Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Tilos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=105)
-   -   Härliga Tilos (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42950)

UllaC 2019-05-25 15:32

Härliga Tilos
 
Kom hit till Tilos med Blue Star igår. Blev lite chockad över hur mycket folk det var i lilla Livadia. Det visade sig vara mest greker och bero på att det är både lokalval och val till eu-parlamentet på söndag. Den populära kvinnliga borgmästaren höll tal på torget på kvällen. Om jag har förstått det rätt så kan man inte rösta på distans häri Grekland, utan man måste åka hem dit man är skriven för att rösta. Det var jättemånga unga människor på torget och det var mycket hälsande och kindpussande.
Men annars är det sig ganska likt här sedan vi var här senast för fem år sedan. Alltså alldeles ljuvligt!

Kalimera 2019-05-26 12:25

Sv: Härliga Tilos
 
Citat:

Ursprungligen postat av UllaC (Inlägg 418124)
Om jag har förstått det rätt så kan man inte rösta på distans häri Grekland, utan man måste åka hem dit man är skriven för att rösta. Det var jättemånga unga människor på torget och det var mycket hälsande och kindpussande.

Men annars är det sig ganska likt här sedan vi var här senast för fem år sedan. Alltså alldeles ljuvligt!

Det stämmer att man inte kan rösta på distans. I höst är det riksdagsval i Grekland, och då upprepas proceduren.

Härligt att vara tillbaka på Tilos igen. klapp_klap

En sak som är nytt sedan ni var där är Restaurang Mediterranean Delights bredvid bageriet. Dit måste ni gå och äta. Fantastiskt god mat!

Läs om Mediterranean Delights här
.

Masse 2019-05-26 22:27

Sv: Härliga Tilos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 418150)
En sak som är nytt sedan ni var där är Restaurang Mediterranean Delights bredvid bageriet. Dit måste ni gå och äta. Fantastiskt god mat!

Det är nu ett tag sedan vi var på Tilos, så även för oss är Mediterranean Delights en nyhet. Spännande! Dessutom känns sidan om Tilos som du länkar till uppdaterad och väldigt fin. Gör ju att man bara längtar ännu mera tillbaka till fina Tilos.

Masse

Kalimera 2019-05-27 14:38

Sv: Härliga Tilos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 418175)
Det är nu ett tag sedan vi var på Tilos, så även för oss är Mediterranean Delights en nyhet. Spännande!

Där finns en meny, men kocken lagar mat i stort sett varje dag som inte finns på meny, så det är smart att fråga vad dagens specialare är. Allt jag åt där var supergott!

UllaC 2019-06-13 19:40

Sv: Härliga Tilos
 
Nu är vi hemma igen efter tre ljuvliga veckor i Grekland, varav vi tillbringade 17 dagar på lilla fina Tilos.
Våra gamla knän och fötter tillåter inte längre några avancerade vandringar, vi hyr inte bil eller MC och vi ligger inte på stranden och steker hela dagar.
Då undrar många: Men vad gjorde ni då??
Då svarar vi:
· Vi hade långa sköna frukostar på balkongen, med färskt bröd inhandlat på morgonen hos Mike på bageriet, grekisk yoghurt med honung och därtill en god bok. Den vackra utsikten från Annas Studio kan också sysselsätta en långa stunder.
· Vi strosade i byn och satt gärna med en kopp cappuccino på hörnkaféet vid torget i Livadia och studerade det grekiska vardagslivet.
· Vi vandrade till Lehtra-stranden. Inte för att stranden är så väldigt speciell utan för den fantastiskt vackra vandringen dit. Där åt vi vår medhavda matsäck och tog några dopp i havet.
· Vi vandrade flera gånger upp till det fina kapellet Aghios Ioannis. Efter ”mördarbacken” på andra sidan bukten kommer man upp till denna vackra plats med underbar utsikt. Där kunde vi sitta flera timmar och läsa, njuta av utsikten och tystnaden. Ibland kom det några vandrare förbi som stannade och pratade en stund. På väg tillbaka till byn stannade vi gärna på den mysiga tavernan Faros för en öl eller rent av en lunch. Taket över serveringen är täckt av vinrankor och bougainvillea och cikadorna ”sjöng” högre än någon annanstans. Vid strandpromenaden stannade vi ibland och tog ett dopp.
· Vi vandrade till ett annat litet kapell, Aghios Pavlos, där det är en fantastisk utsikt ner över byn Livadia.
· Vi tog bussen till huvudbyn Megalo Chorio och vandrade runt i de smala gränderna mellan de vita husen.
· Vi tog bussen till den lilla fiskebyn Aghios Antonios där vi åt lunch under tamariskerna på strandtavernan.
· På kvällarna satt vi först någon timme på torget hos George och drack ouzo och tittade på folklivet. Sedan gällde det att välja var vi skulle äta middag. Det finns flera tavernor med jättegod mat i Livadia. Vår favorit är Armenon.
Med andra ord tillbringade vi dagarna på Tilos med att bara VARA och NJUTA av livet.
Både på utresan och hemresan var vi några nätter i Rhodos stad och bodde på Kristinas Pension. Vi gick vilse i Gamla stan och vandrade uppe på muren och såg Gamla stan från ovan.
Ulla :)

Masse 2019-06-13 23:41

Sv: Härliga Tilos
 
Det låter som en alldeles fantastisk tid på Tilos! När vi var där blev det bara en vecka. Åker helst två veckor, men då blev det bara så. Vi gillade Tilos jättemycket, men kan kanske känna lite risk för lappsjuka om vi skulle vara där två veckor. Men med din beskrivning kombinerat med att vi är glada i att vara på stranden så skulle det nog vara ett fint upplägg.

Masse

Alala 2019-06-14 10:18

Sv: Härliga Tilos
 
Ni tycks ha haft det riktigt fint. Och promenerat mycket trots "gamla ben och fötter". Att hitta sitt eget sätt att njuta på är det allra bästa.

/ Anne :)

Annki 2019-06-14 12:41

Sv: Härliga Tilos
 
Det låter som alldeles underbara veckor, ni tycks ha hunnit med mycket ändå, och framför allt det som är det allra bästa med Tilos... Att bara vara!
Tack för din fina beskrivning!

//Ann-Kristin

RobEri 2019-06-14 16:05

Sv: Härliga Tilos
 
Har precis kommit från Tilos (är på Rhodos nu), en hel vecka var jag på Tilos. Jag skulle mer än gärna åka tillbaka till Tilos OM det fanns bättre stränder. Det som finns är inte min smak, stenigt nästan överallt.
Däremot är Tilos toppen på vandringsleder, helt fantastiskt, en av de bästa öar jag varit med om när det gäller vandringsleder (kunde dock vara lite bättre skyltat).

Kalimera 2019-06-15 10:09

Sv: Härliga Tilos
 
Citat:

Ursprungligen postat av UllaC (Inlägg 418799)
Då undrar många: Men vad gjorde ni då??
Då svarar vi:

Om jag byter ut ordet vi till jag så skulle texten kunnat handla om mig, och min resa från i höstas. Jag gjorde i stort sett exakt samma saker som ni, men några få undantag: jag åkte inte buss och jag gick inte till bagaren på morgonen. Men resten är en kopia på min resa. Även den delen som handlar om Rhodos. :)

Gissa om min längtan tillbaka blev ännu större nu.

Stort tack för din rapport, och välkomna hem! klapp_klap

Netwolf 2019-06-15 11:09

Sv: Härliga Tilos
 
Tack för en fantastisk skildring av er resa. Just det där att bara VARA. Det är det som laddar batteriet för hela vintern.

/Netwolf - som just nu har 10 % på batteriet

Kalimera 2019-06-20 14:31

Sv: Härliga Tilos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 418838)
Netwolf - som just nu har 10 % på batteriet

Snart dags att ladda?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT