Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Dodekaneserna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kassos (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1956)

Elisabet 2005-09-14 12:07

Kassos
 
Jag såg några bilder från Kassos och staden ser jättefin ut, så jag blev nyfiken på att veta lite mer om ön. Ni som har varit där, kan ni inte berätta lite och helst då om resten av ön, alltså inte främst om staden. Vad finns mer att besöka? Vackra/intressanta platser, byar, stränder? Vandringar?
Jag har läst det som nämns i resebreven om ön, men skulle vilja mycket mer!

Kalimera 2005-09-26 13:42

Sv: Kassos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet
Jag såg några bilder från Kassos och staden ser jättefin ut, så jag blev nyfiken på att veta lite mer om ön. Ni som har varit där, kan ni inte berätta lite och helst då om resten av ön, alltså inte främst om staden. Vad finns mer att besöka? Vackra/intressanta platser, byar, stränder? Vandringar?
Jag har läst det som nämns i resebreven om ön, men skulle vilja mycket mer!

Jag fick idag ett mejl från en läsare som precis kommit hem från Kassos, han skrev att Kassos "var en synnerligen positiv överraskning". Ska höra med honom om han vill skriva lite om ön.

Elisabet 2005-09-26 14:50

Sv: Kassos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera
Jag fick idag ett mejl från en läsare som precis kommit hem från Kassos, han skrev att Kassos "var en synnerligen positiv överraskning". Ska höra med honom om han vill skriva lite om ön.

Det vore toppen! Hoppas!!! :)

Kalimera 2005-09-27 12:41

Sv: Kassos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet
Det vore toppen! Hoppas!!! :)

Har nu skrivit och frågat. Hoppas också!

Birger 2006-01-22 15:10

Sv: Kassos
 
Besökte Kassos några dagar i September 2005. Som sagt en mycket positiv överraskning. Här bor drygt tusen människor men antalet mer än fördubblas under sommaren av hemvändande kasioter i förskingringen och en minde del turister.
Hamstaden Fry (uttalas Fri), som förmodligen har grekiska övärldens största hamnpir, är prydlig och mysig med ett extra plus för den gamla hamnen Bouka. Taverna Milos vid nya hamnen rekommenderas varmt.
Förutom Fry finns ytterligare fyra byar på Kassos: Panagia, Poli, Arvanitochori och Agia Marina. Man kan sig runt med buss och besöka alla byarna på en dag. Rekommenderas!
I och runt Fry finns ett dussintal olika boenden med de är svåra att upptäcka pga dålig eller obefintlig skyltning. Fråga på resebyrån vid hamnen eller i kafeet vid Bouka.
Badstränder är det ont om men det finns en hyfsad sandstrand vid hamnen Emporios, ca 500 m Ö om Fry. På väg till flygplatsen finns ytterligare ett par små stränder.
Till Kassos tar man sig med båt från Karpathos eller Sitea på Kreta. Ett par, tre turer per vecka beroende på årstid. Man kan även flyga från Katpathos. Förmodligen en av världens kortaste reguljära flighter, 20 min inklusive in- och uttaxning.
Inga storslaga sevärdheter men byarna, ett kloster och ett par intressanta grottor kan nämnas.
Till Kassos åker man om man vill bort från turistströmmarna och i stället uppleva den äkta grekiska atmosfären. Vi kommer definitiv att återvända.

bye_bye Birger

Elisabet 2006-01-22 16:08

Sv: Kassos
 
Den som väntar på nåt gott osv - ett uttryck som härmed har blivit bekräftat :)
Tack för den fina beskrivningen av Kassos! Låter som en perfekt ö att lägga på ö-nskelistan!

Mikke 2006-01-22 20:20

Sv: Kassos
 
...har för mej att Karinafp tog den nya färjan över till Kassos från Finiki förra året och skrev nåt om det.Har också för mej att den går varje dag.Man kan visst ta med sej en moppe eller scooter på båten.Det ska jag testa....nån gång.:D
Mikke
(KfK)

karinafp 2006-01-22 20:42

Sv: Kassos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Mikke
...har för mej att Karinafp tog den nya färjan över till Kassos från Finiki förra året och skrev nåt om det.Har också för mej att den går varje dag.Man kan visst ta med sej en moppe eller scooter på båten.

Jodå, det stämmer alltihopa. Skrev om det i resebrevet. Det är en stor båt, tar säkert hundratalet passagerare. Ser ut som en Waxholmsbåt....;) Går utmärkt att ta med moppe. Annars finns det moppar att hyra på Kassos. Och två internetcaféer, för direktrapporter... :rolleyes:

Mikke 2006-01-22 22:16

Sv: Kassos
 
....kanon!
Då kom jag ihåg rätt för en gångs skull...:D
Mikke

Birger 2006-01-23 21:59

Sv: Kassos
 
Det bör kanske förtydligas att båten som går mellan Finiki och Kassos är mera en utflyktsbåt och definitivt ingen färja. Dock helt ok om vädrets makter står bi.
Under lågsäsong går den dock endast om passagerarantalet är stort nog.

Birger

Mikke 2006-01-24 00:49

Sv: Kassos
 
..."färja" i betydelsen farkost som går i linjetrafik mellan bestämda hamnar på angivna klockslag vare ja mena....:D
Mikke

Elisabet 2006-04-02 14:02

Sv: Kassos
 
Jag hittade ett intressant reportage om Kassos i DN:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2

winther 2006-04-02 17:08

Re: Kassos
 
Denne øya legger jeg til på ønskelista mi! Herlig lesning,får Hellassug i magen:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT