Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ios (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=103)
-   -   Ios eller Sifnos i mitten av September? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=36779)

Thira 2014-08-14 10:13

Ios eller Sifnos i mitten av September?
 
Har väldigt svårt att välja vilken av öarna jag ska besöka innan pärlan Amorgos.
Från Ios såg jag att Skopan går på söndagar till Amorgos och det är ju så klart en stor fördel.
Är det någon med erfarenhet även av Sifnos som kan råda lite här.

Har inga krav på stränder etc. mer i så fall en önskan om lite liv på ön (öppna tavernor, kanske någon musikbar etc) trots mellansäsong. Vad gäller kortare vandringar så förstår jag det som att de båda öarna är ganska likvärdiga?

Eller finns det någon som har tips på en helt annan ö att besöka i samband med Amorgos?

Eva L 2014-08-14 10:29

Sv: Ios eller Sifnos i mitten av September?
 
Det är ju ganska olika öar du väljer mellan. Sifnos är betydligt lugnare och tystare. Jag har varit på båda och de är till sin karaktär helt olika. Köp Jannes E-guider om öarna så får du kanske en bättre uppfattning. Jag tycker inte heller att de är jämnförbara ur vandringssynpunkt som du skriver.

Eva

inkfish 2014-08-14 10:30

Sv: Ios eller Sifnos i mitten av September?
 
Jag var på Sifnos de tre första veckorna i september förra året. Bodde i pyttelilla Faros och tavernorna var öppna hela tiden, så när som på taverna Chrysopigi borta vid det lilla klostret, den drog igen på kvällstid medan jag var där.

Det var dock klar nu-är-säsongen-snart-slut-stämning i luften, tavernaägarna pratade om att dra igen osv. Så om du vill ha liv avråder jag nog i alla fall från Faros, du åker väl ner när jag åker hem, om jag minns rätt.

Mest liv så sent är det nog i hamnbyn Kamares och huvudbyn Apollonia. Från Apollonia har du dock inte gångavstånd till bad.

Kalimera 2014-08-14 10:44

Sv: Ios eller Sifnos i mitten av September?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Thira (Inlägg 340785)
Har inga krav på stränder etc. mer i så fall en önskan om lite liv på ön (öppna tavernor, kanske någon musikbar etc) trots mellansäsong. Vad gäller kortare vandringar så förstår jag det som att de båda öarna är ganska likvärdiga?

Det är klart mer liv och rörelse på Ios, men när det gäller vandringar passar Sifnos mycket bättre än Ios.

Thira 2014-08-14 11:13

Sv: Ios eller Sifnos i mitten av September?
 
Tack för svar.
Nu skäms jag lite över att jag inte tänkte på att beställa Sifnos-guiden här på Kalimera. Självklart ska jag göra det.
Alla de guider jag beställt hittills har varit super Janne!
Tack för dem.

Kalimera 2014-08-14 14:42

Sv: Ios eller Sifnos i mitten av September?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Thira (Inlägg 340803)
Alla de guider jag beställt hittills har varit super Janne!
Tack för dem.

Tack själv. klapp_klap


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT