Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Chaniakusten (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=47)
-   -   Agii Apostoli (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=14866)

Erika74 2008-06-03 19:10

Agii Apostoli
 
:pHejsan.
Jag och min man med våra två barn ska till hotellet Anais Summerstar.
Jag undrar om det är någon som varit där eller i närhetn som kan rekomendera restauranger m.m.
Läste att man kan handla på Lidl på Agii Apostoli, vet någon om det är i närheten av vårat hotell?
Första gången på Kreta så jag tar gärna emot tips om utflykter m.m.
Vi åker med apollo o ingen av oss har körkorty kanske jag ska tillägga.
Tacksam för tips

Maila gärna: erika_f_74@hotmail.com

Erika

ulrikas 2008-06-04 07:50

Sv: Agii Apostoli
 
Hej. Trist att du inte får några svar. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, vi åker till Kalamaki den 19 juni. Vet inte så mkt om någon av orterna längs Chaniakusten och tycker att det vore kul om någon svarade ;)
/Ulrika

Argyris 2008-06-04 08:08

Sv: Agii Apostoli
 
Hej,

nu få du lite svar.
Lidl är inom 500-750 m.
3 härliga badvikar finns
Det finns en hel del tavernor, kan tyvärr inte uttala mig om kvalitet eller pris.
Bus till Chania gå från huvudgatan (även buss till Platanias / turist getto).

/Nico

Sassa Ö. 2008-06-04 09:23

Sv: Agii Apostoli
 
Hej!
När jag åkte till Chania första gången 2004 satt jag ofta och länge och sökte i gamla inlägg för att hitta bra tips.Hittade en massa bra information som jag drog ut och jag hade med mej en tjock bunt som vi använde oss av,det var där jag hittade Markos som är min absoluta favoritrestaurang numera när jag återvänder...Så jag tror helt enkelt att det är så man får göra om man vill veta nåt....:)

Ha en härlig resa! Sassa bye_bye

ulrikas 2008-06-04 09:59

Sv: Agii Apostoli
 
Jag har sökt och läst gamla inlägg. Många av dom är gamla och det vore kul med t ex lite restaurangtips som är aktuella _B-anana
/Ulrika

Levi 2008-06-04 14:51

Sv: Agii Apostoli
 
Hej,

jag är på Anais Summerstar just nu och trivs mycket bra. Vi kom för tre dagar sedan och skall stanna i två veckor. De två första dagarna har vi främst stannat på hotellet dagtid och simmat i poolen. Det är en bra pool som är hyfsat stor + en barnpool där vår minsting (2,5 år) trivs bra. Idag har vi varit på stranden. Lite blåsigt men härligt!

I samma byggnad som hotellet (alldeles utmed poolen) finns en "minimarket" med det mesta man behöver. Allt från frukostmat (inkl svenskt hårdbröd) till glass, godis etc. Det finns också en pub/restaurang i hotellet där man kan stanna och äta om man någon dag inte orkar leta någon annan restaurang. Vi har ätit lunch där två dagar - bekvämt när man har små barn.

Hotellet känns frächt och personalen trevlig, de flesta verkar kunna svenska eller norska.

Lidl ligger nära, knappt 10 min promenad. Bredvid ligger dessutom en mycket större matbutik (INKA) som har ett mycket bra utbud (dock dyrare än Lidl). Ännu närmare (5 min promenad) ligger ett STORT leksaksvaruhus (JUMBO) där vi redan hunnit handla diverse lekasker.

Vad gäller restauranger så har jag ännu inte några bra tips. Vi har gått 20 min västerut för att komma till "centrum" av Agia Apostoli och ätit på två olika restauranger. Men ingen av dem var särskilt märkvärdig om jag skall vara ärlig.

Så här långt är vi mycket nöjda med det mesta på vår resa. Hotellet över förväntan, poolen stor, stranden (400 m bort) fin, vädret underbart. Dock verkar det som att vi får söka oss in till Chania för att få ett större utbud av restauranger.

Erika74 2008-06-04 15:44

Sv: Agii Apostoli
 
Tack så hemskt mycket för svaren, speciellt till dig Levi:)
Har kollat runt på gamla inlägg med men nu fick jag alla svar jag vill ha så jag är nöjder _B-anana

Kirsi 2008-06-04 19:14

Sv: Agii Apostoli
 
Bra med lite uppdaterade svar. Har också letat i forumet. Jag åker den 22/6 med mina döttrar, 6 och 16. Vi ska bo i Chryssi Akti, Hotell Stellina Village. Chryssi Akti ligger inte långt från Agii Apostoli. Tacksam för info om hotellet och stränder i Chryssi Akti. :)

Levi 2008-06-05 22:26

Sv: Agii Apostoli
 
Stelina Village ligger nästan precis bredvid Anais Summerstar, 50 m närmare havet. Det ser också ut att vara ett bra hotell, men jag har inte (ännu) varit inne där och spanat.

Idag promenerade vi in till Chania (och sedan tillbaka) det tog ca 50 minuter enkel väg (med en sittvagn där vår son åkte). Det var en trevlg promenad men bitvis lite väl trafikerade gator. Nästa gång tar vi bussen istället.

Ikväll åt vi middag på en restaurang i Agii Apostoli som heter Ozon. Den kan rekommenderas. God mat och trevlig personal!

Imorgon blir det ännu en dag på stranden! :)

UlfWiman 2008-06-07 22:36

Sv: Agii Apostoli
 
Hej Levi
Ozon är mitt stamhak då jag bara bor tre minuter därifrån. Jag känner Giorgos och Elena samt deras barn mycket väl. Har blivit inbjuden till en massa privata fester med dom som bröllop och dop. Du kan ju kika på min bildlänk, finns under Uffes hörna.

Uffe

Wardakis 2008-06-08 08:56

Sv: Agii Apostoli
 
Citat:

Ursprungligen postat av ulfwiman (Inlägg 132779)
Ozon är mitt stamhak då jag bara bor tre minuter därifrån.

Härligt Uffe att du är på Kreta igen. Ser fram emot din blogg!
Gunilla

ulrikas 2008-06-08 10:01

Sv: Agii Apostoli
 
Om det är gångavstånd från Kalamaki till A apostoli så tar vi en promenad dit och provar Ozon! Nu är det 10 dagar kvar till avresa _B-anana
Längtar så efter att bada!

/Ulrika

Meidell 2008-06-08 15:47

Sv: Agii Apostoli
 
Både Anais Summerstar og Stelina Village ligger i Chryssi Akti.. Bare 100 meter fra det som etter min mening er den fienste og mest barnevennlige stranden på Chania-kysten.

Har selv feriert i Chryssi Akti to ganger tidligere og da bodd på et flott (og billigt) hotell som heter Theo`s village. Chryssi Akti er den perfekte plass om man ønsker å feriere i rolige omgivelser men samtidig ha kort vei til Chania med alt byen har å by på. Like ved de to nemnde hoteller går det 2-3 busser i timen inn til Chania fra tidlig formiddag til sent på kveld.

Som sagt i tidligere innlegg ligger det to store matbutikker (Lidl og INKA) om man går ca. 10 minutter i retning Agii Apostoli, Platanias. Om man går 10 minutter andre veien (mot Chania) finner man en annen stor matbutikk (Champion). Om man har med seg barn eller ønsker å kjøpe noe til barn bør man absolutt også ta en tur innom JUMBO. Et enormt kjøpesenter som har det meste til barn - leker, barneutstyr, klær osv. - til en brøkdel av det man betaler i Norge.

Den store ulempen med Chryssi Akti er derimot at det ikke er så mye å velge mellom når det kommer til spisesteder. Man har jo en del hoteller som har brukbare restauranter - bl.a. Anais, Stellina Village og Triton - men ellers må man nesten ta turen i retning Agii Apostoli som tar ca. 10-15 minutter å gå eller oppsøke Chania. Det er heller ikke det store utvalget i den tavernaen man finner på stranda.

Birgitta63 2008-06-08 15:56

Sv: Agii Apostoli
 
Citat:

Ursprungligen postat av ulfwiman (Inlägg 132779)
Hej Levi
Ozon är mitt stamhak då jag bara bor tre minuter därifrån. Jag känner Giorgos och Elena samt deras barn mycket väl. Har blivit inbjuden till en massa privata fester med dom som bröllop och dop. Du kan ju kika på min bildlänk, finns under Uffes hörna.

Uffe

Hej Uffe! Borta bra men hemma bäst. Tittade på bilder från Ozon.....ett fint och mysigt ser jag. Ligger det på vänstra sidan eller högra om man kommer från Kato Stalos? Vi ska ju dit igen men nu ska vi bo hos Dimitrios din vän.
Birgitta 63

UlfWiman 2008-06-09 12:08

Sv: Agii Apostoli
 
Hej Birgitta
Det ligger på vänstra sidan från Stalos.
Åk bussen och kliv av vid Y-korset till Daratso. Gå över vägen och ca 75m tillbaka. Då blir det på höger sid ca 100m ner mot stranden. Ozon ligger på höger sida på gatan efter House of Dionysos(lyxhotell).
Tips(undvik Kristoffers), jag har fått kall mat 3 gånger där tillsammans med vänner. Jag postar en karta. På kartan finns även Farmers house på nästa gata. Kan vara lite svajig men för det mesta bra.

Uffe

Birgitta63 2008-06-09 13:37

Sv: Agii Apostoli
 
Hej Uffe! Tack för din vänlighet och vill bara säga att du är en snäll prick som tar dig an oss. Har nu skrivit ut kartan och längtar förfärligt ner men har ju bara 82 dagar dit. Planerar var vi kan fira min mans 50 årskalas och där är gott om smultronställen.
Ha det så bra önskar Birgitta 63 .bye_bye

june 2008-06-10 10:56

Sv: Agii Apostoli
 
Uffe, vad roligt att du är tillbaka på Kreta!! Har du flyttat tillbaka till "dina" gamla trakter eller? Jag fick för mig att du fixade en lägenhet i Nea Xora eller är jag fel ute?:)//June

UlfWiman 2008-06-10 11:27

Sv: Agii Apostoli
 
Hej June och Bosse.
Jag är nere inkognito i 7 dagar för alla gillar inte att jag är här. Jag ska kolla runt lite och träffa Antonis.
Han har något på gång med data och jag bor fritt i min första lgh på ön.

Uffe

Levi 2008-06-14 23:50

Sv: Agii Apostoli
 
Hej igen alla,

nu är väskorna packade - imorgon reser vi hem efter två härliga veckor på Kreta.

Eftersom denna tråd inleddes med en fråga om hotellet Anais Summerstar, så vill jag än en gång understryka att vi haft det mycket bra på detta hotell.

Fin pool, bra barnpool, oväntat bra mat (helt i klass med flera andra restauranger vi besökt), nära till stranden, affären, busshållplatsen etc. rent och frächt med bra service. Väldigt familjevänligt! Desutom ett stort plus att de visar EM-fotbollen på storbild! Ikväll var det många svenskar här som såg matchen mot Spanien.

Vi har promenerat runt och spanat in flera av hotellen i närheten och tror inte att vi hade trivts bättre någon annanstans, även om det förstås finns flera andra fina hotell i närheten. Stellina Village/Royal ser exempelvis väldigt fräscht ut, men det är å andra sidan ett annat koncept eftersom det är så storskaligt.

Detta var min tredje resa till Kreta - och det klart bästa hotellet jag bott på. Nu väntar den svenska sommaren - den är också ganska bra. Men jag kommer att sakna värmen och den goda maten...

ALba 2008-06-15 11:57

Sv: Agii Apostoli
 
Hej, vi har kommit hem från Kreta för ett par dagar sedan, bodde på Ellina village i Chryssi Akti, mycket mysigt hotell. Ligger väldigt nära Anais där ni skulle bo.
Det är lite dåligt med restauranger just precis i det området, men jag vill ge några tips på bra ställen inom gångavstånd: om ni går upp till stora vägen och sedan till höger, till stora korsningen förbi Inka (förövrigt vill jag säga att den affären är toppen, jämfört med Lidl som ligger mittemot), sedan svänger ni upp i en backe på andra sidan vägen där finns en jättebra rest som heter Dimitris o Sakis, prova deras gyrostallrikar, ni är mätta och belåtna efter den kan jag säga! Deras husets röda vin tyckte vi också var både gott och billigt.
Sedan finns också en restaurang som är jättetrevlig att gå till särskilt på torsd och lördagar då det är grekiska dansare där, ni får dansa med också om ni vill! Stället heter Farmer´s house, ligger i Daratso, gatan upp från stranden. Ett tredje ställe där jag verkligen kan rekommendera deras kalamares är Andreas taverna, ligger nära fotbollsplanen i Daratso.

När vi promenerade in till stan, vilket vi gjorde flera gånger, gick vi via stranden, sedan kan man gå upp och gå efter en "väg" ovanför stranden, då blir det både närmare och ni slipper all trafik motför att gå efter stora vägen. Vi hade barnvagn med och en liten bit var vi tvungen att bära den, men det är bara efter den första stranden som kommer efter Golden sands (som är "er" strand). Det är mysigt att gå den vägen när ni väl kommit in till staden, det är värt mödan, jättemysigt när man väl kommit in till stadsstranden Nea chora och hela vägen in till hamnen.

Lyckost er som har resan kvar!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT