Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Rakomelo med kryddnejlika (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=44101)

Kalimera 2020-10-18 17:00

Rakomelo med kryddnejlika
 
Jag skrev i ett annat inlägg om rakomelo. Här kommer en liten påminnelse om vad det är: Rakomelo är en kombination av raki och honung och olika örter och kryddor, det kan vara kryddnejlika eller kanel, och ibland även lokala örter. Rakomelo kan serveras både varm och kall och anses vara bra för matsmältningen, och om man har hosta.

https://www.kalimera.se/bilder/grekl...melo-kreta.jpg


På bilden ser ni rakomelo med kryddnejlika som serverades kall till en bjudefterrätt i Chania på Kreta. Även rakomelon var ”on the house”, som det ofta är på Kreta. Det är sååå gott!

Netwolf 2020-10-18 18:18

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Undrar om det inte hjälper mot covid med... ;)

yannis 2020-10-18 20:10

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Jag får alltid en flaska rakomelo med mig hem från Paleochora. Ekaterinas hemmagjorda, gjord på både kanelstång och kryddnejlika, samt naturligtvis honung.
Jag kommer till Paleochora om 6 dagar, så då vankas det den ädla drycken.
Just nu sitter jag på Atens flygplats och väntar på flyget till Chania.

Birgitta.

Catlady 2020-10-18 21:43

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Rakomelo är gott, har en liten flaska i kylen sedan sist i Paleochora. Har sparat den till "tuffa tider" och det kan man väl säga att det är nu.. :eek:
Birgitta, ha det alldeles underbart och hälsa fina Paleo från oss som inte kom iväg.
Catlady, som saknar och längtar........snyft_drop

Masse 2020-10-18 22:19

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Synd att förstöra en sån god dryck som raki med honung tycker jag!

Masse

Netwolf 2020-10-19 09:36

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 433203)
Synd att förstöra en sån god dryck som raki med honung tycker jag!

Masse

Raketbränsle som herr Arne plägade säga. Enligt honom en rysansvärd dryck :)

Raki får verkligen tårna att krulla på sig, men däremot tycker jag honung bara förfullständigar en dylik kanna dryckjom.

På kanarieholmarna har man t ex honungsrom (Ron Miel), som är fantastisk god. Både varm och isad. Lite som vår svenska punsch faktiskt.

/Netwolf

Masse 2020-10-19 13:19

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 433207)
Raketbränsle som herr Arne plägade säga. Enligt honom en rysansvärd dryck :)

Raki får verkligen tårna att krulla på sig, men däremot tycker jag honung bara förfullständigar en dylik kanna dryckjom.

På kanarieholmarna har man t ex honungsrom (Ron Miel), som är fantastisk god. Både varm och isad. Lite som vår svenska punsch faktiskt.

/Netwolf

Ja tänk så olika smak vi har!!! Och tur är väl det. Annars hade vi ju alla suttit och trängts på samma grekiska ö och ätit och druckit samma mat och dryck. Det hade ju inte varit så kul.

Kul att du nämner just Ron de Miel. Spanien har i massor med år, jämte Grekland, varit vårt favoritresmål. Nån gång i tidernas begynnelse vid någon av våra första resor till Kanarieöarna var jag naiv nog att släpa hem en balja sådan enligt min smak "rysansvärd" söt vätska. Det var ju gudbevars en "lokal produkt" som kunde vara kul att ha hemma.

Efter att vid massor av tillfällen misslyckats med att bjuda bort den till gäster som besökt oss har jag resignerat och nu står den sedan länge, med hälften av innehållet kvar, orörd längst in i barskåpet. Att dricka av den är för mig otänkbart. Alldeles för sött för min smak. Kanske kan man använda lite av det i någon form av matlagning? Måhända till någon slags dessert? Att förstöra en annars utmärkt raki genom att blanda i sådan sockerlag är för mig uteslutet.

Masse

Fältjäntan 2020-10-19 18:26

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 433199)
Jag får alltid en flaska rakomelo med mig hem från Paleochora. Ekaterinas hemmagjorda, gjord på både kanelstång och kryddnejlika, samt naturligtvis honung.
Jag kommer till Paleochora om 6 dagar, så då vankas det den ädla drycken.
Just nu sitter jag på Atens flygplats och väntar på flyget till Chania.

Birgitta.

Men så underbart, vi är många som önskar dig en härlig Kretavistelse och ser fram emot dina fina rapporter.
Kerstin
_B-ananafb_gilla

ramses 2020-10-20 08:38

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Det enda i Rakiväg jag kan dricka. Vår underbara värdinna på Ostria Rooms, Maria, i Paleochora gör en såå god. Honung kanel och säkert något mera. Finns alltid en välfylld liten karaff, plus hennes egna goda kanelkakor på rummet, en oslagbar combo. En fin början på kvällen, O vilken längtan jag fick, akut.

Netwolf 2020-10-20 09:17

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Citat:

Ursprungligen postat av ramses (Inlägg 433226)
O vilken längtan jag fick, akut.

Vi förstår dig så väl... snyft_drop

AndersK 2020-10-21 11:20

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Har bara goda minnen och smaker kopplad till denna dryck! Den första en kylig och stjärnklar junikväll på restaurang i trång gränd i Chora på Anafi. Vi bjuds påpassligt på väl värmd rakomelo och omedelbart steg temperaturen - på många sätt. De visste så väl vad vi behövde! Grekland......

Numera vet Jenny på Restaurang Nikos på Fourni att jag har en viss förkärlek till denna dryck och har därmed en flaska i beredskap..... Eller hur, Birgitta?!

Direktimport gör att höstkylan ibland kan dämpas med en varm rakomelo och framkalla många goda minnen....😀

Kalimera 2020-10-21 12:19

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
I den här tråden har jag skrivit mer om rakomelo, och där skriver jag om den godaste och mest värmande någonsin. :p

yannis 2020-10-21 12:44

Sv: Rakomelo med kryddnejlika
 
Citat:

Ursprungligen postat av AndersK (Inlägg 433274)
Har bara goda minnen och smaker kopplad till denna dryck! Den första en kylig och stjärnklar junikväll på restaurang i trång gränd i Chora på Anafi. Vi bjuds påpassligt på väl värmd rakomelo och omedelbart steg temperaturen - på många sätt. De visste så väl vad vi behövde! Grekland......

Numera vet Jenny på Restaurang Nikos på Fourni att jag har en viss förkärlek till denna dryck och har därmed en flaska i beredskap..... Eller hur, Birgitta?!

Direktimport gör att höstkylan ibland kan dämpas med en varm rakomelo och framkalla många goda minnen....😀

Jo Anders, jag blev väl medveten om din förkärlek för denna ädla dryck, och fram för allt Jennys. Jag vill meddela att Arne tyckte rakin var rysansvärd, men inte rakimelo.

Jag har nu inköpt en dylik dryck på Chora Sfakion. Tror inte det är någon kanel eller kryddnejlika i den, men hoppas på god respons från flaskan!
https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=21346

Birgitta.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT