Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (ej grekisk) (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=18135)

Admirala 2009-02-22 16:33

Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
Jeg har tenkt å lage limocello-likør. Til det trenger jeg skallet av en haug med sitroner, ca 15 stk. Resten av frukten har jeg ikke bruk for. Noen ideer om hva jeg kan gjøre med den?
Noe av saften skal jeg fryse i isterningposer, men det er jo begrenset hvor mye man trenger av det!

Frappe 2009-02-22 17:12

Sv: Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
Lemon Curd oerhört gott till scones eller som fyllning i paj, tårta mm. Eller citron marmelad eller göra en mix av citron jordgubbsmarmelad, citron saft, citron paj:) finns mycket gott!

Camilla

HenricG 2009-03-04 12:09

Sv: Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
"If God gives you nothing but lemons, then make som lemonade". :D
Alla förslag ovan är ju bra, du kan hälla en del på flaska också och ha till matlagning, citronsaften håller sig rätt bra i kylen.

Admirala 2009-03-09 16:01

Sv: Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
(Litt forsinket) takk for svar! Det skal nok bli mye godt med sitronsmak her i heimen framover :D
Er nå på jakt etter usprøytede, uvoksede sitroner. Ikke så lett som man skulle tro, med mindre jeg tør å låne (:cool:) noen fra et tre som står utenfor et ubebodd hus i Asini :p

anoula 2009-03-09 18:26

Sv: Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
En hel balja med white lady (färskpressad citron, cointreau, gin och en skvätt äggvita)... mmmmmmm

Admirala 2009-03-09 18:43

Sv: Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
Citat:

Ursprungligen postat av anoula (Inlägg 160757)
En hel balja med white lady (färskpressad citron, cointreau, gin och en skvätt äggvita)... mmmmmmm

Mer alkohol?
Glimrende idé, Anoula _B-anana

Peter 2009-03-11 21:02

Sv: Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
Säg till när det är klart så kommer jag! Tar med eget sugrör, tandborste och huvudvärkstabletter... Ang_elx :D

Admirala 2009-03-11 23:25

Sv: Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Peter (Inlägg 160854)
Säg till när det är klart så kommer jag! Tar med eget sugrör, tandborste och huvudvärkstabletter... Ang_elx :D

Hva? Ingen oliven? ;)

Peter 2009-03-12 02:02

Sv: Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Admirala (Inlägg 160872)
Hva? Ingen oliven? ;)

1. Så vitt jag vet ska det inte vara någon oliv i en White Lady... Och för att försöka hålla mig på den anständiga sidan ska jag fortsätta på punkt:

2. Jag tar inte med mig smörgås när jag är bjuden på middag! Därför skulle det vara mig främmande att ta med mig oliver från Sverige till Kalamata-olivens förlovade land.... ;)

anoula 2009-03-12 12:52

Sv: Hva kan jeg gjøre med masse sitronsaft?
 
Som ett hälsosamt alternativ kan du ju annars göra lemon-ginger tea som jag lärde mig dricka under semestern i Indien:

Låt en bit riven ingefära och en rejäl skvätt citronsaft dra i en kopp hett vatten i ca 10 minuter. Sila. Tillsätt en rejäl klick honung och rör om. Superbra för immunförsvaret sägs det, vilket kanske kan behövas efter all sprit.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT