Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ordet är fritt (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Sängarna i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=20793)

tilde 2009-09-12 10:43

Sängarna i Grekland
 
Jag har åkt runt en del i Grekiska övärlden och har länge funderat på varför sängarna/madrasserna är så fruktansvärt hårda...?
Det spelar ingen roll om de så är ett riktigt bra hotell. Är det någon av er som vet? Sover grekerna själva såhär?

/ Tilde

grimm 2009-09-12 12:15

Sv: Sängarna i Grekland
 
Hårda sängar?

Jag för min del måste säga att sängarna i grekland är riktigt sköna att sova på (man sjunker inte in i madrassen).
Den sämsta sängen under semestern var den på hotellet i Parikia, den var som en "vanlig" svensk hotellsäng. Mjuk och svår att hitta en skön sovställning i.

Sängar är jag inte knusslig med, men kudden! Varför skall det vara så svårt att hitta en bra kudde?:(

/Grimm

Monica P 2009-09-12 13:22

Sv: Sängarna i Grekland
 
När det är riktigt varmt är en hård och slät säng det svalaste alternativet.

I Sverige gammalt tillbaka, när husen var kalla, dragiga och trånga var sängarna ofta lådliknande, ibland inbyggda, med en madrass med halm i som formades till en individuell grop efter några nätter. Bekvämt? Knappast. Varmt? Hyfsat. Sen blev det modernt med spiralbotten =hängmatta, och sen kom DUX förstås och räddade ryggarna på svenska folket.

Tradition lever kvar i olika former.

Admirala 2009-09-12 13:58

Sv: Sängarna i Grekland
 
Hva slags madrass man trives med er jo individuelt, men generelt er det slik at jo tynnere kropp man har jo mykere madrass bør man ha. Tynne mennesker trenger en ganske myk madrass, slik at hoftebein/skulder kan sige ned i madrassen. Målet er nemlig at ryggsøylen og nakken skal ligge noenlunde vannrett når man ligger på siden, da sover kroppen best og sunnest.
Selv har det hendt at jeg har kommet hjem med ryggvondt etter noen ukers feriering på harde, greske madrasser :(

RUJO 2009-09-23 19:33

Sv: Sängarna i Grekland
 
Jag har också undrat varför man inte använder "bäddmadrass". Som det nu är sveper man ett lakan runt resårbotten och hoppas det blir kvar där.I nio fall av tio så vaknar jag mitt natten och har snott in mig i underlakandet och ser
ut som en dolmadas. Några gånger har jag tagit den obligatoriska filten och använt som bäddmadrass. Och tänk då har jag somnat gott och ibland vaknat med filten ovanpå mig. Och det var ju inte meningen...............

kari 2009-09-24 20:10

Sv: Sängarna i Grekland
 
Vi har kanskje vært heldige/hatt tur for de siste årene har vi hatt riktig gode madrasser/senger i feriene våre :)
- spesielt min mann har tidligere brukt å få ryggproblemer etter noen få dagers Hellasferie! - vi har kommentert det flere ganger, sagt til hverandre: "hva har skjedd med sengene", vi ligger jo så godt uansett hvor vi leier rom nå :D

Lissi 2009-09-24 20:39

Sv: Sängarna i Grekland
 
Jag sover jättegott i de grekiska sängarna :D, men jag älskar ju hårda sängar och har det hemma också! Det enda jag inte gillar (fast det ÄR hygieniskt) är när det ligger plast mellan madrass och underlakan....det blir så varmt.
Vissa madrasser man sett ÄR inte kul!:mad::eek:

Lissi

Eva L 2009-09-24 21:36

Sv: Sängarna i Grekland
 
Visst har sängarna blivit bättre med åren men för oss som är små och ganska lätta är hårda sängar katastrofalt obekväma. En lätt kropp kräver en mjuk eller medelmjukmadrass för att det ska bli någon komfort att tala om.

Eva

Lissi 2009-09-24 21:57

Sv: Sängarna i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 181889)
En lätt kropp kräver en mjuk eller medelmjukmadrass för att det ska bli någon komfort att tala om.
Eva

Det håller jag inte med om Eva. Jag är ingen storvuxen person men jag sover jättebra i de grekiska sängarna! Jag hatar mjuka sängar och har alltid gjort, även när jag vägde 48kg fast det är ju några kilo sen!:D

Lissi

grimm 2009-09-24 22:21

Sv: Sängarna i Grekland
 
Som jag sade:
Sängarna i Grekland är överlägsna de mjuka sängarna vi är vana vid!

/Grimm
Som nu duckar ;)

IRSA 2009-09-24 22:26

Sv: Sängarna i Grekland
 
Jag är rätt så stor och älskar de grekiska sängarna, sover aldrig så bra och vaknar med ett leende på läpparna varje morgon. Hemma så är jag stel och har ont i ryggen ofta, men inte på semestern i grekland. Vet inte vart jag ska få tag på en likadan säng som det finns där nere, någon som har ett tips?

Irene

Eva L 2009-09-25 07:04

Sv: Sängarna i Grekland
 
Fast en lätt kropp klarar inte av att forma de grekiska sängarna. Jag vaknar alltid stel och öm vilket jag aldrig gör hemma i min sköna hästensäng. Nu har jag inga ryggproblem det klanske är skillnaden. Annars är det väl kanske också vad vi är vana med. Jag vill också ha en ganska låg och mjuk kudde så de grekiska kuddarna är oftast både för höga och för hårda men även här har det blivit bättre med åren. För trettio år sen fick jag sova utan kudde när jag besökte Grekland för då var det som att ligga på en sten.

Sängar med bäddmadrass är ju både skönare och mer hygieniskt eftersom det är lättare att byta ut den än att byta hela sängen.

Eva

Lissi 2009-09-25 21:12

Sv: Sängarna i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 181904)
Jag vill också ha en ganska låg och mjuk kudde så de grekiska kuddarna är oftast både för höga och för hårda
Eva

VAR i Grekland får man en HÖG kudde???

Lissi

Elisabet 2009-09-25 21:43

Sv: Sängarna i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 181977)
VAR i Grekland får man en HÖG kudde???

Vad som är en hög kudde är väl en definitionsfråga, men alla kuddar jag någonsin fått i Grekland har varit för höga för min nacke.

Och alla sängar för hårda för min komfort.

Lissi 2009-09-25 21:51

Sv: Sängarna i Grekland
 
Vilken tur att vi är olika , för då trivs och njuter i alla fall några av oss av grekiska sängar och kuddar:D

Lissi

skrutt 2009-09-25 22:18

Sv: Sängarna i Grekland
 
:rolleyes:Gör som jag gjort dom senaste åren...ta med en egen kudde...då sover man som en prinsessa,jag lovar!Kudden e viktigare än sängen(tycker jag)...flabb_flab
Citat:

Ursprungligen postat av grimm (Inlägg 180879)
Hårda sängar?

Jag för min del måste säga att sängarna i grekland är riktigt sköna att sova på (man sjunker inte in i madrassen).
Den sämsta sängen under semestern var den på hotellet i Parikia, den var som en "vanlig" svensk hotellsäng. Mjuk och svår att hitta en skön sovställning i.

Sängar är jag inte knusslig med, men kudden! Varför skall det vara så svårt att hitta en bra kudde?:(

/Grimm


Janérik 2009-09-25 23:01

Sv: Sängarna i Grekland
 
Men alltså nu får ni väl skärpa till er ändå ;-)
Att sängarna kanske inte alltid är de mest bekväma det kan jag förstå även om jag trivs ganska bra då de är hårda men..
Att kuddarna skulle vara för höga, det kan jag inte riktigt köpa. Jag brukar försöka knöla ihop kudden med ett hörn ner och ett hörn upp för att få upp den några millimeter över madrassen men det fungerar bara tills jag rör lite på huvudet så har den försvunnit igen. Jag tror att ni behagar skämta med mej även om det inte är 1/4.

Mvh Janérik (Skål!!)

Eva L 2009-09-25 23:55

Sv: Sängarna i Grekland
 
Janérik jag tror nog att vi pratar om olika länder.;) Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet.

Eva

Lissi 2009-09-26 15:18

Sv: Sängarna i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 181990)
Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet
Eva

Vilken GENERALISERING! Ibland är de det men verkligen inte alltid och vad jag tror så ÄR det Greland vi varit i:eek:

Lissi

inkfish 2009-09-26 16:11

Sv: Sängarna i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 181990)
Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet.

http://i17.photobucket.com/albums/b7...653_edited.jpg

Vi pratar helt klart om olika länder. Du har varit på Kanarieöarna;)flabb_flab


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT