunde köpa en på plats och slippa släpa med en hemifrån. Har de inte osthyvlar på IKEA i Grekland?

Klick 2006-07-18 10:07

Sv: presentförslag!
 
Kanske nåt från Höganäs keramik....

Gita 2006-07-18 10:30

Sv: presentförslag!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Busan
En dum fråga bara ang. osthyvel. Jag trodde att eftersom de har IKEA att man kunde köpa en på plats och slippa släpa med en hemifrån. Har de inte osthyvlar på IKEA i Grekland?

IKEA finns i Aten, men inte ute på öarna...

Rökt/torkat renkött är exotiskt (och gott). Kepsar skulle jag kanske inte ta med, det finns ju att köpa där i mängder, och mycket billigare än här hemma. (Sönerna köper alltid ett par när vi är i Grekland).

Andra förslag: en vacker scarf, ett smycke, slipsnål, en löpare (= duk)...

Elisalinn 2006-07-18 11:20

Sv: presentförslag!
 
Citat:

Ursprungligen postat av *SoFiA*
Någon som kan ge mig lite tips på en liten present. ska på besök till en kompis i grekland och tänkte ha med mig en liten gåva. något litet + något som symboliserar sverige.
alla förslag välkomna
mvh sofia

Våra grekiska vänner på Lefkas har "lärt" sig uppskatta både matjesill och prästost. Vi tog med lite på skoj för några år sen och det blev verkligen populärt, så nu släpar vi med oss prästost och sill hemifrån och tar med fetaost och annat gott hem, kulturellt utbyte._B-anana


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT